Nincs még itt a borravaló halála, sőt: a rekordinfláció és a gazdasági válság sem tudja megtörni a jattolási kedvünket. A borravaló formája ettől függetlenül még átalakulóban van, a pult mellé csúsztatott ötszázasok ideje lejárt.
Régen elképzelhetetlen volt borravaló nélkül egy éttermi vacsora vagy egy taxiút. Kell-e jattolni, kinek adjuk, mennyit illik fizetni – olyan kérdések ezek, amik rendre felmerültek az elmúlt évtizedekben.
Mára azonban egyre több érv szól a borravaló eltűnése mellett: terjednek a digitális fizetési lehetőségek, egyre inkább szorul vissza a fekete- és szürkegazdaság. A több mint két évtizede nem látott áremelkedés láttán pedig joggal merül fel a kérdés:
a borravaló halálát láthatjuk éppen?
A Forbes.hu által megkérdezett szakértők szerint erről azért még nincsen szó, de a jattolás formája alapjaiban alakul át mostanában.
Nem vész el, csak átalakul
A borravaló a vendéglátóiparban még abszolút létező jelenség, mondta el Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke. Igaz, a legtöbb helyen már inkább szervizdíjról beszélhetünk: az árak eleve tartalmazzák a felszolgálásért járó díjat, amit az étterem előre közöl a vendégeivel (például az étlapon). Az így befolyó összeget szétosztják a személyzet között: a konyhalánytól kezdve a szakácson át a pincérig mindenki részesül belőle.
A szervizdíj nem új találmány, már több mint 10 éve kezdték el alkalmazni a magasabb minőséget képviselő éttermek, de az elmúlt öt évben vált általánossá a használata. Olyannyira, hogy a borravaló hagyományos formája, a számla mellé csúsztatott papírpénz egyre ritkább jelenség. Azért az elő szokott még fordulni, hogy felfelé kerekítik a fizetendő összeget a vendégek.
A kisebb kávézókban kevésbé van jelen a szervizdíj Flesch Tamás szerint, a szállodák ugyanakkor egyre gyakrabban vetik fel, hogy náluk is be kellene vezetni.
De miért létezik egyáltalán a borravaló?
A jattot a hagyományos felfogás szerint nem az árult termék vagy szolgáltatás ellenértékeként fizeti az ügyfél, hanem közvetlenül a kiszolgáló személyzetnek. Már ha elégedett a szolgáltatás minőségével. Az önkéntesség elve ugyanakkor sokszor sérült a múltban.
Az éttermi világban a vendéglátósoknak létkérdés volt a borravaló, a vendégeknek pedig magától értetődő.
„Egyértelmű elvárás volt régen a vendéglátóhelyektől, mert innen jött a személyzet jövedelmének több mint fele” – mondta el Flesch Tamás. Mindeközben a magyar vendég már régen is híres volt arról, hogy előszeretettel jattol, még akkor is, ha egyébként nem volt elégedett a szolgáltatás minőségével. „Ez már nemzeti szokás volt a szocializmusban is.”
„Nyugodtan mondhatjuk, hogy mára nem elvárás, viszont jólesik a borravaló” – ezt már Nagy Elek mondta lapunknak, aki az egyik legnagyobb taxivállalat, a Főtaxi tulajdonosa. (A milliárdos a Forbes legfrissebb becslése szerint a 22. leggazdagabb magyar, 76,2 milliárd forintos becsült vagyonnal.) Nagy szerint is létező jelenség még a jattolás, a taxival járó utasok nagyjából fele él ezzel a lehetőséggel.
A fiatalabb generációnál ugyanakkor kezd kikopni a jattolás, ami annak is köszönhető, hogy ők főleg bankkártyával fizetnek.
Hogyan adózik?
Az adótörvények szerint a borravaló adómentes bevételnek számít, ha közvetlenül a fogyasztótól kapja a felszolgáló. Más kérdés a szervizdíj: itt adómentesség helyett már csak kedvezményes adózás jár, a személyi jövedelemadót elengedik és csak 18,5 százalékos társadalombiztosítási járulékot vonják le. A legegyszerűbb dolga a taxisoknak van: nagy többségük még továbbra is katásan adózik. Tehát az egyösszegű adót mindenképpen be kell fizetnie, viszont ez fix összeg, tehát a kapott borravaló nem növeli a fizetendő adót.
Már appon keresztül is jattolhatunk
Az éttermi étkezés mellett ugyanakkor nagy jelentőségre tett szert az ételrendelés is. Ebben a felállásban nem tudunk közvetlenül borravalót adni a vendéglátóhelynek, de a csomagot kiszállító futárnak már igen. A jelenséget azért a legnagyobb ételrendelős appok igyekeznek ellenőrzött keretek közé szorítani.
- A Foodpanda platformján keresztül online borravalót is lehet adni, ha foodpandás futárpartnerek végzik a kiszállítást. Ilyenkor a fizetési mód kiválasztásánál van lehetőség borravalót adni a végösszeghez. Ezt teljes egészében a futár kapja meg, de a borravaló összegét csak a sikeres kiszállítás után láthatják – árulta el kérdésünkre Radeczky Zoltán, a Foodpanda ügyvezetője.
- A Woltnál szintén hasonló rendszer működik. A digitális borravalót még a pandémia alatt vezette be a cég, elsőként a magyar piacon – mondta Tajta Ákos, a Wolt regionális igazgatója.
Az infláció jön, a borravaló marad
Az emelkedő infláció és a visszaeső lakossági reáljövedelmek már éreztetik a hatásukat a legtöbb szolgáltatásban – a borravalóban ugyanakkor pont nem. Étterembe mindenesetre kevesebben járnak. „Szerencsére a visszaesést kevésbé vették észre eddig a vendéglátósok, a tavalyi év vége egész jól alakult és az idei év eleje sem volt olyan rossz, mint számítani lehetett” – árulta el Flesch Tamás.
A taxisoknál sem hatott a jattolásra az általános áremelkedés. „Az infláció hatása inkább az utazások számában mutatkozik meg, de ennek csökkenése sem volt jelentős” – mondta Nagy Elek.
A megkérdezett futárcégek szintén nem találtak visszaeső trendet az elmúlt hónapokban. A Wolton adott borravalók összege például a rendelésszámokkal arányosan nőtt tavaly, nagyjából minden harmadik-negyedik rendelésnél ad a vásárló jattot.
A magyarországi Foodpanda-felhasználók szintén hasonló arányban, a saját kiszállításos rendelések több mint negyedénél adtak borravalót. Ez ráadásul a legmagasabb érték a Foodpanda-anyavállalat, a Delivery Hero országaiban. A hazai jattolási szokások az elmúlt két évben sem változtak országos átlagban nézve – mondta Radeczky Zoltán.
Mennyi borravalót ad a magyar?
- A taxisoknál nagyon eltérőek a számok. Nagy Elek szerint átlagosan a fuvardíj 5-15 százalékát adják oda borravalóként az utasok.
- Az éttermekben a szervizdíj mértéke legalább 10 százalék, de Flesch Tamás szerint a legtöbb helyen már inkább 12,5-13 százalék az átlag. Az összeg felfelé kerekítése legfeljebb 2-3 százalékot jelent.
- A Wolt-futárok átlagosan néhány száz forint borravalót kaptak rendelésenként, a Foodpandán pedig 200 forint volt a legnépszerűbb összeg. De előfordulnak kiugró esetek is: a legnagyobb egyszeri jatt tavaly 20 ezer forint volt a Foodpandán, a Woltnál pedig 17 ezer forint.
Fotó: Emil Kalibradov//Unsplash