Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Szorongsz, stresszelsz a munkád miatt? Íme 11 tanács, hogy birkózz meg vele

Ha úgy érzed, a koronavírus idején stresszesebb a munkád a szokottnál, nem vagy egyedül: egy felmérés szerint csak az amerikai munkavállalók 64 százaléka tapasztalja ezt. Egyrészt a gazdasági bizonytalanság a jelenség oka, másrészt a megszokott környezet és rutin hirtelen és teljes felrúgása.

Ha valakit kóros szorongás vagy depresszió gyötör, a tünetek még rosszabbak lehetnek – még szerencse, hogy a Business Insider összeszedett tizenegy hasznos tippet ahhoz, hogy jobban viseljük a munka által kifejtett nyomást.

Advertisement

1.  A legfontosabb: az életviteleden ne változtass!

A szorongással élő embereknek csak árt, ha korlátok közé szorítják magukat. Marla Deibler klinikai szakpszichológus szerint ők azok, akik akkor is bele kell vessék magukat a hétköznapi élet folyamataiba, ha a testük mást diktál. Naplóvezetés, jóga, kocogás, meditáció – ezek a gyakorlatok sokat segíthetnek, ráadásul

többségük a bezárkózás idején is bevethető.

Ha a szabadban akarnánk sportolni, nagyon fontos, hogy betartsuk az éppen aktuális közegészségügyi-biztonsági szabályokat, csak akkor tegyünk ilyet, ha a hatóságok szerint ez már megengedett.

2. Ne nyomd el a szorongásod!

Ha elnyomod az érzelmeid, minden csak rosszabb lesz. „Mindenki szorong, ez a stresszre adott egészséges válasz” – mondja Deibler. A szakember szerint érdemes befogadni és elemezni az érzést, főleg mert akkor tör elő, ha fel akarja hívni valamire a figyelmünket. Ha munka közben beengedjük a szorongást, hosszú távon kevésbé lesz zavaró az érzés.

3. Légy tudatos!

„Ha rád tör a stressz, vizsgáld meg! Mit veszel észre, amikor szorongsz? Mire gondolsz és mit érzel?” – teszi fel a kérdést Deibler. Az önelemzés, a tudatosság segíthet.

4. Hozd elő te a szorongásod!

Érdemes konfrontálódni az érzéssel. Ha például izgulsz a nyilvános beszéd miatt, vegyél részt ezzel kapcsolatos online kurzusokon, így fejlesztve a készségeid. Amennyiben félsz szóba elegyedni a munkatársaiddal, próbálj beszélgetést kezdeményezni videochaten. „Kényszerítsd magad olyan helyzetekbe, amik szorongáshoz vezetnek” – mondja Deibler. „Ha kiteszed magad ezeknek ahelyett, hogy elkerülnéd őket, segít megváltoztatni a szorongással kapcsolatos hozzáállásunkat és fokozza az önbizalmunkat is.”

5. Törődj magaddal!

Egészséges étkezés, elegendő minőségi alvás, edzés – a szakember szerint ezek mind fontosak ahhoz, hogy el tudjuk viselni a szokottnál nagyobb stresszt.

6. Emlékezz: az agyad nem mindig a legjobb tanácsadó!

„Az elménk szeret folyamatosan mesélni, elemezni, tanácsot adni és kritizálni. Néha ezek a gondolatok viszont egyáltalán nem hasznosak” – emeli ki Deibler. „Figyeld meg, mit csinál az elméd! Vedd észre a gondolatokat és mindig emlékezz rá, hogy ezek nem az objektív igazságot fejezik ki. Te döntöd el, hogy a gondolataid megérdemlik-e a figyelmed vagy sem.”

7. Tarts szünetet!

A tempó vagy a környezet megváltoztatása sokat segíthet a bezárkózás idején. Ha van kerted, menj ki a napra, ha nincs, tégy egy sétát a közeli parkban! Utóbbit természetesen a szabályok betartása mellett.

8. Relaxálj!

„A diafragmatikus légzés és egyéb relaxációs technikák csökkenthetik a stresszt” – mondja Deibler, aki szerint a fent említett jóga, a tai chi és a mezei alvás is segíthet.

9. Mondj nemet a kávéra!

Amikor szorognsz, nem a reggeli kávé a legjobb barátod. „Csökkentsd minimumra a koffeinbeviteled, mert ez emeli a pulzusszámod és rontja a szorongás fizikai tünetegyüttesét” – magyarázza a szakember.

10. Maradj kapcsolatban!

Na nem a munkahelyeddel, hanem a barátaiddal. A közösséghez tartozás érzése elviselhetőbbé teszi a stresszt, a barátok, családtagok pedig maguk is rosszul érzik magukat, így nekik is jót tehet a mi virtuális társaságunk.

11. Kérj segítséget!

Fontos, hogy ezek a tippek nem echte súlyos szorongásos betegségben szenvedőknek nyújtanak vígaszt. „A szorongással nehéz lehet egyedül megbirkózni”- ismeri el Deibler, aki szerint a stresszes állapot folyamatait egy klinikai szakpszichológus élvezi legjobban. „Az aggódó kollégák és alkalmazottak egymással is megoszthatják aggályaikat, valamint arra biztathatják a szorongó munkatársat, hogy kérjen segítséget.”

Kép: Francisco Moreno // Unsplash

 

Jó ízlés! Milyen szörnyűséges dolog. Az ízlés a kreativitás gyilkosa.

Pablo Picasso