Azahriah még mindig csak 21 éves, de már az Arénát is megtöltötte, csak ez az egy koncertje több mint százmillió forintos bevételt hozott. Mi a titka? És hogyan tovább?
„Pontosan ez a gond veletek, ez a probléma,
Azt hiszitek, Aziról beszélni az egy jó téma,
Megy a sok blablablablablablablabla rólam,
Hogy hogyan érzek rá minden egyes kis nüansznyi fortélyra.
De 21 évesen, tesó, kajak leszarom,
Hülye vagy, ha azt hiszed, hogy magam megadom,
Ha mind ugyanoda tartunk, akkor faszér’ megyünk hátra?
Gondolkozz, most elköszön a báttya.”
(részlet Azahriah szosziazi című számából)
Másfél órát van színpadon. Elköszön és levonul a zenészekkel, táncosokkal. Erős Antóniába és Szellő Istvánba fut bele először a backstage-ben. Képet csinál velük, a két híradós a koncert felvezetővideóján bukkant fel, később aztán két szám között is.
„Mondta mindenki, hogy menjünk bulizni. Nem azért, mert fáradt voltam, vagy mert egyedül akartam lenni, de már nem volt annyira hangulatom. Inkább hazamentem.”
Lehet, igaza van Baukó Attilának. Elvégre most lépett fel telt ház előtt a Budapest Arénában,
14 ezer ember után nem nagy bűn kihagyni egy aftert.
Attila, avagy Azahriah – innentől Azi – minden idők legfiatalabb magyar énekese, akinek sikerült itt a sold out. Két év koncertezés se kellett, hogy eljusson erre a szintre.
„Napszemüvegben voltam, az első három–négy sorig láttam. Egyszer csak feltűnt, hogy mintha nem élnék a bulit. Alig hallok valamit, néha volt taps a dalok végén, de ennyi. Ekkor fogtam fel, hogy valójában csak nem adták be a közönséghangot a fülembe. Mikor visszanéztem a videót, én is meglepődtem, milyen hangulat volt a koncerten.”
Legalább a következő Aréna-koncerten már ezt is tudni fogja, már ha lesz olyan. Mondjuk azt nehéz elképzelni, hogy ezzel a koncerttel túl is lenne pályája csúcsán.
Feltette a lécet, kitágul minden
Üresen látnia az Arénát a próbákon még hangulatosabb is volt, mint tele. A koncert előtt még nem volt akkora drukk benne. A világ minden idejét felkészülésre szánták, Azi a színpadon ugyanolyan stenkkel próbálta nyomni, mint mindig. Amióta viszont elköszönt az Aréna közönségétől, még nagyobb a nyomás.
Az egy dolog, hogy szólóban vagy Deshsel közös dalaival több mint kétszázmilliós nézettsége van klipjeinek. Vagy hogy az első magyar nyelvű dalok, a Rét és a Mind1 megjelenése óta szinte levakarhatatlan a Spotify listáiról. „Ez is jelent valamit. De ha azt látják, hogy a színpad előtt ekkora embertömeg vesz körbe, attól valamiért még nagyobb presztízse lesz a dolognak. Kitágul minden.”
Kiadó-menedzsmentje, a Supermanagement évek óta beszélgetett arról a társszervezővel, a Broadwayjel, hogy legyen közös szervezésük. Utóbbi arénás nagykoncertekben utazik, gyakorlott szervezőként szokták átvállalni általában a finanszírozást, kvázi megveszik a kiszemelt produkciót, és olyan kiadásokat vesznek át, mint például a helyszíni költségeket (bérleti díj, biztonsági szolgálat, egészségügyi szolgálat, biztosítások, catering, szállítások stb.), valamint a jogdíjhoz, jegyértékesítéshez vagy marketinghez köthető költéseket.
Azi egy éve került a Broadway látóterébe. „Az időzítés kulcskérdés ebben a szakmában – mondja Szabó András, a Broadway Event Kft. ügyvezetője. – Azahriah esetében is egy belülről jövő pillanatnyi megérzés volt a gyújtópont. Most az érvek a mellett szóltak, hogy a két nyári szezon között egy jól pozicionált, téli nagykoncert időszerű, úgyhogy elfogadták az ötletet.”
A cég átlagosan 50-60 százalékos áremelkedést tapasztalt 2021-hez képest a különböző részfeladatokban – és hiába volna indokolt, a Broadway a durván megugrott költségtételek ellenére sem szeretne dupla jegyárakkal dolgozni, amit most nehézségnek is tartanak. „Lehet, hogy rizikós kezdeményezés volt, mint bármelyik koncert, de a kollaborációnk sikeresnek bizonyult.”
A Supermanagement októberben rázott kezet a Broadwayjel, a jegyértékesítés novemberben indult. Első nap máris elment hatezer jegy, két hét után már kilenc–tízezer, az utána következő másfél hónapban szinte csak a kevésbé előnyös ülőhelyek maradtak meg. A március 10-én megtartott esemény január elejére telt házas lett.
Körülbelül 40–50 millió forintba került a technikai kivitelezése, valamint a produkciós díja a koncertnek, a jegybevétel végül százmillió forint felett alakult.
Azi arénás sikere a gyors trendváltozások számlájára írható csupán? Ahogy a Broadway fogalmaz, „a nagypálya csak keveseknek jön meg igazán”.
„Sem a háttértámogatás, sem egy–két jól sikerült sláger, sem pedig a kommunikációs innovációk kihasználása nem működik ilyen méretekben a tehetség nélkül – folytatja Szabó András. – Azahriah különlegesen tehetséges, méltán népszerű előadó és közösségi figura, aki több hangszeren is otthonos.
Épp feltette a lécet, ha úgy tetszik.
Nem gondolom, hogy havonta bukkanna fel hasonló erényekkel fiatal előadó, vagy akár példakép. Ha mégis, az mindenképp a magyar zene javára válik.”
A menedzsment nemrég Groningenben járt, már szervezik az első külföldi Azahriah-klubturnét az év végére. Tart is attól, hogy túlpátoszosítják körülötte a témát.
„Érzek abban némi gúnyt, amikor azt mondják, hogy »na majd most eljön a messiás, exportcikk lesz a 21 éves gyerekből, körbejárja a világot«. Aztán ha ne adj’ isten csak 500 ember előtt fogok játszani, akkor majd jönnek megint, hogy ők megmondták, hogy nem lesz belőlem senki külföldön.”
Neki már az is elismerés, ha a kint élő magyarok eljönnek majd, ők pedig hozzák magukkal a külföldi haverokat, és úgy terjedhet organikusan az ő híre, zenéje. Mondja ezt szerényen, havi majdnem 520 ezer Spotify-hallgatóval a háta mögött.
Ahol a művészet és az üzlet összeér
Krúbi, Beton.Hofi, ekhoe, Pogány Induló, Dzsúdló, és persze Azahriah – csak pár példa. A most uralkodó pop-rap-trapszcéna sajátja a kétezres évek elejéhez képest, hogy a siker és a tehetség már nem csak alárendeltség vagy kompromisszum kérdése. Az új generációnak az Insta- és TikTok-posztoktól kezdve az eventként kezelt, Budapest Park-szintű bulikig megvannak a platformjai arra, hogy üzenjenek, gegeket nyomjanak.
„Ez a vagánysága ennek a generációnak, ha már lázadni nem nagyon lehet – vagy szoktak”
– foglalja össze Azi. Új albumán, a Mementón az Orbán-kormánynak is üzen. Legalábbis nehéz lenne félreérteni a politikai felhangokkal teli Four moods 2-t, melyben Orbán Balázs, Orbán Viktor politikai igazgatójának hangja is felcsendül: „Ki uralja egy adott ország médiáját, az eldönti, hogy ki uralja az adott ország gondolkodását, és ezen keresztül, hogy ki uralja az adott országot.”
Egy előadónak már nem kell háttérbe helyeznie a művészetét, önerőből is tudja uralni a maga narratíváját. Mindezt ráadásul piaci alapon, fizető közönséggé konvertálva olykor akár sok százezres rajongótáborát is.
„Hogy ma kiket hallgatnak, sokkal inkább a tömeg szellemétől is függ. Autentikusabban növik ki magukat, nem nyomja őket senki, és nem kell kiegyezniük senkivel” – mondja Azi. Néha azért a zenén túli fősodor és a bulvár is megtalálja magának ezeket a modern kori sztárokat – mondjuk egy Toi Toi mögötti afférral, ahogy abba tavaly Azi szaladt bele.
Hamarabb kezdett el zenélni, mint videózni. Tízévesen látta a Tenacious D, avagy a kerek rockerek című zenés vígjátékot Jack Blackkel, emiatt kezdett el gitározni tanulni és metalt hallgatni. Mégis először youtuberként, Paul Street néven futott be paranormális, darkweb témájú videóival – meg a magyar közoktatásban elszenvedett tapasztalataival. Ma már úgy látja, félmilliósra nőtt követőtábora nélkül is megtalálta volna közönségét Azahriah-ként.
Ritka a magyar zeneiparban, hogy valakinek a koncertjeire már a kezdetektől tömegek járjanak. A Rét és a Mind1 sokmilliós hallgatottsága megtette hatását, 2021 nyarán máris telt házas volt első bulija az 1500 fős Monyolandben. Koncertjeinek mindig a szuper látványos, 12 ezer fős Budapest Park a fénypontja – a most júniusi buli 40 perc alatt telt be, ez megint csak rekord.
„Az hátrány volt, hogy nem fokozatosan épült fel a produkció, hanem az elején egyből sokan érdeklődtek. Attól nem félek, hogy kevesebben jönnek-e – legalábbis addig, amíg működik.
Tényleg van abban igazság, hogy ha egy embernek megéri csinálni, akkor megéri az összesnek. Ezért figyelek mindig arra, hogy újítsak.”
Azért szerinte mégis az lenne a „leggizdább”, ha a koncertszezont évi 2–3 hónapra tudná szűkíteni nagyobb show-kkal, prémiumérzettel. De egyrészt a koncertbiznisz ennél kicsit összetettebb dolog, másrészt valljuk be: Deshsel is úgy bele szoktak jönni a turné során, hogy mikor a végére érnek az évi 50–60 koncertnek, legszívesebben folytatnák tovább.
Ötfős magyar menedzsment a nagy multik között
Ferich Balázs és Tóth Gergely a 2010-es évek közepén még aktívan koncertezett a Blind Myselffel, amikor elkezdtek lemezkiadónál dolgozni. Végül utóbbi nyert, egyszerűen nem tudtak volna ennél több időt, energiát elvenni a családjuktól, magánéletüktől.
„Ugyanúgy ott voltunk hétvégente, csak már nem a színpadon álltunk, hanem a színpad mellett” – mondja Ferich.
Néhány dolgot akkortájt másképp láttak, mint a Magneoton, szóval úgy döntöttek: felmondanak és önálló menedzsmentben próbálják azt megadni az előadóknak, amibe ők akkor húsz év metalcore-ral és színpaddal a hátuk mögött belekóstolhattak. Igaz, kicsit más szinten, kicsit más műfajban, mint ahol a Wellhello, a Cloud 9+, az Anna and the Barbies (nekik csak kiadójuk), a Follow the Flow, Dzsúdló vagy Azi mozog. Jelenleg őket menedzseli teljes körűen az ötfős Supermanagement a kiadástól kezdve a koncertszervezésen és jogdíjkezelésen át a klipgyártásig vagy szponzorokig.
Az első években a két alapítónak még az okozott fejfájást, hogy lesz ebből több pénzük, mint az alkalmazotti multis létből.
A megfejtés: a hazai kiadóiparban nem az a norma, hogy tapasztalt, színpadot járt zenészek menedzselnek egy zenészt, úgy, mint ők.
Eközben túlvállalni sem szerették volna magukat azzal, hogy minden előadóra igent mondanak – igazából vissza is utasítanak minden megkeresést –, az előadók sikereivel együtt próbáltak ők is továbbfejlődni, minőséget tartani. Még mielőtt befutott volna, Krúbival is tárgyaltak egyidőben, de végül nem állapodtak meg a rapperrel.
A Supermanagement mögött álló Band & Brand Kft. 2021-et 415 millió forintos árbevétellel zárta – alig elmaradva a járvány előtti, 2019-es 445 milliótól.Ebben a cégben 2022 óta már nagyrészt a kiadói, jogdíj- és szponzorációs bevételek realizálódnak, ezek ugyanis évről évre egyre nagyobb részt tesznek ki a koncertszervezéssel kapcsolatos bevételeik mellett (náluk már csak kb. 65–35 százalék az arány a booking javára). Így hát tavaly új céget alapítottak a koncerttevékenységre, a Supermanagement Kft-t.
2022-re valósággal felrobbantak a két cég bevételei:
a Band & Brand Kft. 472 milliós, a Supermanagement Kft. pedig 478 millió forintos árbevétellel zárta az évet, együtt tehát 950 millió forinttal.
A Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetségének (MAHASZ) 2022-es statisztikái szerint itthon a digitális zeneértékesítés (streaming plusz letöltések) kiadóknál keletkezett bevételei egy év alatt plusz egymilliárd forinttal, kb. 6,4 milliárd forintra nőttek. Ebből kb. 1,5 milliárdról több mint kétmilliárd forintra nőtt a hazai zene szelete – ebből pedig a Supermanagement része tavaly immáron megközelítette az egymillió eurót. Ez a magyar zene összes digitális bevételének durván ötöde.
„A negyven legtöbbször lejátszott dal hazai-nemzetközi aránya az elmúlt két–három évben megfordult, 30-70-ről 70-30 százalékra” – mondja a hivatalos magyar slágerlisták heti adatairól Szűts László, a MAHASZ elnöke. Magyarország tíz legtöbbször streamelt dalából tavaly négy Azahriah-dal (vagy Azahriah-Desh-dal) volt.
Közben ugyanúgy elmondom bárhol, bárkinek
A csapat 2020 őszén találkozott először Azival a Krisztina körúti irodában. Nehéz volt őt elérni, csak nagy nehezen, hetek alatt reagált Instán és cserélt számot a Supermanagementtel, végül a 2021-es debütáló albumot, az angol nyelvű Camouflage-t már ők adták ki.
A cég a kezdetek óta abban hisz, hogy akihez jobban passzol, az mindenképp élő zenekarral vágjon neki a koncertezésnek. Azért azt már az akkori streamszámokból is látták, hogy milyen kaliberű helyszínen érdemes először bulit szervezniük Azinak 2021 nyarán.
Igen ám, de Budapesten eléggé meg voltak lőve kültéri helyszínekben. A 12 ezres Budapest Park még nyilván korai lett volna, az alatt pedig nehéz a városban közepes méretű, a műfajhoz passzoló helyet találni. Végül jól lőtték be, hogy az 1500 fős Monyolandet próbálták be – telt házat csináltak, ez pedig már a Parknak is mérőszám volt, 2021 szeptemberében be is jutottak Azival a helyszínre.
Művészi oldalról a budapesti nagykoncert mindig nagybetűs Eseménynek számít az előadó évében – magyarázza a Supermanagement. Itt adatik meg, hogy más helyszínekhez képest extra idővel, látvánnyal, technikával, zenészekkel adjanak pluszt a közönségnek, az előadó pedig virális fricskákkal tűzdelje a performanszt (Azi tavaly a Parkban például Toi Toi-díszlettel a háta mögött lépett fel).
Másrészt viszont egy hosszú távú, szintmérő befektetésről beszélünk. Ha ugyanis komolyabb büdzsét forgatnak ezekbe a koncertekbe, arra pedig sok jegyet tudnak eladni, vagy akár telt házzal tudnak futni, az a következő időszakra még feljebb árazhatja be a produkciót.
Az arénás koncert óta az Azahriah-produkció listaára is megugrott egymillió forinttal, jelenleg 7 és fél millió forint, ami abszolút felső kategóriának számít itthon.
A gyakorlatban ez fix árazásnál (városnapokon, fesztiválkoncerteknél stb.) 5–8 millió forint között alakul per fellépés, headliner koncerteknél pedig (klubbulik, Budapest Park, Aréna stb.), ahol jegybevétel alapú díjazásra törekszik a menedzsment, akár ennek a három–négyszeresét is megkaphatják. Amit aztán rendre el is költenek a színpadi extrákra.
Azahriah-koncert a Budapest Arénában. Fotók: Bodnár Dávid (6 kép)
A Supermanagementtől körülbelül 60–80 alvállalkozó kapja éves bevételének a nagyobb részét, ebből az Azahriah-projekten kb. 15–20-an dolgoznak – a cégnél minden előadó saját projektmenedzsert kap, jelen esetben Tóth Kristóf menedzseli Azi mindennapjait. Az Aréna-koncert teljes stábja már 140 fő körül alakult. Azi már tavaly októberben elkezdett heti szinten bejárni a cég irodájába, hogy dalról-dalra átmenjenek az ő elképzelésein, és átszámolják, mit mennyiért tudnak megvalósítani.
Koncertfilmet a Demeter Szilárd vezette Petőfi Kulturális Ügynökség kortárs zenei platformja, a Hajógyár forgatott az arénás bulihoz.
„Tudod, lehet kicsit félmosollyal mondani, hogy az adófizetők pénze most valami értelmesre ment el – mondja Azi. – De szerintem kurva jó lett a videó, olyan dealt húztunk be a későbbi Hajógyár-szereplésekkel együtt, amiért megérte, hogy kikerüljön.”
Majd így folytatja: „Közben ugyanúgy elmondom bárhol, bárkinek, hogy a Petőfi Zenei Tanácsnak szerintem semmi köze vagy építő jellegű hozzáfűznivalója nincsen az organikusan fejlődő zeneiparhoz.
Sem azoknak az arcoknak, akik a legtöbb közpénzzel meg lehetőséggel egy olyan, teljesen más irányba akarják azt vinni, ami nem a zenét szolgálja, hanem a saját érdekeiket.”
A művészetet kicsit ki kell venni belőle
Pihenni a márciusi Aréna után sincs idő. El is indult a tavaszi-nyári koncertszezon, ideje bemutatni, milyen dalok születtek az őszi-téli időszakban. Azinál egy albumnak vagy mixtape-nek úgy kell elkészülnie, hogy már menet közben díszlettervezőkkel, fénytechnikusokkal, stylistokkal egyeztet, hogy az a tíz dal tényleg úgy elevenedjen meg koncerten, ahogy a fejében elképzelte.
Tavalyi mixtape-jét Deshsel, A ló túloldalánt még kvázi „SOS-eszközként” élte meg, ami még annak jegyében született meg, hogy lehessen mire építeni a parkos koncertet. Ehhez képest a május elsején megjelent Memento kicsit nyugodtabb mentalitással készült – de ettől még keresi az egyensúlyt a produktivitás és művészet között.
„Utóbbit kicsit ki kell venni belőle”
– vallja meglepő módon.
Az új album egyfajta felnövéstörténet. Tudatalatti visszatekintés a gyerekkorba, még most is a 4–5 éve kitalált zenés és klipes ötleteiből merített hozzá. Egyetlen vendégénekes szerepel rajta, a karibi Queen Omega, és mind a tíz számnak lesz videóklipje vagy hivatalos visualizerje. Egy részét egyik régi közreműködője, Vitó Zsombor rendezte.
A megjelenés utáni másnapon a magyar YouTube második és harmadik legfelkapottabb videója is Azié 300-300 ezer körüli megtekintésekkel (ironikus módon az első helyen a Single állapot szerepel G.w.M-től, akivel jó régóta beefelik egymást).
Manapság népzenét és arab beütésű világzenét hallgat, ez érződik is egyre jobban kieresztett énekhangján. „Az első telefonomat apámtól kaptam. Az újpalotai panel alatt jóba volt egy boltossal. Arab csávó volt, Alinak hívták, az ő telóját kaptam meg. Tele volt 15 másodperces arab zenékkel, ez az első olyan élményem, amikor egy zene megtetszett. Most ehhez a stílushoz találtam vissza, nagyon élem.”
Mindig hangoztatja, hogy már kiskora óta ott a nagy terv a fejében, hogy fog zenészként befutni. Mi van akkor, ha elbizonytalanodik az út során? „Pont az visz ki belőle, amilyen szintű intim kapcsolatom van a zenével. Sok mindentől függ, hogy milyen formában, stílusban nyomom, mennyiféleképpen lehet megközelíteni. A zene csak eszköz hozzá.”
Szerinte az Azahriah-projektben legfeljebb még öt év van. Nem csinálná örökre, bízik abban, hogy addigra tud magának olyan szintű szabadságot teremteni, hogy új zenei alteregóval, vagy akár más művészetben, szakmában is újratalálhatja magát. „Szerintem ezt a szabadságot kell kiélvezni.”
30 sikeres magyar 30 alatt – a legfrissebb és legszerethetőbb Forbes-lista
Azahriah is szerepel az idei 30 sikeres magyar 30 alatt listánkon. Az idei válogatásban megfér egymás mellett az MIT asztrofizikusa, a világbajnok kardcsapat, az Arénát megtöltő 21 éves popsztár és egy Counter Strike-bajnok is. A májusi magazinban megjelent listán olvashatsz Diller Kevinről, Pachert Balázsról, a Shrooly- és a Volteum-alapítókról, Dzsúdlóról és a Sávlekötő alkotóiról – és persze Azahriah-ról is. Keresd a listát a májusi Forbes magazinban, vagy olvasd online ide kattintva!