A deepfake videók detektálására készített technológiájukért nem fizettek volna a cégek, mert még nem tart ott a piac, de egy ügyes irányváltással úgy döntöttek, akkor nem megtalálják a deepfake videókat, hanem megcsinálják – csak éppen etikusan. Első körben egymillió euró és patinás befektetői, valamint tanácsadói kör segíti az egyik ígéretes magyar startup útját, hogy dominálhassák a szintetikus média formálódó piacát.
A Colossyan nevű startup deepfake (vagyis direkt manipulált) videókat készít etikus célra, ami gyakorlatilag minden olyan területen használható, ahol releváns lehet a videós tartalom: személyes marketingben, belső céges kommunikációban, e-learningben, reklámokban és így tovább. A széleskörű felhasználhatóság azonban nem volt mindig egyértelmű, a csapat eredetileg a deepfake videók detektálására fejlesztett technológiát még Defudger néven, de a megoldásuk akkor nem kellett senkinek: nem tart ott a piac, hogy ezért fizessenek a cégek.
A Colossyan egy ügyes irányváltás után jött létre, miután elhatározták, hogy nem megtalálni fogják a deepfake videókat, hanem megcsinálni, csak éppen etikus célra.
Júliusban részletes cégportrét írtunk a három huszonéves magyar srác, Kovács Dominik, Kovács Zoltán és Szabó Kristóf startupjáról, akkor a Day One Capitaltől kaptak magvető befektetést.
Azóta bővült a kör: októberben Pistyur Vera és Fehér Gyula befektetőcége, az Oktogon Ventures is beszállt, így egymillió euróval, azaz 369 millió forinttal zárták a cég első kockázatitőke-bevonását.
A Colossyan befektetés utáni értékelése ötmillió euróra, azaz 2,2 milliárd forintra rúg,
ennél több részletet azonban nem szerettek volna megosztani a felek.
A Day One és az Oktogon mellett patinás angyalbefektetők és tanácsadók egyengetik a Colossyan útját. Január elsején élesben is elindul a zászlóshajó termékük, egy- másfél év múlva pedig már egy Series A kört szeretnének összehozni.
„Azért hagytuk nyitva a kört nyáron, mert szerettünk volna a Day One mellé angyalbefektetőket és egy amerikai befektetőt is behozni” – mondja Szabó Kristóf, cég ügyvezetője. Ez utóbbi végül azért nem jött össze, mert az alapítók Barcelona, Koppenhága és Budapest között ingáznak, a covid pedig extra nehezítés volt. Nem sikerült egy asztalhoz ülni és megfelelően megismerkedni az amerikai érdeklődőkkel. De az is közrejátszott, hogy a kinti befektetők inkább egy, a mostaninál nagyobb körben lettek volna érdekeltek.
Csatlakozott azonban egy illusztris angyalbefektetői és tanácsadói kör, köztük van Kapui Ákos, a Shapr3D fejlesztési vezetője, aki üzleti angyalként szállt be, és a mérnöki kihívásokban segít a Colossyannak. A közös pont Weiszbart Zsolt, a Day One Capital partnere, aki Ákos előző startupjában a Distinctionben is befektető volt; ő referálta a csapatot Ákosnak. A dán networköt mozgósítva beszállt Mikal Hallstrup, a Designit globális dizájncég társalapítója és elnöke szintén angyalként. Hodicska Gergely „Felhő”, akinek a nevéhez olyan projektek kapcsolódnak, mint a TV2 IVR rendszere, a Jasmine Media Group különféle platformjai, a Ustream sikertörténete és a Bitrise technológiai vezetése a partvonalról segíti a csapatot a tanácsaival, és egy stanfordi egyetemi professzorral is tárgyalnak, hogy melléjük álljon. De nem csak ők ketten, Dominikék egész hálózatot építenek maguk köré a magyar, dán, német és amerikai üzleti és akadémiai élet krémjéből.
„A fiatal korunkból adódó tapasztalatlanságot azzal szeretnénk egyensúlyozni, hogy a profikat állítunk magunk mellé minden területen, ezzel mi is tanulunk és a megítélésünkben is sokat segít”
– mondja a huszonnégy éves Dominik.
Az Oktogon érdeklődését szintén Weiszbart Zsolt piszkálta fel. „Annyit tudtunk a bemutatkozásuk előtt, hogy nagyon korai stádiumban vannak, Dániába jártak egyetemre, a piac valamennyire validálta már az elképzeléseiket és a Day One-t meggyőzték. A csillogó tekintetük, a lendületük, a hozzáállásuk, a tanulásra és a növekedésre való nyitottságuk pedig bennünket is behúzott. Aktív figyelmet várnak, kérdeznek és kérnek, mi pedig szívesen adjuk a kapcsolatainkat, a tapasztalatainkat” – mondja Pistyur Vera arról, miért szálltak be. Nyár végére megállapodtak, Gyula IBM-es kontaktjai profi munkaerő felé irányították őket, Vera közép-és felsővezetői kapcsolatai pedig az ügyfélszerzésben bizonyultak hasznosnak: több nagyvállalati szereplővel is sikerült már összekötni a fiúkat. A fiatalságukat, amit Dominik inkább nehézségnek tapasztal, Vera előnynek látja: „Az a gyanúm, hogy ebben is volt szerepe a csillogó tekinteteknek. Az egyetemista imidzs és a globális piac meghódításának vágya, ami tapasztalatlan bátorságot és elszántságot mutat, nem pedig tudatlan vakmerőséget, eddig úgy tűnik, sok ajtót megnyit.”
Hello, a Colossyan színésze vagyok
A befektetés mellett termék oldalon január elsején elindítják a Colossyan Studiót, ami a legfontosabb termékük lesz ezentúl. Ez egy automatizált felület, ahova belépve a felhasználó kiválaszthatja a videó színészét, begépelheti a szöveget, kiválaszthatja a hangot az akcentustól a beszédtempóig, és teljesen személyre szabhatja a videó kinézetét. A végeredmény valami ilyesmi lesz:
Így lesz a szövegből azonnal videó. Hamarosan olyat is lehet majd a felületen, hogy a felhasználó cég birtokában álló személyes adatokat feltöltik a Colossyan backendjébe, és például egy biztosító úgy keresi meg az ügyfelét egy csomagváltással, hogy az adatok automatikusan bekerülnek a videóba az előre feltöltött nyilvántartásból. A személyes adatokhoz a Colossyan nem fér hozzá, a Content Authenticity Initiative (CAI) technológiájával pedig a videók eredetiségét tárolják, hogy ne lehessen rosszra felhasználni. Azért csatlakoztak ehhez a rendszerhez hogy elejét vegyék a bizalmatlanságnak, ami abból adódhat, hogy szenzitív, akár pénzügyi, egészségügyi adatok is felkerülhetnek így a rendszerükbe. „A CAI egy biztosíték arra, hogy nem lehet visszaélés.”
A végcél, hogy szinte korlátok nélkül, automatikusan hozhassanak létre személyre szabott videós üzeneteket az olyan felhasználók is, akik nem értenek a videókészítéshez, vágáshoz.
A Colossyan Studiót most bétafelhasználókon tesztelik, a pilot projektjeiket pedig olyan ügyfelekkel végzik, mint az Upday, az Axel-Springer Samsung telefonokra készült hírszogáltatója, a Western Union, a Porsche, a HDFC bank és az OLX. „A legfontosabb most, hogy a mi termékünk dominálja a versenytársakat, ez vigye előre a növekedésünket. Ha reálisan nézzük, 2-3 hónap múlva eljutunk oda, hogy nem lehet majd megkülönböztetni a mi videóinkat az igazitól” – mondja Kristóf. A termék tökéletesítésére most négy szenior fejlesztőt vettek fel, de még továbbiakat keresnek. Versenytársból nincs túl sok, a Colossyan jó időben érkezett egy zömében érintetlen területre, de azért jó pár cég ugyanarra a pozícióra pályázik, mint ők. A 2017-es alapítású Synthesia nevű angol startup például idén áprilisban vont be egy 12,5 millió dolláros Series A kört, de ők másfél évvel a Colossyan előtt indultak, és a Müncheni Műszaki Egyetem kutatási eredményeit használták fel a technológia fejlesztéséhez.
Dominikék úgy tapasztalják, hogy a szintetikus média használatától még a legmodernebb cégek is tartanak, nehezen fogadják be a digitális ember fogalmát,
és nem segít az sem, hogy ugyanezt a technológiát mások – talán még elterjedtebben – arra használják, hogy megváltoztassák, manipulálják a valóságot. „Ezzel még van feladatunk” – mondja Dominik, de igyekeznek minden fronton kommunikálni a módszer etikusságát.
Dánia nélkül nehezen ment volna
Dominik, Kristóf és Zoli mind külön utakon kerültek Dániába, ahol megismerkedtek, de onnan a mai napig megmaradtak a kapcsolataik. A Technical University of Denmark (DTU), ahová Dominik és Zoli jártak, az egyik legnevesebb iskola az országban, két Nobel-díjast nevelt ki, így
alapvetés, hogy a diákok valami világmegváltón dolgoznak a tanulmányaik mellett.
Az iskola támogató közegét a dán állam tovább növelte azzal, hogy a kezdeti fázisban lévő startupoknak finanszírozást biztosít kedvező feltételekkel, a Colossyan-előd Defudger kettőt is elnyert, és még tulajdonrészt sem kellett adni cserébe. A Colossyan igazi nemzetközi alapokkal indult, a csapat többször is szétszéledt szerte a világban Hongkongtól Szingapúron át Lisszabonig (jó példa a nemzetköziségükre, hogy bár Dominik például Budapesten született, máig nem sikerült meglátogatnia a helyi nevezetességeket.) Az alapítók egyetértenek abban, hogy ha nincs az a pezsgő, támogató közeg körülöttük az elején, amit Dániában tapasztaltak, nem, vagy csak nagyon nehezen sikerült volna összehozniuk mindezt. „Nem az volt az egyetlen elvárás, hogy teljesítsünk az oktatási rendszer keretein belül, hanem biztattak, hogy csináljuk, amit szeretnénk. Nem törték le a szarvunkat azzal, hogy nincs tapasztalatunk, hanem hagytak hibázni, és ez rengeteget jelentett.”
Borítókép: Kovács Dominik, a Colossyan társalapítója 2021 nyarán. Fotó: Sebestyén László