Százmillió forintról indul az Aston Martin csúcsmodelljének ára, de ha elkezdem kihasználni az extra kiegészítőket, könnyedén felugorhatunk 120-130 millió köré. A hazai szalon még fiatal, a brandet is el kell helyezni a vevőkör fejében. A világ összes Aston-szalonja bútorostól, pultostól és illatostul majdnem ugyanúgy néz ki, a brit gyártó erre nagyon figyel.
Ez a hazai luxusautó-szalonokat bemutató sorozatunk második része, a Ferrari után jöjjön az Aston Martin.
„Hogyan képzeled el azt, aki kiszáll egy Aston Martinból? Öltönyös-nyakkendős vagy pólós vállalkozónak? Esetleg James Bondnak? Szeretnéd, hogy mások ezt gondolják rólad?” – így szokta magyarázni az ügyfeleinek Szlifka János, a budapesti Aston Martin-szalon general menedzsere, hogy milyen autót válasszanak maguknak.
A világ egyik legismertebb luxusautó-márkája, az Aston Martin neve gyakorlatilag egybeforrt James Bondéval, az elmúlt bő 50 évben több tucatot használt és semmisített meg a 007-es ügynök, ez a filmtörténelem egyik leghíresebb termékmegjelenítése. „Az ember gyerekkorában akár évtizedekre elraktározza magában azt, ahogyan a titkosügynök a brit kocsit vezeti,
a mostani filmekben bemutatkozó példányok majd húsz év múlva hoznak nekünk vásárlókat” – magyarázza János.
Ugyanaz a megjelenés, ugyanaz az illat
A pesti Aston-szalon a forgalmas helyeken kívül esik, ide célirányosan jönnek a vásárlók, nézelődök csak akkor érkeznek, ha a hazai kereskedő, a Gablini-csoport többi szalonjából sétálnak át. Az egységek nagyjából az átlagár sorrendjében követik egymást, nyilván a brit márka vezeti a rangsort.
A világ összes márkakereskedése szinte ugyanúgy néz ki. „Mi csak az alaprajzot küldtük ki Angliába, a márkának saját belsőépítész csapata van, ők tervezték meg a belső tereket, majd küldték a bútorokat.” A britek mindent szigorúan szabályoznak: az elrendezést, a színeket, a designelemeket, levélpapír anyagát, a névjegyeket.
Még a hely illatát is. Az illatmarketing egyre jobban terjed a gépjármű-kiskereskedelemben,
János megmutatja az Olaszországból érkező illatanyagot, amit be kell tölteniük a párologtatóba.
„Fontos, hogy ne csak egy klasszikus szalon legyünk, hanem rendezvényhelyszín, közösségi tér is, ahová bejöhetnek a tulajok kávézni. Gyakran előfordul, hogy egy Aston-tulaj nem akar vásárolni, az autóval sincs semmi problémája, csak bejön beszélgetni, érdeklődni az újdonságok iránt.”
60 millióról indul a szalon legolcsóbb autója
Az egység nyáron nyitott meg, évente nagyjából 25 autó értékesítése a cél. Ugyan nem kapunk adatokat, hogy azóta pontosan hány talált vevőre, de János azt mondja: időarányosan jól állnak. Pedig ha valami, akkor egy Aston Martin drága. Mikor ott jártunk, három típust nézhettünk meg. A DB11-es modellnek 70 millió forint az alapára, a bent álló, különleges James Bond-edition Vantage 60 millió forintért vihető, míg az új városi terepjáró, a DBX, amellyel a márka egy új vásárlói szegmensre lő, 70 millió forintot kóstál.
A brand csúcsmodellje, a DBS épp nem volt bent a szalonban, pedig ez a legdrágább: nagyjából 100 millió forintról indul felfelé.
És elég ritka, hogy valaki az alapáras kocsit vigye el. Mint több luxusmárka esetében: az Astonok szinte szinte vég nélkül konfigurálhatók. János szerint nagyjából 1,5 óra, mire az autó alapkonfigurációin végigmennek a vevővel.
A kínálat egy jó részét megmutatja, kárpitokat, bőrszíneket, felniket, kerámiából készült féktárcsákat, titán kipufogókat, még változatos színű cérnákat is lerak elém, amiket az ülések varrásába választhatok. Ha kihasználnám az extra kiegészítők teljes palettáját, a DBS 100 milliós alapára könnyedén felugorhat 120-130 millió köré.
James Bond technikusáról kapta a nevét
És ez csak a szalon: akinek nem elég az itt elérhető konfiguráció, kimehet az angliai Gaydonba, a cég sportautó gyárába, azon belül is a Q-részlegbe. Igen, James Bond híres technikusa volt Q, innen kapta a részleg a nevét. A gyárban gyakorlatilag bármilyenre bekonfigurálják a kocsikat, mindent személyre lehet szabni.
Ha valaki a Q-részlegben készíti el a saját példányát, akkor a gyár vállalja, hogy soha, semmilyen körülmények közt nem készít el még egyszer pontosan ugyanolyan konfigurációval rendelkező autót.
Ez a márka imázsának része: az Aston-tulajok teljesen egyedi darabot birtokolhatnak.
Itthon azonban még ezt kevesen tudják. A márka Magyarországon fiatal, János is hangsúlyozza: a hazai vevőkör fejében még el kell helyezni a brandet és azt, hogy pontosan mit is jelent Astont vezetni. „A brand gyökerei a versenysportban vannak: mindig egy brutális sportautó marad. Ugyanakkor mindez egy rendkívül elegáns, arisztokrata hatású csomagolásban van. És persze nem sofőrős kocsi, hanem vezetni kell – ha hátul szeretnél ülni, nem ez a te autód.”
Vitorlásverseny, lovassport
A hazai szalon igyekszik kiépíteni itthon is a közösséget, túrákat és összejöveteleket szerveznek az Aston-tulajoknak és igyekeznek minden olyan helyen megjelenni, ahová a potenciális vásárlók eljárnak, János a vitorlásversenyeket és a lovassport-rendezvényeket emeli ki. „El kell mennünk oda, ahová az ügyfeleink járnak. Ilyen autót nem tudsz a Facebookon eladni. Az érdeklődők azért így is alaposan meg tudnak lepődni az árcetliken.” Mikor felvetem, hogy ilyen vagyonnal nem teljesen mindegy, hogy egy kocsi 110 vagy 130 millióba kerül-e, csak a fejét rázza.
„A mi ügyfeleink pont azért lettek gazdagok, mert nagyon tudatosak a pénzzel.”
A vásárlói kört nyilván VIP-ügyfelek adják, az átlagos Aston a negyedik autó lehet a garázsban, a hazai vevők pedig használják is őket: 10-15 ezer kilométert futnak egy évben. Ez főleg annak fényében szép szám, hogy egy hátsó kerekes sportkocsit télen inkább a garázsban hagynak, tavasszal és nyáron használják őket többet a tulajok.
Az autók nem hivalkodóak, nem ugranak ki látványosan az utcaképből. A járókelő látja, hogy egy rendkívül drága luxusmárkával van dolga, de nem szúrja ki már nagyon messziről. „Az átlagos ügyfelünk nem keresi az extravaganciát, nem hivalkodik a vagyonával. Nyilván az autó hangját nem lehet elrejteni, meg fogják nézni az utcán, de a felvágás nem jellemző a vásárlókra.”
Lássa, hogy megnézik az autóját
Azért az ügyfeleknek fontos lehet a megjelenés és az, hogy életérzést és presztízst vásárolnak. János úgy magyarázza: sok vásárló nem is kér egyből tesztvezetést. „Általában azután egyeztetünk időpontot a tesztelésre, hogy már adtunk árajánlatot.
Ilyenkor szívesen bevisszük őket a városba, hogy átéljék az életérzést, ami egy Astonnal jár, és hogy lássák: megnézik az autóját az utcán.”
Ez az életérzés, a megvásárolt presztízs a fontos, sok vevő nem is érdeklődik a kocsik műszaki tartalma iránt. János is hangsúlyozza: Astont venni nem racionális, hanem érzelmi döntés.
Viszont ha épp autómániás vásárló érkezik, aki a technikai részletekbe is bele akar menni, muszáj alaposan tájékoztatni. A világ összes szalonjának összes alkalmazottja rendszeresen jár ki az angliai központba továbbképzésbe, évi több online képzést is tartanak nekik. A szerviz vezetője sem autószerelő, hanem mestertechnikus, akit Angliában képeztek. A hazai szervizben a kocsi körüli minden munkát el tudnak végezni, kivéve egyet: a belső bőrözésre nincs megfelelő emberük. Viszont arra is fel vannak készülve, ha a bőrrel lenne gond:
egyszerűen repülőre ültetnek egy európai bőrműves mestert, aki délutánra itt van Budapesten és megoldja, amit kell.
Borító és képek: Sebestyén László