Különleges jótékonysági akcióval támogatja a rászoruló gyerekeket a Telepocak: második könyvükben olcsón elkészíthető recepteket kínálnak, megvásárlásával pedig a nehéz sorsú családokat támogathatjuk.
Kik ők?
A történet 2014 novemberében kezdődött, amikor az RTL híradójában Erős Antónia felolvasta, hogy a KSH adatai szerint abban az évben a hat éven aluli magyar gyerekek 40 százaléka éhezni fog a szokatlanul hosszú, 16 napos téli szünetben. Szöllősi Kiss Orsi ételfotós és családja épp vacsorához készülődtek, amikor a háttérben megszólalt a híradó, és nyomban eldöntötték: létrehozzák a Telepocakot. Orsihoz aztán Fa Kinga pénzügyi szakember is csatlakozott. Eleinte saját tananyagaik egyhetes bevételét ajánlották fel a rászorulóknak – ez évi nagyjából 250 ezer forintot jelentett – , majd 2021-ben eldöntötték, hogy a tanfolyam résztvevőivel könyvet készítenek, így megtízszerezve bevételüket. A projekt 2,2 millió forintot hozott – ebből az első egymillió két és fél nap alatt gyűlt össze.
Nem úgy csinálják, mint mások
A Telepocak eltér a szokásos jótékonysági projektektől. Ők nem feleslegessé vált holmikat vagy pénzt gyűjtenek, hanem egy képes receptkönyvet ajánlanak, aminek bevételét a nehéz sorsú gyerekek élelmezésére fordítják. A csavar pedig a könyvben van:
a kötetet ugyanis az Előbb fotózunk, aztán eszünk ételfotózás tanfolyam résztvevői készítik el.
A résztvevők a kötethez déd- és nagymamák ősrégi receptjeit modernizálták, kiegészítők után kutattak, próbasütéseket és fotózásokat végeztek, díszeket csereberéltek a fotózás során. Mivel kezdő fotósokról van szó, mindenki kapott segítséget: az volt a feladat, hogy készítsenek el egy süteményt, rendezzenek be egy kompozíciót, majd arról készítsenek fotót. A végeredményből e-book és fizikai formátumú könyv is készült.
A kampány egy hónapja alatt 880 ember vásárolt, így 2,2 millió forint gyűlt össze. A vásárlók két lehetőség közül választhattak: vagy egy család egy napi élelmezését fedezhetik 1 000 forinttal, vagy egy család kétheti ennivalóját biztosíthatják 15 000 forinttal. A bevételt növelte még, hogy a Cewe Magyarország Kft. is a Telepocak mellé állt, és 80 darab könyvet nyomtattak ajándékba, 1,6 millió forint értékben. Ezeket a példányokat a készítők vásárolták meg 3 000 forintos darabáron.
A kampány lezárása után a Telepocak csapata összesen 2100 kiló élelmiszert szerzett be három nap alatt, mindenből 79 darabot, 79 kilót vettek. A megvásárolt holmikat a garázsban porciózták szét 1-1 családnak, majd gyerekorvosokon és anyaotthonokon keresztül juttatták el őket a rászorulóknak.
Idén elkészül a második könyv is
Éhes gyermek idén sem lett kevesebb, az infláció mértéke viszont nő, és az iskolai szünet is 18 napra emelkedett. A Telepocak idén újabb könyvvel rukkol elő: a fotótanfolyam résztvevőinek sütis könyve mellé idén olcsó, egyszerű ételek receptjeit gyűjtötték össze, aminek megvásárlásával további családokat támogathatunk idén karácsonykor.