A nagy műsorszolgáltatók kedvező árakon adhatják portékájukat a piac nagyját lefedő műsorterjesztő cégeknek, emiatt pedig a kisebb vállalkozások költségei aránytalanul megnőhetnek – írja közleményében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).
A hivatalhoz eljutott bejelentések nyomán ágazati vizsgálat
indult, aminek keretében az összes piaci szereplő köteles együttműködni a
Versenyhivatallal. A GVH vizsgálja:
- a műsorszolgáltatás és műsorterjesztés
jellemzőit és összefüggéseit,
- ezen összefüggéseknek a piaci szereplők
stratégiájára, valamint a nagykereskedelmi
- piacon érvényesülő árakra kifejtett hatását,
- illetve a méretgazdaságossági szempontokat.
„A műsorterjesztő (pl. kábelhálózatot működtető vagy más
technológiát használó) vállalkozások a műsorszolgáltatóktól vásárolt
tartalmakat programcsomagokba szerkesztik, majd e csomagokat értékesítik a
fogyasztók felé. A műsorterjesztők műsorokért fizetendő díjainak mértéke így
jelentősen befolyásolja azt is, hogy a fogyasztók számára milyen áron tudják
kínálni szolgáltatásaikat. A kisebb méretű műsorterjesztő vállalkozások által
viselt magasabb költségek hatással lehetnek a televíziós műsorok kínálatára és
a fogyasztói árakra” – fogalmaz a közlemény.
A hivatal kiemeli, hogy a gyakorlatnak a fogyasztókra nézve
pozitív hatása is lehet, így ezt a dimenziót is vizsgálni fogják. A GVH szerint
a fogyasztói érdek mindenek felett áll, a vizsgálattal is ezt szeretnék
szolgálni.
A vizsgálatot elrendelő végzés itt olvasható.
Kép: ThisisEngineering RAEng // Unsplash