Nyaralóhajózni nem csak utasként jó, de a szektor befektetői szemmel is kifejezetten izgalmas most. Legalábbis amíg a kapacitáshiányos, áremelős állapot felé haladnak a szolgáltatók. Ács világa.
Régóta követem érdeklődéssel a nyaralóhajó-bizniszt és most kifejezetten izgalmasnak tűnik a szektor befektetői szemmel is. Ott vannak a tőzsdék a történelmi csúcsokon, innen nem várható általános és tekintélyes emelkedés, külön-külön viszont mozoghatnak nagyobbakat is egyes szektorok, illetve komoly profitnövekedésre képes cégek.
A cruise szektor a tavalyi év nagy nyertese volt a Wall Street-en, ami így utólag kézenfekvő, hiszen nem kavart be semmi a covid utáni visszapattanásba. Nagyon leegyszerűsítve az előző (üzleti) évben, 2022-ben még sokan nem mertek utazni, emlékezhetünk, hogy az év első felében még az volt a járványügyi szakértői konszenzus, hogy ősszel jön egy újabb hullám és para volt, hogy lesznek-e megint utazási korlátozások. Nem lett semmi ilyen, tavaly már igazi kiszabadulás jött. Az év elején ez se volt még egyértelmű, nem járványügyi, hanem recessziós kockázatok voltak, ezért nem voltak lelkesebbek a befektetők.
Aztán kiderült, hogy az utazási kedv növekedését semmi se tudta megtörni, a szektor szereplői bivaly eredményeket produkáltak, ez hozta el a komoly árfolyamemelkedést.
Ezen tehát túl vagyunk és most azért izgalmasak ezek a cégek, mert miközben a kereslet kitartóan nagy, a kapacitások már korlátozottak. Két éve még komoly árengedményekkel tudták megtölteni a hajókat, tavaly már erősen nőttek az előfoglalások és kevesebb lett az akció (mondjuk egyet nekem is sikerült tök szerencsésen kifogni last minute, kis beszámoló is lett belőle), most pedig a negyedéves jelentéseikben rendszerint arról számolnak be a cégek, hogy igen erős lett az árazási képességük. Magyarul:
egyre drágább jegyekkel is lazán meg tudják tölteni a hajókat.
Apró érdekesség, hogy a cégek adatai és több felmérés szerint is a fiatalok kezdenek rákapni erre a műfajra és aki kipróbálja, többnyire újabb hasonló utazásra vágyik. Korábban azért ez a típusú hajókázás inkább a középkorúak és a felettiek játszótere volt, mindenesetre ez egy újabb a mellett szóló adat, hogy ha nem jön közbe semmi rendkívüli, a következő években a kereslet meghaladhatja a kínálatot a szektorban.
A szektor királyai
A szektor három nagy szereplője is érdekes választási lehetőséget kínál. A legnagyobb cég, a Carnival viszonylag lassan mászott ki a covid-buktából, látványosan alulteljesítette a tőzsdén a nagy versenytársat, a Royal Carribbeant. Utóbbi árfolyama elérte a covid előtti szintet, idén a nyeresége mér jóval magasabb is lehet, mint 2019-ben volt. Ebben nyilván segített az a nagy hype, ami a világ legnagyobb nyaralóhajójához kapcsolódott, az Icon of the Seas debütálásával még a magyar sajtó ingerküszöbét is átütötték.
Mindkét nagy cég sok márkanév alatt üzemeltet flottákat, itt Európában a Royal Caribbean-tól a mindenféle of Seas hajókon túl a Celebrity Cruises-sel és a Mein Shiff-el találkozhatunk – utóbbit a TUI-val fele-fele arányban tulajdonolt vállalat üzemelteti. Carnival-brand az elsősorban a mediterrán régióban aktív Costa Cruises, a brit székhelyű P&O Cruises és a német AIDA, meg persze több Holland America Line hajó is cirkál Európában. Nincs tőzsdén viszont a legnagyobb európai szolgáltató, az MSC, melyet egy olasz milliárdos tulajdonol.
Külön történet a harmadik számú cruise társaság, a Norwegian Cruise Line. Ez még lemaradóbb volt a tőzsdén, mint a Carnival, súlyosan eladósodott, neki tett be legjobban a covid. Messze a 2019-es szintje alatt forog, de például az utolsó gyorsjelentésére ugrott potom 20 százalékot, mert a kilátásain nagyot javított. Abból a szempontból
a nyaralóhajózás Wizz Air-jének is lehet nevezni, hogy bátran játszik a menetrendje, útvonalhálózata folyamatos variálásával.
Nyilván javítja a hatékonyságot, ha folyamatosan a legjobban működő irányokba csoportosítja át a flottáját, de csak addig, amíg az utasok nem pöccennek be a túl sok törlés és variálás miatt és mennek át más szolgáltatóhoz. Ez tehát egy elég kockázatos stratégiának tűnik.
Van tehát három nagy szolgáltató a Wall Street-en, mellettük van néhány kisebb, illetve hamarosan jön egy újabb: a Torstein Hagen norvég milliárdos által alapított és vezetett Viking Cruises készül IPO-ra. Ez utóbbi kifejezetten a magas színvonalú szolgáltatásra lő, luxusmárkának számít – kizárólag nagy méretű és erkélyes kabinok vannak a hajóin. Azért fontos ezt megkülönböztetni, mert a nagy cégek a különféle márkáik alatt futó flottáikkal mindenféle pénztárcavastagságú utazótípusra lőnek, ezért teljesen téves a cruise szektort magyarra luxushajózásnak fordítani.
Lényeg a lényeg, a szektor egészét nézve az új hajók nem tudnak olyan ütemben érkezni, ami lépést tarthatna a kereslet bővülésével, ez pedig javítja a marzsokat, a profitabilitást.
Szép, hogy a nagy cégek között van nagyon szárnyaló és vannak lemaradók, ahol nagyobbnak látszik a növekedési potenciál. De az állandó kockázatot egy pillanatra sem szabad szem elől téveszteni: nem kell ahhoz világjárvány, hogy megijedjenek a befektetők és elsőnek ebből a szektorból vonják ki a pénzüket. Az elmúlt két évben ugyan nagyon ellenállók voltak a papírok (még a gázai háború és a vörös-tengeri konfliktus miatti kiesések sem okoztak komolyabb eladásokat, de a baltimore-e híd leszakadását már megérezték), érdemes azzal számolni, hogy máskor elég néhány rossz adat az amerikai növekedési kilátásokról, vagy a globális utazási hajlandóságról a kiábránduláshoz.