Most nem az áremelést, hanem a zsugorinflációt vizsgálnák.
Újabb területen ígér fellépést a Gazdaságfejlesztési Minisztérium a boltokban: az áremelés után a termékek méretének csökkentését ellenőrizné, írja az MTI.
A közlemény szerint a „multik profitéhsége” és az árspekuláció nem múlt el, az áremelés mellett a minőség rejtett csökkentésével vagy a termékméret csökkentésével „trükköznek”.
Ezt a szakirodalom zsugorinflációnak nevezi: a kiszerelés mértékének vagy a szolgáltatás minőségének befolyásolásával ugyan egy termék ára a gyakorlatban ugyan nem változik, valójában bujtatott áremelésről van szó.
A zsugorinfláció fogyasztóellenes, írják: a vásárlóknak kevésbé tűnik fel a mennyiségi vagy minőségi változás a csomagolásokon, így ez megtévesztő lehet. Ez ellen lépne fel a Gazdaságfejlesztési Minisztérium – konkrét intézkedést azonban nem említ a közlemény.
Ez nem a multik dolga
A zsugorinfláció ellen való fellépést érdemes kontextusba helyezni:
ez valójában jellemzően nem a kormány által bírált multinacionális kiskereskedelmi láncok eszköze, hanem a termelők és a beszállítók „felelősek” a kiszerelések változásáért.
A Portfolio szerint a fellépésen is látszik, hogy a kormány újabb frontot nyitott a boltokkal szemben: a profitszerzést nyerészkedésnek hívja, valamint a szektort hibáztatja az inflációért.