Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Bentley Sebetyén Laci

Százmilliós, guruló luxuslakosztállyal a spanyolországi nyaralóba

Az átlagos Bentley 110 millió forintot kóstál a fővárosi szalonban. Így is értékesítenek évente nagyjából 15 darabot, van olyan vevő, aki már többet is elhozott. A brit gyártó a legmagasabb szintű eleganciát és a legigényesebb, legvagyonosabb réteget célozza. A Ferrari és az Aston Martin után itt a luxusautó-szalonokat bemutató sorozatunk harmadik része, a Bentley.

Riedl Tamás nem lepődött meg, amikor farmerban, sportcipőben és sima pulóverben megjelentem a Bentley Budapest szalonjában. Pedig enyhén kilógtam az elegáns, nem is szalonnak, inkább egy luxusautókkal díszített nappalinak kinéző összképből. „A mellettünk lévő Porsche-szalonból át szoktak jönni nézelődni. Illetve, amit itt először megtanultam: sosem tudhatjuk, ki a potenciális vevő” – magyarázza mosolyogva Tamás, a szalon értékesítési vezetője.

Letisztult formák és színvilág, elegáns, de nem hivalkodó bútorzat, a márkához passzoló, lágy zene és a százmilliós autók. Belépve fura, egyedi illat csapott meg: Fehér tea – mondja. „Ilyen az országban alig van. Ez csak egy illat, mégis hatással van rád: boldogságot, elégedettséget kapcsolsz hozzá.”

Mint egy luxusautókkal díszített nappali.

Még nem veheti meg, de már érezni akarja

Lassan hároméves a hazai Bentley-szalon, a Porsche Inter Auto Hungária Kft. egyik telephelyén, egyből a német prémiummárka egysége mellett üzemel. Akár szimbolikus is lehetne a helyszín, sok olyan „porschés” van, aki már nagyon szeretne szintet lépni. Még nem engedheti meg magának a Bentley-t, de a szalon hangulatát már érezni akarja, vásárol a márkajelzéssel ellátott kiegészítőkből és nézegeti a kocsikat.

A brandingelt kiegészítők egy része.

Az 1998 óta a Volkswagen tulajdonában lévő brit gyártó a legmagasabb szintű eleganciát és a legigényesebb vásárlói kört célozza. Típusai nagyok és hosszabb távon is kényelmesek, erősek, de nem sportautók. A menetteljesítmény itt is elsődleges szempont, de a lőerők helyett a luxuson van a hangsúly.

A legjobban fogyó típus, a Continental GT 85 milliótól indul, a fiatalabb generációt célzó Bentaygát már 78 milliótól el lehet vinni, a Flying Spur alapára 80 millió körül van. Azonban nincs olyan, hogy valaki alapáras kocsit vigyen el, Tamás szerint átlagosan 20 millió forintot költenek még extrákra a leendő tulajok.

Az átlagos, eladott autó nagyjából 110 millió forintba kerül.

Mint egy luxuslakosztály és egy űrhajó ötvözete

Az első kézfogástól a gyártásba küldésig van, hogy több mint 10 órán át szabják személyre a kocsit, csak a szalonban több, mint kétezer variáció állítható össze. Akinek ez nem elég, ellátogathat az angliai Crewe-ba, a gyártó központjába. A Mulliner, a cég egyedi igényeket kiszolgáló egysége bármilyen lehetséges módon elkészíti az autókat. Az egyedi igényekkel, gyártással, szállítással együtt nagyjából 7-8 hónapot várnak az új példányukra a leendő tulajok.

2500 kilométer egy Bentley-vel

Az átlagos Bentley-tulaj 40 és 70 év közti férfi, bár azt Tamás is megjegyzi: az utóbbi időben az idősebb korosztály kicsit elmaradt. Megjelent viszont pár 30-as éveiben járó vásárló – ők a második generációs csúcsgazdagok.

A fiatalabb generációkat célzó Bentayga orra

„Sokáig rajta ragadt az öreges jelző márkán, de pár éve új típusokkal nyitott a fiatalabb generációk felé is.”

Nehéz belőni, de Tamás szerint minimum a negyedik autó lehet a garázsban a Bentley. A tulajok többsége már a vásárláskor is tisztában volt a márkával, ők leginkább külföldről szerezték a tapasztalataikat. „300 regisztrált darabról tudunk az országban. Ezek többségét nem itthon, hanem külföldön vették. Három év alatt értük el, hogy a korábbi tulajok is hozzánk jönnek tanácsért és szervizbe, ha szükséges.”

Egy kisebb családtag

Itthon annyira még nem elterjedt a márka, gyűjtőkkel nem is állnak kapcsolatban, bár van, aki már többet is vásárolt a hazai szalonból. Nagyjából ugyanannyit használják őket, mint a legtöbb luxusautót, az egyéves szerviz időpontja mindig hamarabb jön el, mint a 16 ezer kilométeresé. Mondjuk van, aki ténylegesen sokat használja. „Van ügyfelünk, aki a spanyolországi nyaralójába a Bentley Continentaljával ment le.”

Az ügyfelek többsége introvertált

Persze mint a legtöbb luxusmárkára, erre is igaz, hogy a vásárlók nem járművet vesznek, hanem életérzést, presztízst. „Az ügyfeleinknek már nagyon jó autóik vannak, nyilván nincs szükségük önmagában még egy 600 lóerősre.” Tamás hangsúlyozza a márka legfontosabb tulajdonságait: a teljes egészében kézzel gyártott, legmagasabb minőséget, a luxust és az eleganciát.

A szalon gyakran szolgál állófogadások helyszínéül

„Talán egy Mont Blanc toll használati cikként ér több millió forintot? Ez a történet nem erről szól.”

Pedig az ügyfelek nem felvágós, az autójukkal villogó emberek. Termékbemutatóra – Tamás szavaival: „amikor bemutatunk egy új családtagot” – szűk kört, 20-25 főt hívnak meg. Olyan, mint egy állófogadás, lesötétített ablakokkal, telefonok nélkül. „Nem a fotózást nem szeretjük, hanem a megosztásokat. Ez kifinomult, csendes társadalmi esemény, nem hivalkodó emberek érkeznek. Az ügyfeleink többsége introvertált.”

Ezek az események is mutatják, amit sokszor hangsúlyoz: ebben a szegmensben az ügyfélelégedettség, ami igazán dönt. A márkához való hűség is fontos, de a szolgáltatás és az ügyfélkapcsolatok ápolása dönt igazán. Az autót már nem kell eladni, a vásárló tisztában van vele, mit vesz. „A miliőt biztosítjuk, ami az ügyfeleket körbeveszi.” Exkluzivitást és különleges elbánást igyekeznek nyújtani, olyan szolgáltatást, ami az autók árához passzol.

Hagyomány és technológia

A sofőrös autót hátul tesztelik

Az átlagos vevőt nem is igazán a kocsik műszaki tartalma érdekli. A szalon fel van készülve, ha komoly kérdéseket kapnának, de az ügyfél leginkább csak beülni szeretne, elmerülni az esztétikumban, kicsit átérezni azt, ami a márkával jár.

„A legjobb, ha megérkezik a saját szuperprémium-autójával és egyből átül egy Bentley-be. Azonnal érzi a különbséget.”

Nem mindegy ugyanakkor, hogy előre vagy hátra ül. A brit gyártó már kevesebb sofőrős autót kínál, mint „vezetőset”, de azért vannak olyan típusok, amiben a tulajdonosa egyszerűen sosem ül elöl. Az ügyfél ilyenkor megnézi, milyen az első sor – ám tudja, hogy az csak egy munkahely lesz, neki a hátsó ülések fontosak. Tamás itt is hosszan sorolja a lehetőséget a minibártól, a masszásüléseken és luxus-lábtámaszokon keresztül a hangulatvilágításon, redőnyökön és magasfényű piknikasztalon át a bárányszőr szőnyegekig. „Ez a választék ebben a szegmensben talán magától értetődő, de pont ez a lényeg.

Az ügyfél vett egy autót, de úgy kell magát éreznie bent, mint egy luxuslakosztályban.”

A sofőrös autó tulaja legfeljebb így látja saját Bentley-jét

Borítókép és képek: Sebestyén László

Oszd meg!