Nem sűrűn fordul elő, hogy egy techvilági szereplő a halálát követő évtizedben is releváns maradjon, főleg nem üzleti stratégia szempontjából, Jobs pitch-technikái viszont a mai napig dollármilliókhoz segíthetik hozzá a belőlük felkészülő startuppereket.
Henry Ward, a Carta nevű startup ügyvezetője nemrég közös webinart tartott a Business Insiderrel, és többek között arról beszélt, hogy sikerült több százmillió dollárt összekalapoznia a céghez. A Carta egy techiparági unikornis, ami tőkekezeléssel foglalkozik (méghozzá startuphoz méltó rétegezéssel, azaz a mezei alkalmazottaktól a menedzsereken át a befektetőkig mindenkit céloz), nemrég kapott egy 300 millió dolláros injekciót, a cég összértékét 1,7 milliárd dollárra becsülik.
A befektetők között olyan neveket találunk, mint a Szilícium-völgyi tőkebefektető Andreessen Horowitz vagy az Amerika-szerte techben utazó Lightspeed Venture Partners.
Pitchogni tudni kell
Szóval Ward sikeresen építette fel magát, amihez rengeteget kellett beszélni a cégéről, bevallása szerint heti 12-15 alkalommal pitchelte a Cartát, nos, tulajdonképpen mindenki előtt, akinek kicsit is számított a befolyása (potenciális ügyfelek, befektetők, állásra jelentkezők). Ward szerint nem jut el idáig, ha nincs meg a kellő inspiráció, és nem tudja megfelelően előadni, mivel is foglalkozik a Carta – ehhez pedig az idén nyolcadik éve elhunyt Steve Jobs technikáig hívta segítségül.
A The Presentation Secrets of Steve Jobs: How to Be Insanely Great in Front of Any Audience című, 2009-es kötet Carmine Gallo üzleti újságíró munkája, és arról szól, az Apple legendás vezére miként ragadta meg a közönsége figyelmét, és tartotta fent mindaddig, amíg az összes jelenlévő a tenyeréből nem evett. Gallo könyve pontról-pontra elemzi Jobs előadásait, és összesen 18 olyan tanácsot fejt ki, amikkel a szerző szerint tökéletesre faraghatjuk előadói képességeinket.
Ward konkrét példát is említett: egy 2014-es találkozója előtt kézzel írt jegyzetekkel készült a pitchre, és úgy memorizálta a szöveget, ahogy a forgatókönyveket szokás: szó szerint kellett emlékezzen minden sorra, ide értve a hangsúlyt és az előadásmódot is, majd addig-addig gyakorolta őket, míg teljesen természetesnek nem tűnt a beszéde.
Ezzel a trükkel végül 7 millió dollárt kaszált.
Bárki képes rá
Ward azt mondja, ma már álmából keltve is képes úgy pitchelni, mint egy profi, ebben azonban nincs semmi megismételhetetlen vagy egyedi: mindössze el kell merülni a szóban forgó könyvben, esetleg tanulmányozni Steve Jobs megannyi sikeres bemutatóját.
Nem Ward az egyetlen, aki máig Jobs módszereit és startégiáját használja. Rá hivatkozott többek közt Bill Gurley szilícium-völgyi csúcsbefektető is, aki többek között az Uberbe és a Zillow-ba is pont jókor szállt be.
Kép: Joi Ito // Wikipedia (szerkesztve)