Az utóbbi időben a marketing, kiemelten a B2B marketing egyik kedvenc szava lett a social proof, magyarul a társadalmi bizonyíték. A társadalmi bizonyítékok az online üzleti tér góllövői. Ráadásul ezen a pályán nincs korlátozva a játékosok száma. Szinte biztosan az győz, akinek több van.
Amikor egy vásárló egy termék vagy szolgáltatás megrendelése előtt áll, ma már nem a reklámok, termékleírás, vagy a jól bemutatott termékelőnyök miatt nyomja meg a vásárlás gombot, vagy küldi el a megrendelő e-mailt. Döntés előtt a legtöbben társadalmi bizonyítékok után kutatnak, és arra kíváncsiak, hogy ezek a bizonyítékok mennyire támasztják alá a reklámokban, vagy a termék/szolgáltatás bemutatása során tett állításokat.
De mik is azok a társadalmi bizonyítékok?
Értékelések, lájkok, online hivatkozások, terméktapasztalatok, díjak, elismerések – ez mind mind képes megnyugtatni a vásárlót, és biztosítani arról, jól dönt.
A legfontosabb, hogy ezek a visszacsatolások nem a brand felől érkeznek, hanem más vásárlók írták őket. Minél nagyobb társadalmibizonyíték-felhő vesz körül egy szolgáltatást vagy terméket, annál magabiztosabban és gyorsabban kattint a megrendelő, annál jobb a kosár konverziója.
A Trustpilot.com kutatása alapján a vásárlók 98%-a úgy nyilatkozott, hogy a díjak, értékelések, csillagok, elismerések növelik a vásárlási kedvüket. Ha tehát egy vállalkozás szeretné hatékonyabban fizető vásárlóvá konvertálni az érdeklődőket, a legjobb megoldás, ha minél több csatornát nyit annak érdekében, hogy az érdeklődőit ellássa társadalmi bizonyítékokkal.
A képlet egyszerű. Az érdeklődők keresik ezeket a társadalmi bizonyítékokat. Keresik, ha az online térben találkoztak a vállalkozással, és akkor is, ha az előző pillanatban csukta be a cég értékesítője a tárgyaló ajtaját.
A Google 2011-ben bemutatta a ZMOT koncepcióját (Zero Moment of Truth) ami röviden arról szól, hogy mielőtt a vásárló felveszi a telefont, vagy rányom a megrendelés gombra, elérhetővé kell tenni számára minden olyan információt, ami a döntés meghozatalához szükséges. Az első pillanatban tisztába kell lennie mindennel.
A feladat ma az, hogy előbb találja meg a vásárló a társadalmi bizonyítékokat, amik a termékünkre, szolgáltatásunkra mutatnak, mint magát a terméket, szolgáltatást.
És hogyan lehet ezt elérni?
Amikor reklámkampányt építünk, definiálunk csatornákat, a csatornákon üzeneteket. Az esetek többségében nem bízzuk a kampányt egy csatornára, több csatornát használunk és tesztelünk. Így van ez a társadalmi bizonyítékokkal is. Tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy az érdeklődőnk ott találja meg a társadalmi bizonyítékainkat, ahol éppen van. Ne kelljen kutatnia utánuk, hiszen minden kattintással romlik az esély arra, hogy vásárolni fog.
Mik
a legjobb társadalmi bizonyítékok?
-
5
csillag (Google, Facebook)
-
Ügyfélvélemények
-
Díjak,
elismerések
-
Értékelések
-
Bagde-ek
-
Testimonial
videók
-
Cikkek
a termékről, szolgáltatásról
És minden, ami a termékedről szól, de nem tőled származik.
Ezek után kérdés, hogy lehet-e eleget gyűjteni belőle? Az én válaszom az, hogy nem.
Gangel Péter
Bizalmi Kör, alapító
BIX – ügyvezető
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.