A közép-európai autóiparban dolgozó munkaerő egyre drágább: 2017 első felében az előző évvel összehasonlítva jelentősen nőttek az iparág átlagfizetései. A Paylab nemzetközi fizetési portál eredményei alapján a legnagyobb növekedés Magyarországon (+10%), Horvátországban (+6%) és Szlovákiában (+5%) történt. Ezzel szemben az év első hat hónapjában 4%-kal csökkentek a fizetések a cseh autóiparban, Szlovéniában és Szerbiában pedig mindössze 1% volt a növekedés.
Csehország és Szlovákia a régió két legnagyobb autóipari termelője, mindkét országban a legyártott járművek száma meghaladja az évi egymilliót. A Magyarországon készült autók száma Lengyelországhoz hasonlóan ennek a számnak a fele – írja a Paylab nemzetközi fizetési portál közleményében.
Az autóipar átlagfizetései a Paylab eredményei alapján Magyarországon €1,209, Szlovákiában €1,218 valamint Csehországban €1,293. Az iparágon belül a legmagasabb fizetések Szlovéniában vannak, átlagosan havi €1,545. A többi balkáni országban ettől jelentősen elmaradnak a bérek, Horvátországban például €1,013, Szerbiában pedig mindössze €656 – ebben a portál saját felméréseire támaszkodik, módszertanukról itt olvashatunk bővebben.
Közép-Európa az utóbbi években leginkább az olcsó munkaerő miatt vált stratégiailag fontos szereplővé a járműgyártás területén. Ennek hatására az autóipar máig kulcsfontosságú szerepet tölt be a munkaerő-piacon. Ily módon ezekben az országokban az autógyártók és beszállítóik a gazdasági növekedés fontos szereplőivé váltak. A folyamatos bérnövekedés bonyolíthatja ezt a helyzetet, azonban a régió munkavállalói továbbra is olcsóbbak, mint Nyugat-Európában. Az autóipari munkáltatók ennek köszönhetően kezdik érezni a szakképzett munkaerő hiányát, így a régió gyáraiban egyre növekszik a bérigény egyéni és szakszervezeti szinten egyaránt.