Ezer millió euró értékben vett fel devizahitelt a magyar állam három kínai banktól. Az összeg még a Belgrád-Budapest vasútvonalra felvett, szintén kínai hitelnél is nagyobb.
Mi történt? A Portfolio írta meg, hogy a magyar állam idén tavasszal egymilliárd euró (körülbelül 390 milliárd forint) értékben vett fel hitelt három kínai banktól: A China Development Bank, az Export-Import Bank of China és a Bank of China Ltd. Magyarországi fióktelepe adta össze a hitelösszeget. A kötvénytartozásokat nem számítva ez jelenleg Magyarország legnagyobb ismert devizahitele, még a Belgrád-Budapest vasútvonal építésére felvett 917 millió dolláros keretösszeget is meghaladja, amit szintén az Export-Import Bank of China adott.
Mire használjuk? A hitel felhasználásának módja ismeretlen, viszont április 19-i hatállyal a hitelkeret lehívásra került az állam által. A költségvetés helyzetének ismeretében bárhol elkelhet az összeg, de a Portfolio szerint akár a reptér megvásárlásához használt „költségvetési forrás” is származhatott ebből a hitelből.
Mik a feltételek? Azt lehet tudni, hogy a lehívott összeget 2027 április 19-ig kell visszafizetni, tehát a futamidő három év. Viszont egyéb fontos kondíciók, mint a kamat mértéke, vagy a törlesztés ütemezése egyelőre nem ismertek.
Az ÁKK válaszol. A Portfolio kérdéseire az ÁKK reggel válaszolt: A China Development Bank, az Export-Import Bank of China és a Bank of China Limited Magyarországi fióktelepe pénzintézetekkel kötött 1 milliárd euró összegű hitelmegállapodással többek között infrastrukturális és energetikai fejlesztések finanszírozhatók. Az ügylettel az államadósság devizaaránya továbbra is a határértéken belül, 28,9%-on maradt, amely jóval kedvezőbb a 2010-es 50% feletti szintnél.