38 éves, vegán, kiskora óta autóőrült, vagyonát már egy hónapja is 3,4 milliárd dollárra becsülte az amerikai Forbes, pedig Rivian nevű cége még épp csak megkezdte az elektromosjármű-gyártást és most lépett az amerikai tőzsdére. Robert RJ Scaringe sokéves útkeresés után, bizonyított üzleti modell nélkül, de a befektetők nagy bizalmával 2021 legnagyobb részvénykibocsátásán van túl.
A mérnök apa gyerekeként Floridában felnőtt Scaringe már egész kiskorában autómániás volt, most pedig a hangzatos címkéket kedvelő sajtó egyre többször Elon Musk kihívójaként emlegeti.
Cégét, a Riviant már most „Tesla-gyilkosnak” titulálja, az általa gyártott járműveket – amelyekből az első darabok csak néhány hónapja gördültek ki az Illinois állambeli gyárból – „a pickupok és terepjárók Teslájának”.
Elon Musk és Robert RJ Scaringe abszolút értelemben vett üzleti teljesítménye ma még aligha összemérhető, de a befektetők és a piac láthatóan szeretik az új Musk sztoriját. És például az olyan párhuzamokat kettejük karakterében, minthogy Scaringe ugyanúgy a munkájának él, mint Musk, és legalább annyira kedveli a szokatlan kommunikációs megoldásokat, mint ő. Kerüli a sajtóközleményeket, miközben elevenen használja a közösségi csatornákat.
Minden érdekli, ami mozog
A Businesschief.com portréja szerint Scaringe első nagy projektje a szomszéd garázsában zajlott, ahol segített újraépíteni egy Porsche356-ost, de most harmincasként is azt vallja, hogy igazából minden érdekli, ami mozog.
Korábban gyakran járt evezni a floridai Rivian folyóra, de ma is szenvedélyes természetjáró és biciklis, és mellesleg az is tudható róla, hogy vegán. Az amerikai Forbes korábban azt írta róla, tervezi, hogy a Rivian gyárával szemközti farmon növényeket termeszt, hogy munkavállalói mindig egészségesen étkezhessenek.
Soha nem volt más terve, mint egy saját autómárka. Gimnázium óta ezen dolgozik, majd miután kijárta az MIT-t és ott doktorit is szerzett, 2009-ben megalapította a cégét alig húsz emberrel. Konkrét autóterveit azóta többször lesöpörte az asztalról, hogy teljesen új irányokat keressen:
először nagy teljesítményű, de kis fogyasztású és megfizethető sportautót akart tervezni, később drága és exkluzív szuperautót, majd ráfordult a robusztus, de hatékony pickupokra.
Cége neve is folyton változott – a Mainstream Motors előbb Averra, majd Rivian lett – végül az utóbbiban találta meg a műszakilag és üzletileg is vonzó megoldást, ami már a befektetők figyelmét is felkeltette.
A szülők kölcsöne és Jeff Bezos pénze
Az útkeresést a családi büdzsé is jócskán megérezte. A szülők házára is jelzáloghitelt kellett felvenni, hogy finanszírozni tudják az első évek kudarcos fejlesztéseit, majd jött az elektromos pickupok és SUV-k ötlete és vele a Ford Motors és Jeff Bezos Amazonja – előbbi 14, utóbbi 22 százalékos részvényese lett a Riviannak (a tőzsdei kibocsátás után 12 és 20).
2018-as bemutatkozása két Rivian prototípussal az LA Auto Show-n nagy visszhangot váltott ki. Azonnal beindultak a megrendelések (2021 szeptemberig közel 50 ezer járműre), és Scaringe két hónappal ezelőtt valóban debütált az első elektromos és félig önvezető pickupokkal.
A cég közben a kezdeti húsz főről mostanra hatezerfős vállalattá nőtt, és a tőzsdei kibocsátást megelőző években 3,1 milliárd dollár befektetést húzott be.
Az év IPO-ja
Ezt tetézte most meg az év tőzsdei részvénykibocsátása, amelynek során Scaringe 11,9 milliárd dollárnyi forrást tervezett bevonni. A részvényenként 78 dollárra beárazott IPO alapján a Rivian piaci értékét így 68 milliárd dollárra várták, amivel megközelíti a legnagyobb amerikai autógyártók piaci értékét.
A részvények azonban a szerdai első tőzsdei nap reggelén azonnal meredek emelkedésbe kezdtek, 43 százalékos pluszban nyitottak, és végül 29 százalékos pluszban zártak. A cég piaci kapitalizációja így 91 milliárd dollárra ugrott a NASDAQ-ra lépés utáni első percekben, és kicsit lejjebb, de így is 86 milliárd dolláron állt meg az első tőzsdei nap végén, ami azt jelenti, hogy
a Teslától ugyan fényévekre van (Musk cége 1000 milliárd dollárt ér úgy, hogy a napokban jókorát esett is), de már többet ér, mint a Fordé (79 milliárd dollár) és a General Motorsé (85 milliárd dollár).
Ez elég nagy szó ahhoz képest, hogy a Riviannak alig van még eladott terméke és bevétele – vesztesége a harmadik negyedévben a várakozások szerint 1,28 milliárd dollár lesz, árbevétele valahol nulla és 1 millió dollár között.
Bizonyított üzleti modell helyett egyelőre ígéretes üzleti potenciált tud felmutatni. És persze megrendelésállományt: a kibocsátási tájékoztató szerint az átszámítva 21 millió forintról induló R1T pickupra és a legalább 22 millióba kerülő R1S SUV-re 55 400 darabos előrendelése van, amit 2023-ig terveznek teljesíteni.
Az Amazon is Rivianokkal akar szállítani
A céget befektetői oldalról is segítő Amazon is leadott egy 100 ezer darabos megrendelést, hogy elektromos furgonokkal szállíthassák a csomagokat, ennek legyártását 2030-ig vállalták. A Rivian közlése szerint egyébként erre megvan a kapacitásuk: Illinois-i gyárukban évente akár 150 000 járművet is le tudnak gyártani.
Nyitókép: A Rivian modelljei // Rivian