A recessziós félelmek spórolásra és óvatosabb vásárlásra ösztönzik a társadalom nagy részét, azonban a vagyonosabb réteg költekezése más képet fest, ebből pedig a befektetők is profitálhatnak.
A legtöbb felmérés a globális vagyon nagymértékű emelkedését várja a következő években, főleg Kínában és Indiában, tehát azok a cégek, amelyek a feltörekvő piacokon értékesítik termékeiket ennek a rétegnek, szép jövő előtt állhatnak. Ilyen terület a luxusautók piaca, mely egyértelmű győztese lehet a vagyongyarapodásnak.
Az amerikai Cox Automotive felmérése szerint az értékesített új autók átlagos ára az Egyesült Államokban 49 507 dollár volt tavaly decemberben, ami 6 százalékos drágulást jelent 2021-hez képest, annak ellenére is, hogy a kamatok emelkedésével a havi törlesztők is az egekbe lőttek ki. Míg 2021-ben 618 dollár (~218 ezer forint) volt egy új autó átlagos havi törlesztője, addig tavaly több mint 13 százalékos emelkedéssel mindez 700 dollárig (~248 ezer forint) nőtt.
Az emelkedő kamatok hatására a várakozások szerint 2011 óta a legrosszabb évet tudhatják maguk mögött az autógyártók a teljes autópiacot tekintve, a becslések szerint 8-9 százalékkal eshetett az értékesítés 2022-ben. Míg 2021-ben az áremelkedés főleg az ellátási láncok szűk keresztmetszetének és az alacsony készleteknek volt köszönhető, addig tavaly már ezeknek kisebb hatást tulajdoníthattunk, hiszen a szállítási költségek csökkentek, illetve a chiphiány is javulni látszódott, azonban egyes autógyártók szerint még idén is szűkös maradhat a félvezető piac.
Tavaly egyre inkább azt lehetett látni, hogy az áremelkedés mögött a prémium és luxusautók forgalmának bővülése állt.
A teljes értékesítés 18,2 százaléka ebbe a kategóriába tartozott, ami rekordnak számít, hiszen 2019-ben még csak 16 százalék körül volt ez az arány.
Van, ahol két év a várakozási idő
Ugyan a felső kategóriás autókba a prémiumgyártók (például BMW, Mercedes) is beletartoznak, egyre több adat mutat arra is, hogy az olyan márkák, mint a Ferrari, a Lamborghini illetve a többi presztízs márka is rekord eladásokat tud produkálni.
A Volkswagen csoporthoz tartozó Lamborghini 2022-ben 10 százalékkal több autót adott el, mint 2021-ben, ami igen szép teljesítmény, ha azt nézzük, hogy az értékesítések átlagos értéke 260 000 euró (100 millió forint).
Az olasz bikán kívül a Bentley, illetve a Rolls-Royce is rekord értékesítésekről számolt be, ami idén is kitarthat, hiszen a globális vagyongyarapodás tovább folytatódik.
A Ferrari szintén remek teljesítményt tudott produkálni annak ellenére is, hogy a várólista akár két év is lehet, tekintettel arra, hogy a kereslet az autók iránt nagyon nagy.
A vagyongyarapodás egyik jellemző mutatója ugyanis a várólisták nagysága: a Ferrarinál körülbelül két év, mire megkapjuk új álomautónkat, míg aki Lamborghinit szeretne venni, annak is legalább 19 hónapot kell várnia.
Ugyan a Covid időszak alatt a hagyományos autók esetében sem volt ritka a több mint egyéves várakozási idő, azonban a járvány lecsengését követően ennek az időtartamnak a kétszerese azt mutatja, hogy nagy a megrendelési állományuk a gyártóknak.
A dollármilliomosoknak autó kell
A luxusautók iránti keresletet tovább hajthatja, hogy a dollármilliomosok száma 40 százalékkal nőhet világszerte 2021-től 2026-ig. Itt azonban a régiók bontása további érdekességeket rejt: a 40 százalékos globális értékkel szemben Kínában, Indiában és Latin-Amerikában megduplázódhat a számuk 2026-ig. Ez persze jó hír a luxustermékek gyártóinak, de főleg a luxusautó szegmensnek. A Ferrari értékesítési számai folyamatosan rekordot döntenek, hiszen 2022 harmadik negyedévében is 16 százalékkal bővült a szállítások száma, és a teljes évre is bőven kétszámjegyű lesz a növekedés. Ami azonban még érdekesebb, hogy a cég kínai értékesítései kis híján megduplázódtak, és ez a növekedés valószínűleg idén is folytatódni fog, miután a Covid-19 nyitás további költekezésre ösztönözheti a fogyasztókat. Nem csak a Ferrarinak fontos Kína, de a Bentley, illetve Lamborghini számára is, hiszen eladások tekintetében az ázsiai ország a második legnagyobb piaca mindkét autógyártónak.
Összefoglalva a fentieket, az elkövetkezendő években dinamikusan bővülni fog a vagyonos emberek száma, és a luxustermékek iránti étvágyuk szinte kielégíthetetlennek ígérkezik. Mindez jó hír luxusautókat gyártó vállalatoknak és a befektetőknek egyaránt, hiszen a szegmens vállalatai remekül teljesíthetnek annak ellenére is, hogy recessziós környezetben a hagyományos autógyártók értékesítései jellemzően vissza szoktak esni.
Szekeres Bence,
az Equilor Wealth Office portfoliómenedzsere