Minden korábbinál nagyobb összeget kér a budapesti tömegközlekedés fenntartására a BKV, de az üzleti terv szerint még ezzel együtt is hatalmas veszteséggel fogja zárni az évet.
Idén a főváros közlekedési cégei csaknem 15 milliárd forinttal többet kérnek a működésre, mint tavaly, de a BKV friss üzleti tere szerint ha minden jól megy, a veszteség mértéke így is 35 milliárd forint lesz – írja a Népszava.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) – amely alá a BKV is tartozik – havi bontásban folyósítja az összesen 162,2 milliárdos közszolgáltatási díjat a BKV-nak, ez azonban a működési költségek fedezetét sem biztosítja teljeskörűen. Bár a menetdíjbevételek a BKK reményei szerint 8 százalékkal nőnek az idén – a tavalyi 56 milliárdról 60,8 milliárdra – így is 10 százalékkal elmaradnak a járvány előtti szinttől.
A nyugdíjas és diákbérletek után az állam által fizetett szociálpolitikai menetdíj-támogatás az idén 13 milliárd forint lesz.
A kiadások között a két legnagyobb tételt az összesen 43 milliárdos energiaköltség és a 78,5 milliárdos bérköltség jelenti.
2023-ban csaknem 4 százalékos futásteljesítmény-növeléssel számol a BKV, főként a 48 új trolibusz forgalomba állításának köszönhetően, miközben a metrópótlás feleslegessé válása miatt a busz és a villamos ágazat teljesítménye csökken.
A 225 milliárdba kerülő M3-as metrófelújítás befejezésével nincs szükség helyettesítő buszokra, így lehetővé válik, hogy az év végéig kivonják az elöregedett magas padlós buszokat a forgalomból és csak alacsony padlós járművek közlekedjenek Budapest utcáin.