Valahol mindenki álmodik arról, hogy hátat fordítson a 9-től 5-ig tartó robotnak és saját céget indítson. Az önálló biznisz első hallásra mindig nagyon csalogató, különösen a sok „kiléptem a munkámból, majd csináltam egy sikeres vállalkozást” sztori hallatán. De a nagy váltás előtt nem árt alaposan megfontolni, vajon tényleg készen állunk-e erre. Íme, néhány szakértői jó tanács az amerikai Forbestól.
Tisztázd a “miért” kérdést!
Amikor valaki ott akarja hagyni a munkáját egy saját vállalkozásért, az első felmerülő kérdés mindig az, hogy miért. A kérdés megválaszolása segít tisztázni, mi a döntés valódi indoka, és mi volt a fő motiváció.
Legyenek megtakarításaid!
Nem árt, ha van legalább 6-12 havi félretett tőkéd arra az esetre, ha beütne a krach. Elég nehéz úgy vállalkozást indítani, ha közben azon stresszelsz, hogyan fizesd be a havi törlesztőt vagy az egyéb kiadásaidat. Ha anyagi helyzeted nem érzed biztosnak, a vállalkozást egyelőre inkább mellékprojektként futtasd és még ne lépj ki a munkahelyedről.
Tanulj mások hibáiból!
Beszélj olyannal, aki már túl van egy üzleti bukáson, de aztán kimászott a gödörből és csinált egy sikereset. Milyen leckéket tanult a folyamat közben? Milyen hibákat vétett? Mit csinált másként, amikor végül sikeres lett? Könnyű elkezdeni vállalkozni, de a céget sikerre vinni már más dolog. Ha képes vagy mások tapasztalataiból tanulni, akkor maximalizálhatod az esélyeidet.
Kérdezd meg magadtól, mit vagy hajlandó feláldozni a mostani életedből!
A saját cég alapítása sokszor egyenlő azzal, hogy ki kell lépni a komfortzónából és nem csak anyagi értelemben: a döntés megbolygathatja a családi és egyéb kapcsolataidat is. Ha még nem állsz erre készen, akkor a vállalkozást egyelőre mellékesként indítsd el. Magyarországon kedvező feltételekkel (KATA) lehet adózni akkor, ha egyébként van egy bejelentett munkahelyünk.
Definiáld a célközönséged!
Az már jó, ha van egy ötleted, de még jobb, ha tisztában vagy ennek célcsoportjával is, mert ez alapjaiban gyorsíthatja meg a sikert. Tisztázd le, kiknek szánod a terméked vagy szolgáltatásod és a további stratégiát ennek mentén alakítsd.
Ne akarj egyszerre mindent!
A siker relatív. Ha túl sokat idegeskedsz azon, hogy nem gyarapodik elég gyorsan az üzlet vagy a nyomás kicsinál, akkor lassíts! Határozz meg apróbb mini, célokat és haladj inkább lépésről lépésre.
Írj üzleti tervet!
Az üzleti terv a legjobb módja annak, hogy tisztázd azokat a problémákat, kérdéseket, amik felmerülhetnek. Minél többet tudsz a saját vállalkozásodról, annál könnyebb, hogy elkötelezett maradj. Az üzletet elkezdeni egyszerű, életképessé tenni nehéz. Minél inkább felkészült és elkötelezettebb vagy, annál nagyobb az esély a sikerre.
Készülj előre!
Az üzleti terv már akkor legyen kész, mielőtt még kilépsz a munkahelyedről, emellett legyen még honlap, árkalkulációk, közösségi média/ tartalomstratégia, ügyfelek stb. Fontos meggyőződni arról, hogy a kitalált ötlet valóban pénzre váltható-e, mert egy már hamvaiban elhalt vállalkozásért felesleges kilépni a biztos állásból.
Értsd meg az üzlet minden aspektusát!
Mindenki álmodozik egy saját üzletről, de elkezdeni egy vállalkozást több mint üzleti munkát csinálni. Képezd magad minden fronton, legyen az marketing, sales vagy pénzügy. Amikor az embernek van egy állása, kevés dolgot lát az üzlet működéséből, kivéve persze, ha a piramis csúcsán van, vagy már rendelkezik vállalkozói tapasztalatokkal.
Ne hasonlítsd magad másokhoz!
Az összehasonlítgatás az öröm és a motiváció gyilkosa. Veszélyes, mert ez gyakran elégedetlenséghez és lassú haladáshoz vezet. Senki sem ugyanolyan, így ahelyett, hogy másokra figyelsz, fókuszálj a saját cégedre és embereidre.
forrás: Forbes.com
fotó: Christin Hume // Unsplash