Megérkezett a csomagszállítási piacra a Főtaxi, amely a Góval a járvány után is velünk maradó új szokásokra alapozza a sikerességét. Az ételszállításba még nem, az autóbérlési piacra viszont hamarosan beszállnak. Reich Ádám, a Főtaxi vezérigazgatója beszélt a Forbes.hu-nak a már elindult csomagszállító szolgáltatásukról, és a hamarosan megvalósuló újabb tervükről.
„Az üzleti szegmensre koncentrálva indította el csomagszállítási szolgáltatását a Főtaxi. Az azonnali futárposta-szolgáltatás, a Főtaxi Go a hét minden napján, a nap 24 órájában elérhető, egyetlen borítéktól az egytonnás rakományig szinte mindent szállítanak, ráadásul nem csak Budapesten, de az agglomerációban is” – így jelentette be a Főtaxi, hogy elindul csomagszállító szolgáltatása.
A Főtaxi azt ígéri, a nap 24 órájában igénybe vehető szolgáltatást nyújtanak, a megrendeléstől számított legfeljebb négy órán belül felveszik a küldeményt, sürgős esetben pedig akár 5-10 percen belüli kiszállást vállalnak.
Reich Ádámot, a Főtaxi vezérigazgatóját kérdeztük a szolgáltatásról.
1500 taxis hiányzik
A koronavírus-járvány megjelenése túlzás nélkül felforgatta a taxis piacot is. Aki mostanában próbált meg taxit fogni Budapesten, pontosan tudja, hogy akár a forgalmasabb helyeken is sokkal nehezebbé vált ez az elmúlt két évben, és a telefonon vagy alkalmazásokon keresztül leadott rendelésre is sokat kell várni. Részben ezért is vágott bele csomagszállításba a Főtaxi.
„A budapesti taxishiány valós probléma, ez a járvány egyik következménye. Egyik napról a másikra tűntek el a turisták és szűnt meg a mobilitás, a taxisok pedig ahogy élték fel a tartalékukat, távoztak a piacról. A 7000-7500 budapesti taxisból lett 4000-4500.
Ezt erősítette, hogy más iparágak a covid alatt erősödtek. Egyébként az olyan digitalizációs fejlesztésekkel, mint a robotdiszpécser, a taxis mobilapplikációnk megújítása, éppen az a célunk, hogy az utazni vágyók minél előbb és minél kényelmesebben jussanak taxihoz még ebben az időszakban is” – mondja Reich, aki szerint a budapesti piacról összességében 1500 taxis hiányzik.
A taxisok egy része a fellendülésnek indult csomag- és ételszállításban talált új munkát – így vannak ezzel a korábbi Főtaxi-munkatársak is. Reich szerint a céget sofőrjeik 30-35 százaléka hagyta el. Akik nem az áruszállításban vagy az ételkiszállításban helyezkedtek el, a tömegközlekedésben vagy egy teljesen új iparágban próbálják ki magukat.
„Kapcsolatban vagyunk velük, rendszeresen megkérdezzük őket, hogy milyen esetekben térnének vissza. Nagyjából 40 százalékuk továbbra is a koronavírus piacra gyakorolt hatásaitól tart, 40-45 százalékuk a megemelkedett üzemanyagár és autóárak mellett túl nagy beruházásnak tartaná a visszatérést. És van 10-15 százalék, aki köszöni szépen, jól érzi magát az új munkájában” – mondja Reich arról, hogy figyelemmel kísérik korábbi munkatársaik pályáját.
Többen rendelnek, mint gondolták
„Úgy döntöttünk, a járványidőszakot egyrészt a szolgáltatásunk fejlesztésére kell fordítanunk, illetve válságállóbbá kell tenni a Főtaxit, amit új szolgáltatással lehet leginkább megvalósítani.
Ennek első lépése a csomagszállítás – ebben a covidtól függetlenül nagy potenciált látunk, mert a koronavírus visszaszorulásával aligha fognak visszaesni az online rendelések vagy az otthoni munkavégzés. Az elmúlt egy hétben várakozáson felüli érdeklődés és megrendelés érkezett” – mondja Reich.
A felfokozott érdeklődést nem a már meglévő munkatársakkal akarják kielégíteni – egyelőre legalábbis nem lesz átjárás a taxisok és a Go-munkavállalók között. A jövőben ez azonban változhat.
„Szeretnénk biztosítani ezt a lehetőséget. Megvan a flotta a négy órán belüli csomagszállításra és a taxisflottánk, valamint egy hatékony diszpécserközpont. A diszpécserek között van már van átfedés” – mondja, azt azonban nem árulta el, mekkora befektetést jelentett a cégnek az új szolgáltatás elindítása. A flottájukban a taxis partnereken kívül hetven jármű áll rendelkezésükre.
A flottát Reich elmondása szerint „a jelenlegi érdeklődés mellet hamar bővíteni kell majd, ehhez terveik között szerepel elektromos haszongépjármű beszerzése is. A vezérigazgató – aki konkrét rendelési számokat nem említett – azt mondja, az új szolgáltatás után nagyobb az érdeklődés, mint arra előzetesen számítottak. A kérdésre, hogy ezzel együtt is tudják-e tartani így a gyors kiszállítási ígéreteiket, kitérő választ adott. „Az, hogy a jelenlegi rendelkezésre álló flottát milyen irányba lesz érdemes bővíteni, kimondottan a csomagszállítási szolgáltatás ellátása érdekében, a következő hónapok tapasztalatai szabják meg”.
A szolgáltatás egyébként a kisméretű üzleti csomagok esetén díjszabása megegyezik a taxiséval, (vagyis 700 forint alapdíj mellett 75 forint percdíjat és 300 forint kilométerdíjat kell fizetni). „A 4 órán belüli, budapesti kiszállítás nettó 2222 forint; a fővárosi agglomerációban pedig speciális, körzetenként változó díjszabást alkalmazunk” – tette hozzá Reich.
Önálló szereplők, nem posta
Hasonlóan a taxishiányhoz, a Magyar Posta sem áll túl jól munkavállalókkal – és a csomagszállítása sem nevezhető zökkenőmentesnek. Reich azonban azt mondja, nem a hagyományos postai kézbesítésnek jelentenek majd konkurenciát, és nem is a már piacon lévő futárcégeknek.
„Nem szeretnénk a Posta szolgáltatása fölött ilyen markánsan pálcát törni.
A fő értékajánlatunk az, hogy négy órán belül vagy akár azonnal tudunk megoldást arra, ha valamit Budapesten vagy az agglomerációban küldeni szeretnél. Az azonnali csomagküldés piacára lépünk be, ahol minden szereplőnek van egyfajta szolgáltatása, de annyira komplex és gyorsan reagáló szolgáltatása talán senkinek sincs” – mondja.
Hozzátette, hogy az ételkiszállítási piac célbavétele „egyelőre nincs a terveik között”.
A Főtaxit a járvány alatt a céges megrendelések tartották víz fölött. Reich azt mondja, a Go esetében „nem választaná szét” a lakossági és a céges ügyfeleket, de utóbbiakat várja elsősorban megrendelőknek.
„Ezt egy érdekes folyamattal lehet összekötni: azt látjuk, hogy a home office miatt csökken a céges utazások száma, ezzel együtt viszont nő a csomagszállítások volumene. Arra megyünk, hogy amit az egyik oldalon elveszítünk, azt a másik oldalon visszanyerjük – vagy akár még növeljük is a volument.”
Jön: autóbérlés hosszú távra
A csomagszállítás elindítása mellett Reichék a közeljövőben egy másik piacra is belépnek: a hosszú távú autóbérlésére.
„Már több mint száz tisztán elektromos meghajtású taxink van, ez jelenleg a legnagyobb elektromos taxiflotta Magyarországon. Szeretnénk az üzleti partnereknek tartós bérleti megoldást nyújtani e-járművekre, akár töltési lehetőséggel együtt. Ezt másfél-két hónapon belül már meg is tehetik. Gondolkozunk még elektromos töltőhálózat telepítésén Budapesten és az agglomerációban. Valamint szeretnénk környezetbarát autómosót és önkiszolgáló kereskedelmi egységet bevezetni – szintén Budapesten és az agglomerációban.”
Ezzel szerinte nem a Mol Limo, a Share Now vagy a Greengo konkurenciái lennének.
„Ők klasszikus rövidtávú bérléssel foglalkoznak. Legfeljebb egy-két órára vagy napra adnak bérbe autókat, mi viszont hónapos időtávot kínálunk. Ha például valaki céges autót cserél, de a szalon csak egy év múlva tudja szállítani az újat, mi erre az évre kínálunk megoldást.”
A Gótól és a hamarosan induló autóbérlési szolgáltatásuktól Reichék azt remélik, folyamatosan egyre nagyobb arányban fog szerepelni a bevételeik között. Ugyanakkor szerinte az elkövetkező években még biztosan a taxis bevételek lesznek a legfontosabbak.
Borítókép és fotók: Sebestyén László / Forbes