A Sky globális médiabirodalmon belül egy külön londoni részleg dolgozik azon, hogy startupokkal alakítson ki partnerséget – és ha a Sky stratégiája szerint is vonzó a cég, akár be is fektetnek. Jellemzően más befektetőkkel együtt, nem a kört vezető invesztorként vannak jelen, de erre is volt már példa. Helyeznek ki forrást kockázatitőke-alapokba is, ezért a befektetői kapcsolathálójuk igen kiterjedt. Réz Éva senior managerként a befektetésekkel foglalkozik első sorban. Fő feladata, hogy a Sky stratégiájába illő startupbefektetéseket menedzselje tranzakciós és portfólió oldalról egyaránt. A Sky 8 éve foglalkozik ilyen szinten a startupokkal, Amerikában, Európában és Izraelben keresnek befektetésre vagy partnerségre érett cégeket.
Forbes.hu: Tekerjük vissza az idő kerekét tavaly év elejére: az első hullám alatt London is bezárkózott, de ez a válság nagyon más 2008-hoz képest abban, hogy nem járt együtt hitelválsággal, sőt, a világgazdaság tele volt olcsó pénzzel. Többet vagy kevesebbet kellett dolgoznotok az elején?
Réz Éva: A működésünket ez döntően nem érintette, már berendezkedtünk a nemzetközi működésre. Talán hangsúlyosabb lett, hogy partnerségeket alakítsunk ki startupokkal. Az emberek beszorultak az otthonaikba, azt kerestük, hogyan lehetne az ügyfeleink életét teljesebbé tenni.
Forbes.hu: Milyen cégekkel léptetek partnerségre?
Ilyen volt a londoni Fiit, például, ők online videókurzusokat tartanak – élőben és on-demand egyaránt –, népszerű sport applikáció, ami most már ott van a Sky platformjain is. Oktatás területéről a Highbrow nevű startuppal egyeztünk meg, online edukációs tartalmakat gyártanak. A Playworks pedig online játékokat hozott a Sky platformra, mint a tetrisz és ehhez hasonlók.
Az elmúlt évben nagyon megnőtt a szórakoztatásra, játékra való igény, de fel kellett készülnünk arra is, hogy újra indulnak az élő sportesemények, így a Premier Leaugue a tavaly tavaszi leállás után.
Egy startuppal, a Livelike-kal együtt dolgoztunk a Fanzone nevű megoldásunkon, ezen keresztül a szurkolók együtt tudják nézni a meccseket online (hiszen a stadionokat a tavaly júliusi újraindulás után sem nyitották meg – a szerk.), meg tudják beszélni a mérkőzés eseményeit, szavazásokon tudnak részt venni, vagyis interaktívvá teszi az otthoni meccsnézést. Ezeket a megoldásokat mind startupokkal együtt dolgozva tudtuk végül eljuttatni a Sky felhasználóihoz.
Forbes.hu: Mennyire volt szempont a partnerségek elindításában vagy a befektetésekben, hogy egyszer majd vége lesz az otthonülésnek és a járvány miatti korlátozásoknak?
Ez egy nagyon fontos szempont, illetve kockázat, amit mi is igyekeztünk mérlegelni. A nekünk prezentáló startupokat is felkészítettük, hogy arra a kérdésre is válaszolniuk kell, hogyan látják, mi fog történni, ha a pandémia véget ér, hogyan érinti ez az ügyfélbázisukat, az üzleti tervüket. Erről természetesen nekünk is megvan a véleményünk, és ha ez a kettő találkozik, akkor beszélgethetünk tovább akár partnerségről, akár befektetési lehetőségről.
Forbes.hu: Hogyan tudtatok dolgozni ebben az időszakban? A személyes találkozásra kevesebb lehetőség volt.
Máskor is előfordult, hogy nem tudtunk kiutazni Amerikába, szóval már berendezkedtünk arra, hogy online is le tudjuk bonyolítani a tárgyalásainkat, ha szükséges.
Nem mi vezetjük tipikusan a befektetési köröket, bár akad persze erre is példa, így könnyebbség, hogy tudunk hagyatkozni a meglévő befektetői kapcsolatrendszerünkre. Ami nekünk ezekben az üzletekben kiemelkedően fontos, hogy lássuk az üzleti relevanciát, vagy azt az értéket, ami érdekes lehet a Sky ügyfeleinek. A bezárkózás alatt alapvetően online bonyolítottuk ezeket a „találkozókat”, akár új startupokkal is így ismerkedtünk. Folyamatosan tartottuk a kapcsolatot a befektetőkkel is, hiszen a mi csapatunk alapokba is fektet, ezek az események is online működtek, ahogy természetesen a board meetingek is. Erre egyszerűen átálltunk. Személy szerint érzékeltem, hogy ebbe is bele lehet azért fáradni, de egy ponton túl az ember már be tudta lőni, hány online meeting tud hatékony lenni egy nap.
Forbes.hu: Még ha meg is volt rá a gyakorlatotokat, azért egy-egy üzlet leütése előtt sokan igényelnek egy személyes találkozót is, mondván, legalább egyszer csapjunk egymás kezébe. Volt olyan deal, amit személyes kontakt nélkül írtatok alá?
A mi működésünk része, hogy a fókuszterületeinkbe beleeső startupokkal folyamatos kapcsolatban vagyunk. Ezek előre definiált területek: nézzük, hogy mi az, ami segítheti a Sky növekedését, és mi az, ami üzleti oldalról lehet érdekes, tehát ami a belső működésünket teheti hatékonnyá.
Elég proaktívak vagyunk, már akkor kapcsolatba lépünk csapatokkal, amikor még nem konkrét a célunk velük.
Azokkal, akikkel az elmúlt időszakban megegyeztünk, jellemzően már találkoztunk korábban, lehetett építeni a már meglévő kapcsolatra. Más esetekben pedig tudunk hagyatkozni a lead invesztorokra is. Globális szinten is nagyon aktív időszakon vagyunk túl, felgyorsult az üzletkötés folyamata is, nőttek közben az értékelések is. A nagy kép is azt mutatja, hogy az iparág át tudott állni az online működésre.
Forbes.hu: A járványhelyzet felszínre hozott sok digitális megoldást és láthatóvá tett jópár startupot is a nagyobb közönség előtt, talán többen is indítottak ilyen céget. De hogyan áll a nagyvállalati szféra a startupokhoz egy olyan, a magyarhoz képest jóval érettebb piacon, mint London?
Nincs külön adatom rá, de nekem is az a percepcióm, hogy több startup van a piacon. Elég sok exitet látunk otthon is, itt Londonban meg pláne.
Azok, akik sikeresen kiszállnak egy cégből, újabbakat alapítanak vagy angyalbefektetőként lesznek aktívak – már csak ezért is nőhet a startupok száma.
Mi ebben tényleg nagyon proaktívak vagyunk és igyekszünk a fókuszterületeinkről minél több információt begyűjteni. Használunk egy ún. pipeline-rendszert is, amiben nyilván tartjuk a startupokat és akár évekre is vissza tudunk nyúlni, ha bármire szükség van – azt is látjuk, hogy ki lehet kész arra, hogy a Sky-jal együttműködjön.
Ha a trendeket nézem, akkor azt látni, hogy az érettebb startupok, akik már bizonyítottak, keresettebbek; a befektetők jobban kerülték a kockázatokat – legalábbis a piaci adatok szerint. A Series B és C körökben aktívabb volt a finanszírozás, mint a magvető szakaszban. Lehet, hogy ez most csak átmenetileg alakult így.
Forbes.hu: Hogy lehet ez, ha ennyire sok az olcsó forrás a piacon? Ti érzékeltek emiatt olyat, hogy nagyobb lenne a verseny egy-egy jó cégért?
Az, hogy a verseny nagy egy-egy szektorban, látszik abból, hogy a startupok értékelése is megugrott. Van egy nagyon egészséges kapcsolatunk a befektetői közeggel, hiszen sok közös befektetésünk van másokkal. Nekünk a lényeg, hogy be tudjunk oda szállni, ahol a startégiánknak megfelelő értékteremtést látunk.
Mi egy corporate VC modellben működünk. Nem egy alap, hanem maga a Sky áll mögöttünk, az ő mérlegükből hajtunk végre befektetéseket, ahol persze a hozam is egy fontos szempont, de a legfontosabb, hogy ezek támogassák a cégcsoport stratégiáját.
Forbes.hu: Az, hogy valakivel partnerségre léptek, jelenti bárminek az előszobáját? Onnantól már nagyobb az esély, hogy be is fektettek?
A standard folyamat úgy néz ki, hogy ha egy partnerség szempontjából izgalmas startuppal találkozunk, bemutatjuk házon belül a releváns üzleti terület képviselőinek, nekünk ez az egyik első validáció. Ez nemcsak arról szól, hogy adott termék vagy technológia működőképes-e, hanem, hogy számunkra értékes, használható-e. Ha az üzleti támogatás megvan, a Sky-on belül az üzleti részről lesz egy „szponzora” a startupnak, és onnantól lehet szó partnerségről.
Ha megvan a stratégiai kapocs, ami nem mindig egyértelmű a folyamat elején, akkor lehet szó befektetésről is akár, ahol tipikusan kisebbségi szerepre törekszünk.
Forbes.hu: A Startup Hungary kutatása szerint itthon inkább az inkubációs szakaszban erősek a nagyvállalatok, és ezek a kapcsolatok egyre erősebbek. Ti viszont már érettebb cégekkel foglalkoztok. Alapvetően hogyan illeszkedik a londoni ökoszisztémába ez a corporate VC modell és mennyire elterjedt?
Én azt látom, hogy Amerikában, Európában és itt, a brit piacon is egyre elterjedtebb. Több modell is létezik. A nagyvállalati akcelerátorok, inkubátorok kevésbé VC jellegűek, itt a lényeg, hogy a vállalkozói szemléletet be tudd vinni a nagyobb szervezetbe. A „beágyazott” corparate VC, ilyenek vagyunk mi is, amikor egy dedikált csapat a cég mérlegéből fektet be, az elsődleges cél a core tevékenység, a növekedés, a hatékonyság támogatása. Van olyan modell is, ami nagyon közel áll egy klasszikus alapkezelő működéséhez, ahol az egyetlen „befektető” (LP) maga a cég, itt a hozamelvárások fontosabbak, mint a stratégia támogatása. Látunk olyan nagyvállalatokat, amelyek több modellt is alkalmaznak egyszerre, de a statisztikák azt mutatják, hogy egyértelmű a növekedés a corporate VC-k területén. A nagyobb cégek keresik ezeket a lehetőségeket.
Forbes.hu: A ti modelletek arról szól, hogy innovációt, innovációs képességet vesztek a piacról?
Ezt így nem mondanám, hiszen van belső kutatás-fejlesztés is. Mi egy nagyvállalat vagyunk, igen sokrétű működéssel.
Amit mi ezekkel a partnerségekkel és befektetésekkel nyerünk, az a gyors reagálás képessége, sőt: a még gyorsabb reagálás.
Az innováció házon belül is megvan. Jó példa a már említett Fanzone: ennek az együttműködésnek köszönhetően nagyon gyorsan tudtunk reagálni egy külső tényezőre.
A mi csapatunk egyfajta összekötő szerepben is van. Látjuk a trendeket, ismerjük azokat a cégeket, akik ezekre építik az üzleti modelljüket, őket tudjuk összekötni a Sky menedzsmentjével, megfelelő részlegével, üzletfejlesztéssel. De ez tud fordítva is működni, van, amikor belülről, üzleti oldalról fogalmaznak meg egy igényt, például azért, mert látnak egy trendet vagy érdekes startupot. Innentől megint mi vesszük át ennek a folyamatnak a menedzselését.
Forbes.hu: Ha van 10 olyan cég, ami érdekes lehet a Sky-nak, mert illeszkedik a stratégiátokba, akkor mik azok a szempontok, ami alapján egyet vagy kettőt kiválasztasz közülük?
Azt hiszem ide érdemes egy prominens példát hozni a régiónkból: a román Uipath-t. Itt három olyan tényező is adott volt, aminek a meglétét mi is figyeljük. Találtak egy skálázható területet, egy olyan problémát, amit nemcsak meg tudtak oldani, de gyorsan fel is tudták skálázni ezen keresztül a céget. Sokszor elhangzik a közép-európai országok kapcsán, hogy túl kicsi piacok, de a Uipath azt mutatja, hogy innen is lehet nemzetközileg skálázni egy céget. A második pillér: meg kell látni a piaci lehetőséget. A Uipath jól látta meg, hogy a vállalati szoftverek piacán belül érdemes a RPA (Robotic Process Automation – szoftveres automatizálás) technológiával foglalkozni, mert van felvevőpiac, ez ma az egyik legtrendibb terület. A fenntartható növekedéshez szükség van piaci potenciálra. A harmadik fontos szempont: az emberek képesek legyenek befogadni a technológiát, terméket. A Uipath esetében sikerült átvinni a szkepticizmus jelentette első korlátot, ma már az ügyfelek kifejezetten keresik az ilyen megoldásokat.
Láttunk már olyat, hogy egy nagyszerű ötlet túl korán jött, egyszerűen nem volt jó az időzítése piaci szempontból.
Persze szinte közhelyszámba megy a csapat, ez nekem is nagyon fontos, megismerni őket:
látni az elhivatottságot, az elköteleződést, hogy évekig, akár egy évtizedig képesek építeni valamit és haladni a víziójuk irányába, miközben a rövidebb távú terveiket is képesek végrehajtani.
Forbes.hu: Nagyon erősen kell vizsgálnod, hogy milyen trendek lesznek uralkodók. Mi olyat látsz, ami a következő 2-3 évben alapvetően formálhatja az életünket?
A fitnesz, a gaming, az online edukáció mind olyan területek, ahol most izgalmas változások történnek, nem véletlenül említettem példának az itt kötött partnerségeinket.
Forbes.hu: Ezek a területek alapvetően digitalizálódnak, ez megmarad a járvány után is?
Igen, egyrészt sok terület tolódott el online irányba, másrészt az emberek keresik az interaktivitást, ezek a trendek meg fognak maradni. Engem személy szerint nagyon foglalkoztat az online oktatás, az elmúlt időszakban sok ilyen tartalmat fogyasztottam, de ezt látom a környezetemben is.
Erős trend az Egyesült Királyságban az ún. „impact investing”.
Ezek olyan befektetéseket jelölnek, amelyekben az ENSZ által megfogalmazott, fenntartható fejlődési célok a mérvadóak. A tavaly az Egyesült Királyságban befektetett 15 milliárd dollárból már majdnem 2 milliárd ilyen célra ment.
Egyre hangsúlyosabb lesz, hogy valamilyen jó cél – környezetvédelmi, társadalmi – is kapcsolódjon egy startup tevékenységéhez, persze ettől még legyen benne növekedési potenciál, hajtson profitot, legyen a hozam szempontjából is jó befektetés.
De ez egy olyan trend, ami érzékelhetően egyre fontosabb.
Forbes.hu: Apropó, a zöld fordulat tetten érhető Londonban is? Erős állítás volt a járványhelyzet elején, hogy mikor, ha nem most jön rá az emberiség, hogy a környezeti szempontokra tényleg oda kell figyelni.
A Sky a Sky Net Zero kezdeményezés keretében maga is karbonsemleges akar lenni 2030-ig, szóval ez tényleg egy erős trend. Ez a fordulat itt van már: nagy cégek és startupok is komolyan veszik és a zászlajukra tűzik. Tavaly a brit piac egyik unikornisa az Arrival volt, ami egy elektromosautó-fejlesztő cég, a másik a zöld energiával foglalkozó Octopus Energy.
Forbes.hu: Mit adott neked ez a közeg? San Franciscóban jártál egyetemre, ami a csúcsa a kockázatitőke- és a startupvilágnak, de milyen London? Talán nem mindenkinek a kockázatitőke ugrik be elsőre az angol fővárosról.
Egy friss kutatás szerint még mindig London a legnépszerűbb startup város Európában. A Sky-nál rengeteget tanulok erről az iparágról, ez egy véget nem érő folyamat. Folyamatosan új innovációk és trendek bukkannak fel. Sokat tanulok házon belül is, a csapatomtól. A corporate VC jellegből is adódik, hogy van egy—két terület, amiben nagyon el tudok mélyülni, ugyanakkor rengeteg fajta emberrel kell tudnom tartani a kapcsolatot, őket menedzselni, megérteni. Itt vannak a Sky-on belüli szponzorok, az alapítók, más befektetők, nekem minden döntési lehetőséget több szempontot is figyelembe véve kell mérlegelnem, mi lesz a jó megoldás. Megtanultam, hogy vannak olyan helyzetek, amikor hiába van meg a véleményem, érdemes egyet hátra lépni és áttekinteni, hogyan látja ugyanazt a startup alapítója vagy az ügyfele (pl. a Sky), esetleg egy másik befektetője. Ezeket kell egybegyúrnom aztán.
Az erre való nyitottságot folyamatosan tanulom itt.
Megtanultam, hogy mennyire fontos a mentorálás. Dedikált mentorom nincs, de a csapaton belül van, akit annak tekintek (sőt, van szerencsém részt venni egy coaching folyamatban is). Innen szintén kaphatsz olyan látásmódot, ami előrevihet.
Forbes.hu: A Uipath sikere vagy az, hogy – például – a Creandum most több magyar startupba is befektetett, a régióra irányítja a figyelmet valamennyire?
A kontinensen hat országban van jelen a Sky. Startup szempontból nekünk egész Európa érdekes. Talán azért, mert én ebből a régióból származok, jobban nézem az itteni cégeket, vannak kapcsolataim – és ha vannak lehetőségek, ugyanúgy megvizsgáljuk, mint bármilyen más európai lehetőséget.
Forbes.hu: Ha a portfóliócégek hívtak az elmúlt egy évben, akkor jellemzően miért kerestek?
Volt, hogy újabb befektetést kaptak. Ilyenkor igyekszünk megérteni a jövőképet, mire is vonják be pontosan a friss forrást, hogyan allokálják majd azt, és ebben mi partnerek tudunk-e lenni. Voltak sikeres exitjeink is.
Forbes.hu: Melyik a nagyobb kihívás: új befektetést behozni vagy exitet menedzselni?
Új befektetést behozni emberileg és üzletileg is nagyon érdekes. Azt, hogy egy exitet hogyan menedzselünk le, itt, a Sky-nál kezdtem el megtanulni. Bármennyire is fura, ennek a jogi része is nagyon érdekes, eleve nagyon különböző környezetben működnek a cégeink, nagyon más egy amerikai cég, mint, mondjuk egy izraeli. Nagy tranzakciókat bonyolítunk le, tanulom, hogyan kell ezeket jól menedzselni.
Forbes.hu: Láthatóan lelkesedsz a témáért, közben a startupüzletek is standardizálódnak – nem veszik így el pont az a rész, ami miatt izgalmas ez a világ?
Jó nevű VC-kel dolgozunk, akik értik a dolgukat, és komoly infrastruktúrával, tanácsadó csapattal rendelkeznek, a környezet professzionális. Ennek ellenére, mikor más, például angol befektetőkkel, beszélek, ugyanúgy látom rajtuk az izgatottságot. Globális szinten megnőtt a verseny a jó cégekért, ez pedig ugyanúgy izgalmas, csillognak tőle a szemek. Azt azért nem mondanám a standardizálódó üzletmenet ellenére sem, hogy ez egy gyár lett, nem egy gyárban dolgozunk.
Ráadásul továbbra is nagyon izgalmas felépíteni egy befektetési tézist és megalapozni azt. Az angolszász kultúrában amúgy is komoly hagyománya van az érvelésnek. Erről is rengeteget tanulok itt. Számomra is hasznos, hogy megmagyarázom magamnak, miért is tartok befektetésre alkalmasnak egy céget.
Forbes.hu: London még mindig népszerű a startupok között, egyszerű és gyors a cégalapítás is, de a Brexit lezárult, év elején életbe is lépett. Mennyire befolyásolja ez a londoni piacot?
Tavaly 300 milliárd kockázat tőkét helyeztek ki a világban, ez éves alapon 4 százalékos emelkedés. Az Egyesült Királyság ebből 15 milliárdot tesz ki, amiből London egymaga 10 milliárd dollár. Ez az európai startup befektetések negyede. A legtöbb unikornist is a brit piac adja Európából. Az számomra is meglepő, hogy Londonban több mint 1250 VC van, ez önmagában hatalmas szám, és ők több mint 7 milliárd dollárnyi befektetői tőkét jegyeztek le 2020-ban. Volt több mega befektetési kör is, ami most amúgy is globális trend. Szektorok szintjén láthatóan erőre kapott most az e-commerce, a healthcare vagy a gaming és az online oktatás. Leginkább a globális trendeket látom érvényesülni.
Forbes.hu: Vége lesz majd ennek a jó világnak, ha a világ jegybankjai szigorítanak és drágulnak a források?
A most az alapokba rakott, olcsóbb források még jó ideig elérhetőek lesznek, mert a kockázatitőke-alapok életciklusa 8-10 év, ebből 4-5 év, amíg aktívan helyeznek ki tőkét. Az olyan vállalati szereplők, mint mi, pedig mérlegből fektetünk be. A már említett impact investing lehet egy olyan meghatározó trend, ami ide irányítja majd más befektetők figyelmét, a fenntarthatóság egyre fontosabb lesz. A befektetőket amúgy más eszközökkel is lehet arra ösztönözni, hogy induló, magas potenciállal rendelkező cégekbe fektessenek – például adókedvezményekkel. A környezet tehát alakulhat, alakítható úgy, hogy a befektetők továbbra is érdekeltek legyenek a startupok finanszírozásában.
Forbes.hu: Többször is említetted, hogy sokat tanulsz a mostani munkahelyeden, de mi az, ami miatt a leginkább élvezed munkádat?
Ez a munka rengeteg területet köt össze: van benne egy kis pszichológia, hogy hogyan kommunikálsz az emberekkel; van benne jog, ami még ha száraznak is tűnik, néha nagyon izgalmas, hiszen minden deal más; ott a pénzügy, hogy milyen jövőkép látszik a számokból; és ott van a technológia, amit megérteni önmagában motiváló. Ezeknek a területeknek az összekombinálása nagyon izgalmas. A Sky-on belül olyan iparágban vagyok, ami most nagyon inspirál, azt látom, hogy érdemes az itt figyelt technológiákba energiát fektetni, hogy tényleg eljussanak az ügyfelekhez. Plusz motiváció, hogy közben rengeteg szereplőt kell azonos platformra hozni, hogy legyen is valami abból, amin dolgozunk.
Forbes.hu: Mi a legnagyobb nyomás ebben a munkában?
Nagyon nagy nyomást most nem érzek, de talán az a legnagyobb kihívás, ami a legizgalmasabb is: közös nevezőre hozni a különböző szereplőket.
Borítókép: Réz Éva Londonban. Fotó: Thomas Schroeter