Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Úgy érzed egy lelki maratonban vagy? Mi is. Itt van pár technika igazi maratonistáktól

Bár jelenleg több ígéretes koronavírus-oltóanyagot tesztelnek a világban valószínűleg még néhány hónapig nem áll vissza rendesen az életünk. Ez nem egy gyors sprint, hanem egy olyan maraton, amit nem önszántunkból szeretnénk lefutni. Egy versenyre készülő futó edzéstervéből mégis át tudunk emelni néhány olyan elemet, ami segíthet abban, hogyan érjünk célba úgy, hogy közben a mentális egészségünket is megőrizzük.

Miközben az engedélyező hatóságok korábban azt közölték, hogy akár egy 50 százalékban hatásos oltóanyagra is megadnák az engedélyeket, addig a Pfizer-BioNTech-vakcina 43 ezer tesztalany bevonásával végzett klinikai vizsgálatok szerint 90 százalékos hatékonysággal megelőzi a koronavírusból adódó betegséget. Ennek alapján már reménykedhetünk abban, hogy lassan elkezdhetjük látni a pandémia végét, de az biztos, hogy ha az oltóanyag megfelelő lesz, tömeges oltás akkor is majd csak jövőre várható.

Ahhoz, hogy könnyebben átvészeljük a vakcina érkezéséig tartó időszakot az amerikai Forbes maratonfutók felkészülési tervéből szemezgetett arról, hogyan készüljünk fel az előttünk álló hónapokra, mit tegyünk, ha mélyponton vagyunk, és hogyan érjünk majd úgy célba, hogy közben a testi lelki egészségünket is megőriztük.

A gondolkodásmód a kulcs

A legtöbb hosszútávfutó szerint a lelki állóképesség épp annyira közrejátszik abban, hogy le tudnak-e futni egy távot vagy sem, mint a testi. Ahogy egy sportoló elképzeli, hogy milyen lesz, amikor beér a célba és megpihenhet, nekünk is segíthet, ha magunk elé vetítünk egy olyan képet, amiben az életünk visszaállt a normális kerékvágásba.

Ahhoz, hogy kirángassuk magunkat egy negatív gondolatspirálból fontos emlékeztetni magunk, hogy a jelenlegi járványhelyzet nem tart örökké, és lesznek újra szép pillanatok: például amikor be ülünk egy tavaszi napon egy kávézóba a barátainkkal.

A következő lépés, hogy azt se feledjük, hogy ezekért a célokért is érdemes most kitartani, mint ahogy egy maratonfutó is edz akkor is, ha éppen esik, vagy túl meleg van. Egy maratonra felkészülni és végigfutni nem egyszerű, valószínűleg a vírus alatt is vannak olyan pillanatok, amikor elveszíted a fókuszt. Engedd meg magadnak ezeket is, de ahhoz, hogy tovább tudj haladni idézd fel a sikereidet, amelyekhez hosszú és kitartó munka kellett!

A közösség ereje

A maratonfutók arról is beszámolnak, hogy a támogató közösségeik nagyban hozzájárulnak sikerükhöz. Ők lehetnek azok a barátok, akik minden hétvégén velük futnak, vagy a családtagok, akik otthonról szurkolnak minden verseny során. Amikor támogató közösségben vagyunk, oxitocin szabadul fel az agyunkban, ami amellett, hogy hozzájárul a boldogság érzéséhez a stresszt is csökkenti.

A mentális egészségünk megőrzése érdekében fontos, hogy tudatosan figyeljünk arra, hogy ne szigetelődjünk el másoktól. Szervezz családi videóhívást vagy csatlakozz online közösségekhez! Ha a programozás érdekel, keress olyan csoportot, ahol tippeket oszthattok meg egymással, vagy ha szeretsz olvasni, akkor alapíts online könyvklubbot!

Ahogy a futóknak is szüksége van néha segítsége, mert éppen görcsöl a lábuk vagy kiment a bokájuk, úgy mindenki másnak is, aki az idei évben igyekszik teljesíteni. Valószínűleg mások is küzdenek a szorongás és a stressz érzésével, ezért ne félj segítséget kérni!

Vissza az alapokhoz

Ahhoz, hogy hosszú távon jól tudjuk teljesíteni a mindenféle hatékonyságnövelő csodatipp előtt azokra az alapokra érdemes figyelni, amik hétköznapinak tűnhetnek, de ha nem adjuk meg őket a szervezetünknek, akkor nem csak a produktivitásunk, hanem az egészségünk is a kárát fogja látni. Figyelj arra, hogy maradj hidratált, aludj és mozogj eleget, és igyekezz minél egészségesebb ételeket enni!

Ha ezek most hiányoznak, akkor érdemes velük kezdeni az önmagunkra való figyelést, hiszen egy futó sem indul el a megfelelő cipő nélkül maratonra.

Jó időt szánni arra is, hogy elgondolkodsz, mi az, amire szükséged van ahhoz, hogy jobban érezd magad és ezeket beírni a naptáradba teendőid mellé.

Rutin: a mankó amire támaszkodhatunk

A rutin szó hallatán lehet, hogy sokak az unalomra és a szürke hétköznapokra asszociálnak, de valójában egy olyan eszköz is lehet, ami átsegíthet minket a nehezebb időszakokon. Például, ha a maszkjaidat és a lakáskulcsot mindig egy helyen tartod, akkor nem kell keresgélni a boltba indulás előtt, és ezzel is csökkented a stresszt. Ha minden nap ugyanakkor sportolsz, akkor egy idő után már nem fogod halasztgatni, hanem az időbeosztásod természetes része lesz és egyre könnyebb lesz nekiállni.

A futók azért tudnak sikerélményeket megélni, mert a rendszeres edzés már olyan alapvető szokásukká vált, mint a fogmosás. Keresd meg azokat a tevékenységeket, amik segítenek jobban érezni magad és tedd őket szokássá!

 

“Minél messzebbre nézel hátra, annál messzebbre látsz előre.”

Winston Churchill