Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Tíz eszköz, ami miatt a mesterséges intelligencia nem scifi, hanem inkább szexi

A vállalati szféra egyértelműen csak nyerhet a mesterséges intelligenciával, miközben még Amerikában is van olyan vállalatvezető, aki azt sem tudja, az meg micsoda. Mutatjuk a 10 legforróbb technológiát, amik ma már a hétköznapjainkat is formálják.

Maga a mesterséges intelligencia nem újkeletű dolog, de csak mostanra adott az a számítási kapacitás, ami hihetetlen lendületet adott ennek a területnek. A mesterséges intelligenciára (AI) alapozott technológiák piaca ugyanis virágzik. Ez nemcsak egyszerű hype vagy médiafelhajtás, a nagyobb startupok és a netóriások is versenyeznek azért, hogy a legígéretesebb AI startupokat felvásárolják – egyre több hagyományos cég fektet ebbe a szektorba és alkalmazza ezt a technológiát.

A Narrative Science kutatatócég múlt évi felméréseiből az derült ki, hogy a mesterséges intelligenciát az amerikai cégek 38 százaléka használja már, és ez  várhatóan 62  százalékra bővül 2018-ig. A Forrester Rescearch  több mint 300 százalékos növekedést jósolt a mesterséges intelligenciához köthető befektetések terén 2017-re a tavalyi évhez képest. Az IDC becslése szerint az AI piaca 8 milliárd dollárról (2016) több mint 47 milliárdra gyarapszik majd 2020-ig bezárólag. Ez persze az USA piaca, de a nagyságrendi változás így is jelentős, előrevetíti a globális trendeket.

Ma a mesterséges intelligencia már rengeteg különböző technológiát és eszközt ötvöz, néhány már kiállta az idő próbáját, de vannak, amelyek csak most bontakoznak ki és viszonylag újnak számítanak.

Hogy mi fér bele a szexi kategóriába  és mi nem ezen a területen, arról a Forrester publikált év elején egy igazán ütős riportot, ami egy részletes elemzést közöl arról a 10 döntéshozatalt támogató technológiáról, aminek az alkalmzásán a vállalkozásoknak is érdemes elgondolkozniuk.

Advertisement

A Forrester elemzése alapján itt vannak a legfontosabb AI technológiák.

  1. Adatból szöveg (natural language generation)

A rendszer lényege, hogy adathalmazokból képes olyan szöveget alkotni, mintha azt ember írta volna. Üzleti riportok elkészítéséhez is használják, de ügyfélszolgálatoknál is egyre eltrjedtebb. Tőzsdei és sporthíreket is iratnak már ilyen robotokkal amerikai médiacégek.

Ilyen például:
Attivio, Automated Insights, Cambridge Semantics, Digital Reasoning, Lucidworks, Narrative Science, SAS, Yseop

  1. Hang – és beszédfelismerés

A program felismeri és átformálja az emberi beszédet az applikációk számára is használható formátummá. Ilyen technológiát használ a Siri, vagy a Google asszisztense is.

Ilyen például:
NICE, Nuance Communications, OpenText, Verint Systems

  1. Virtuális asszisztens (virtual agent)

Az amerikai média nagy kedvence jelenleg. Ide sorolhatóak az egyszerű chatbotok (mesterséges intelligencia, amivel cseveghetünk), egészen az olyan fejlett rendszerekig bezárólag, amelyek képesek párbeszédre az emberekkel, önállóan reflektálnak arra, amit a júzer mond. Ez utóbbiek a legizgalmasabbak, az okosotthonok személyi asszisztensei mutatják meg igazán, mire is képes a technológia, de ügyfélszolgálatra is kiválóan alkalmasak ezek a fejlesztések.

Ők fejlesztenek sokat ezen a téren: Amazon, Apple, Artificial Solutions, Assist AI, Creative Virtual, Google, IBM, IPsoft, Microsoft, Satisfi

  1. Gépi tanulás (machine learning)

A mesterséges intelligencia viszonylag régi területe: ezeknek a rendszereknek a lényege, hogy bevitt adatok, “korábbi tapasztalatok” alapján modelleket képes felállítani, így új adathalmazokra alkalmazva is képes jó döntéseket hozni. Vagyis a mintából megtanulja, hogyan kell működnie olyan környezetben, amely számára addig ismeretlen volt. Ennek a technológiának egy része ember által felügyelt, jellemzően a mintavétel időszakában szükség van emberi beavatkozásra.

Ilyet fejleszt például: Amazon, Fractal Analytics, Google, H2O.ai, Microsoft, SAS, Skytree.

  1. “Okos” hardverek

Ha a szoftver okos és tud tanulni, az nagyon szexi, de ugyanilyen okos lehet a hardver is, a magas számtási kapacitáshoz kell a kasztni is, amin fut a rendszer. A legtöbb mesterséges intelligencia-koncepció már régóta megvan, egyszerűen nem volt hozzá megfelelő kapacitás hardverben. Tipikusan ilyen hardver például a GPU, vagyis a grafikai processzor, ami eleve a jóval összetettebb és komplexek számítások elvégzésére lett tervezve.

Alapvető vendorok: Alluviate, Cray, Google, IBM, Intel, Nvidia

  1. Döntéstámogató rendszerek

Szabályokat és logikát visz a mesterséges intelligencián keresztül a nagy adathalmazok feldolgozásába, segítségével a felhalmozódó és átláthatatlan adattömegekből olyan releváns információkat lehet kivonni, melyek megkönnyítik a döntéshozatalt a szervezett különböző szintjein. Érett technológia, széles körben és számtalan módon használja már a vállalati szektor. Segítségével bizonyos döntéshozatali szituációk automatizálhatóak.

Ilyet fejleszt: Advanced Systems Concepts, Informatica, Maana, Pegasystems, UiPath

  1. Mély tanulás (Deep Learning)

A gépi tanulás speciális formája, ami az emberi agy neuronhálójához hasonló, mesterséges neuronhálózatból áll, éppen ezért jóval komplexebb számításokra, és tanulásra is képes – hiszen sokkal több és bonyolultabb, absztrakt mintát képes megtanulni és használni. A gépi tanulás például meg tudja tanulni, hogy valami helyes vagy sem, a mély tanulás azonban ennél a két változónál több kimenetet tud feldolgozni egy döntési helyzetben.

Ismert vendorok: Deep Instinct, Ersatz Labs, Fluid AI, MathWorks, Peltarion, Saffron Technology, Sentient Technologies

  1. Biometria

Tulajdonképpen biológiai statisztika. A tudományterület régi, a technológia pedig lehetővé teszi, hogy az emberek és a gépek között még több természetes kölcsönhatás alakuljon ki, például érintés és képfelismerés, beszéd- és testbeszéd formájában. Jelenleg elsősorban a piackutatásban használják. Az AI szerepe itt leginkább az, hogy a hatalmas statisztikai adathalmazokat képes feldolgozni a megadott paraméterek alapján.

Az ismertebb cégek, akik ezzel dolgoznak: Sample vendors: 3VR, Affectiva, Agnitio, FaceFirst, Sensory, Synqera, Tahzoo

  1. Robotok (folyamatautomatizálás)

Felturbózza az üzleti folyamatok hatékonyságát ott, ahol túl drága vagy kevésbé hatékony embereket alkalmazni. A módszer egyszerű: a robotok automatizálják az emberi folyamatokat. Nemcsak a gépsorok mellett, egy céges chatbot is ide sorolható, aki válaszol az ügyfelek panaszaira.

Ismet vendorok: Advanced Systems Concepts, Automation Anywhere, Blue Prism, UiPath, WorkFusion

  1. Szöveganalízis és természetes nyelvek feldolgozása 

A természetes nyelv megértése (natural language processing, azaz NLP) és feldolgozása nemcsak a mondatszerkezetek felismeréséről szól, hanem hogy a gép, ember módjára, képes legyen megérteni, értelmezi egy közlést, annak jelentését, hangulatát, a közlő célját a maga teljességében. A rednszer képes felismerni, hogy adott kontextusban egy-egy szó melyik jelentését kell használnia, például. Ehhez elképesztő háttértudásra és tapasztalati bázisra van szükség – ugyanúgy, amikor mondjuk mi beszélgetünk valakivel és használunk mondjuk egy filmes utalást, vagy viccelünk – itt is szükség van a megfelelő háttértudásra, hogy értsük, a másik mit akar közölni. Adatbányászatban, illetve csalók kiszűrésére is használják, de az intelligens asszisztenseknél is nagyon fontos szerepe van a technológiának.

Ismert vendorok: Sample vendors: Basis Technology, Coveo, Expert System, Indico, Knime, Lexalytics, Linguamatics, Mindbreeze, Sinequa, Stratifyd, Synapsify.

Miközben a vállalkozások számára egyre egyértelműbb, mit nyerhetnek azzal, ha segítségül hívják a mesterséges intelligenciát, a technológia bevezetésének vannak triviális akadályai is. A Forrester tavalyi felmérésből például az derül ki, hogy az amerikai cégek közel harmada azt sem tudja, az AI milyen területeken tudna rajtuk segíteni, nincs meg a szervezetben a megfelelő tudás, az AI-rendszerek bevezetéséhez, vagy már most is nagyon elavult az, ahogy az adataikat kezelik, elsőként ennek modernizálásába kellene belevágniuk. Ezek olyan dolgok, amiknek érdemes lehet utánamennie a magyar vállalatoknak is, hiszen a mesterségek intelligencia már velünk van, ott van az okostelefonunkon is, és észrevétlenül könnyíti meg az életünk.

Az amerikai Forbes-cikk fordításában küzreműködött a Forbes Magyarország gyakornoka, Kiss Mirtill. 

 

Mehettem volna akárhova a világon, és úgy döntöttem, hogy ide szeretnék jönni, Magyarországot választottam.