Továbbra is piacvezető pozícióban McDonald’s a magyar piacon, az olló azonban folyamatosan zárul, a kihívók is nagyot mentek tavaly.
A nagy hal: Meki
Ahogyan azt a Forbes.hu-n már megírtuk, magyar McDonald’s-hálózat mögött álló Progress Étteremhálózat Kft. 91 milliárdos forgalmat ért el 2023-ban. A cég növekvő pályán áll, 2022-ben is rekorddal zártak, akkor 73,6 milliárd forintos forgalommal, ezt tudták most 24 százalékkal (több mint 17 milliárd forinttal) növelni.
A forgalomból az egy évvel korábbi 8,6 milliárd után tavaly már 9,9 milliárd forint jött franchise-díjból, a többi a saját éttermek bevétele.
A profit is tovább nőtt, 5,6 milliárdról 6,2 milliárdra, ez egy 11 százalékos növekedést jelent.
A kihívó: Burger King
A Burger King gyorséttermek mögött a Fusion Zrt. és annak amerikai tulajdonú anyacége, a The Fusion Group Zrt. áll. Az ország második legnagyobb burgerezője 2023-ban 56 milliárd forintos forgalommal zárt, ami az egy évvel korábbi 40 milliárd forintos összegnél 39 százalékkal magasabb.
Tehát amíg 2022-ben a McDonald’s-hálózat árbevételének 54 százalékát érte el a cég,
addig tavaly már 61,5 százalékát, ami 7,5 százalékpontos közeledést jelent.
A hálózatok profitját vizsgálva még szorosabb verseny körvonalazódik ki: a Burger King a korábbi 2,9 milliárd forintos árbevételét 57 százalékkal tudta növelni egy év alatt, meghaladva a 4,5 milliárd forintot, ami a McDonald’s-hoz képest már lőtáv: kevesebb, mint 38 százalék.
A Fusion magyar sztárja: Bellozzo
A Bellozzo és en bloc olasz gyorsétterem koncepció nincs még 10 éves, a magyar Fusion-ösök az pesti Oktogonon található, világrekorder méretű Burger King éttermet felezték le, hogy pizzák és tészták árusításába kezdjenek még 2015-ben.
Azóta a Bellozzo Kft. egyetlen egy évben volt nyereséges – 21-ben – a többi évben súlyos mínuszokkal kellett a cégvezetésnek számolnia. Bár amit a Fusionnél befizettek, az nem a válság, hanem a növekedés ára volt.
A gyorsétteremlánc az elmúlt 3 évben (évi 64 százalékkal) közel 4 és félszeresére nőtt, megközelítve a 8 milliárdos forgalmat. Ez a forgalom idén már 400 milliós adózás utáni eredményt is jelentett a cégnek, ami a 9 éves mínusz után egyértelmű pozitív jelzés: érdemes folytatni.
Ha hasonlóan folytatódik a Burger King és a Bellozzo menetelése, akkor a Fusion pár éven belül – mégha nem is szigorúan csak a hamburgerek piacán – de megelőzheti a magyar Mekit és annak háttéremberét, a Market-vezér Scheer Sándort. Nem lesz könnyű, mert úgy látszik, a Meki stratégiája is működik, van még tér, főleg vidéken, új egységeket nyitni. Ráadásul mindkét lánc, a korábbinál erőteljesebb növekedésében ott van, hogy a covid alatt beindított házhozszállítás nagyon bejött nekik. Így vélhetően akár új – és relatíve drága – üzletek nyitása nélkül is tudnák növelni a forgalmat.
A visszatérő: KFC
A magyar gyorsétterempiac másik fontos kihívója a KFC (Kentucky Fried Chicken) mögött álló AmRest. A spanyol tőzsdén jegyzett cég Európa-szerte üzemeltet gyorséttermeket és kávézókat, itthon 96 KFC-vel, 38 Starbucks-szal és 24 PizzaHut-tal vannak jelen.
Az AmRest Kft. a KFC és PizzaHut éttermeket tömöríti és szintén erős évet zárt 2023-ban: az 52 milliárdos árbevételüket 65 milliárdra növelték,
tartva a helyüket a Burger King előtt, bár kisebb különbséggel, mint tavaly.
A meglepetést azonban nem az árbevétel 27 százalékos növekedése jelentette, hanem az adózás utáni eredmény közel megduplázása: a 2,3 milliárdos összeget egy év alatt 4,5 milliárd fölé tudta emelni a cég, bár ezzel is csak a McDonald’s-ok szintjére tudta visszahozni magát.
Ha az idei évben magára talál a KFC, akkor neki is minden lehetősége meglehet a Meki megszorongatására, de ahhoz a gyorsvonat sebességével robogó Burger King ütemét kellene felvennie, aki a Bellozzóval a PizzaHut piacán is egészpályás letámadásban van.
| Árbevétel | növekedés | Adózás utáni eredmény | növekedés | Eredmény/Árbev |
Progress (McD) | 91 mrd | 24% | 6,2 mrd | 11% | 6,8% |
Fusion Zrt. (BK) | 56 mrd | 39% | 4,5 mrd | 57% | 8% |
Armest Kft. (KFC) | 66 mrd | 27% | 4,5 mrd | 95% | 6,8% |
Forrás: Credit Online
A beszámoló elkészítésében a Forbes újságíróját a Credit Online támogatta