Nehéz döntés, de a cég fejlődését és a munkahelyi légkört nagymértékben veszélyeztető alkalmazottól gyorsan meg kell válni.
A nagyvállalatoknál nem szoktak szívbajoskodni, ám a kkv-szektorban egyre nehezebb jó munkaerőt találni, és ha már egyszer úgy döntöttek, hogy a jelölt megfelelő, nehéz rögtön az első napja után rácsapni a nagy piros gombra – az amerikai Forbeson megjelent írás szerint viszont van tíz jel, ami szinte üvölti, hogy hiba volt felvenni a kollégát, és érdemes még azelőtt megválni tőle, hogy kipakolná a dobozát. Mik ezek?
1. Elfogadhatatlanul sokat késik már az első napon, és még cask magyarázatot sem ad, és nem kér bocsánatot sem. Nem a késés miatt kell megválni tőle, hanem azért, mert nem képes felmérni a helyzet fontosságát. Az első nap meghatározó a munkában, és egy új kollégának ezt illene tudnia.
2. Megpróbálja azonnal átírni a korábbi megállapodásokat, több pénzt kér annál, mint amit a felvételkor megbeszéltek.
3. Zaklatja, fenyegeti a többi kollégát.
4. Napközben magyarázat nélkül távozik
5. Több órás ebédszünetet tart
6. Megszegi a biztonsági előírásokat (pl dohányzik a nem erre kijelölt helyen)
7. Bevallja, hogy nem is ezt a munkát akarta, és igazából még mindig állást keres
8. Lop a cégtől/kollégáktól
9. Az első napját indok nélkül végigtelefonálja
10. A többi alkalmazottnak panaszkodik, hogy már most milyen rossz.
Ha ezeket tapasztalja a cégvezető, vagy a kollégák, érdemes átgondolni, hogy tényleg hosszú távon szeretnének-e egy ilyen emberrel együtt dolgozni.
A jó alkalmazottakat viszont minden cég nagyra becsüli. Honnan lehet felismerni őket? Például onnan, hogy nem panaszkodnak az olyan munkák miatt, amik nincsenek a munkaköri leírásukban, hanem teljes mellszélességgel ugranak neki a kihívásnak. (Ezt utólag érdemes jutalmazni, még akkor is, ha nem kerül szóba a feladat ismertetésekor.) Tudnak a munkára összpontosítani – a pilóták körében van egy olyan mondás, hogy “amikor a dolgok rosszra fordulnak, ne felejtsd el vezeti a gépet”. ( Az Eastern Airlines 401-es járata azért zuhant le, mert a pilóták arra koncentráltak, hogy beragadt az egyik futómű, és nem figyeltek arra, hogy közben a gép veszít a repülési magasságból, dacára annak, hogy szólt a vészjelzés.) Nehéz megtalálni az ilyen munkaerőt, de nem lehetetlen. A kiválasztási folyamat során érdemes olyan teszteket íratni, amik igényelnek némi önálló gondolkodást, beszélgetni a jelölttel arról, mit csinál a szabadidejében, mert ezekből sok következtetést lehet levonni – macera, de legalább nem kell az első nap után kirúgni, és újrakezdeni a keresést.