„Mindenkinek vannak jó történetei – addig, amíg elő nem kell adni egyet”, mondja Shawn Callahan vezetőfejlesztési tanácsadó, és ez pontosan így van a magyar üzleti életben is.
Miközben egyre több helyen foglalkoznak a történetmesélés témájával – sorban jelennek meg a céges sikertörténet-kiadványok és kisfilmek, és született már könyv a történet-feldolgozás módszertanáról is –, az előadásokban, beszédekben továbbra is méltatlanul kevés a történet.
Elég, ha csak a vezetői retorikatréningek bemutatkozásaira gondolunk! 10-ből 9 vezetőben fel sem merül, hogy három percben úgy is bemutatkozhatna, hogy a puszta tények és számok mellett történetet mesél, vagy éppen a tényeket és számokat történetbe ágyazza.
1. Számtalan történet van benned és körülötted!
„Nekem egy történetem sincs” ‒ mondják általában a vezetők az egyéni konzultáció elején, hogy aztán a negyedik célirányos kérdés után elkezdjenek történeteket mesélni. Olyan tehát nincs, hogy nincsenek történeteid, legfeljebb nem tudod, honnan vedd elő azokat.
2.Meríts a sikereidből!
Leküzdöttél egy akadályt? Áldozatot vállaltál, és megérte? Létrehoztál valami újat? Találkoztál valakivel, és ez a találkozás pozitív értelemben változtatta meg az életedet? Kudarcnak indult egy történet, és siker lett belőle? Idézd fel ezeket az emlékeidet, élményeidet, és mesélj róluk!
3.A sikered: a hallgatóságodnak és hallgatóságodról is szóljon!
Úgy meséld el a sikertörténetedet, hogy a hallgatóságod is szerepet kapjon benne: kapcsolódni tudjon az eseményekhez, ráismerjen valamire a saját életéből, világából.
A hallgatóságra való összpontosítás fog megóvni téged: a hencegés és hivalkodás veszélyétől.
Hogy sikerült a történetmesélés? ‒ kérdeztem nemrég egy vezetőt az 50 perces előadása után. ‒ Király voltam! ‒ válaszolta ő.
‒ A hallgatóságod is királynak érezte magát?
‒ Hát arra nem figyeltem!
Ez baj! A hallgatóság iránti gondos figyelemnek ott kell lennie a történetmesélés minden pillanatában. (Figyelj, hogy figyeljenek!)
4.Meríts a kudarcaidból!
Nem ugrottál meg egy akadályt? Hiábavaló áldozatot vállaltál? Létrehoztál valamit, ami nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket? Csalódtál egy találkozásban? Sikernek indult egy történet, és kudarc lett belőle? Idézd fel ezeket az emlékeidet, élményeidet, és mesélj róluk!
5.A kudarcoddal a hallgatóságod fejlődését segítsd!
Inspirálni inkább a sikereiddel, tanítani a kudarcaiddal tudsz. Ha őszintén segíteni szeretnéd a hallgatóságod fejlődését, úgy érdemes kudarctörténetet mesélned, hogy:
- megmutatod: milyen mulasztás, hiba, gyengeség, bizonytalanság, vagy éppen fájdalmas tapasztalat vezetett a kudarchoz;
- kiemeled, hogy mit tanultál a kudarcból.
Figyelj rá, hogy a kudarctörténet, amit az előadásban elmesélsz:
- ne legyen önterápia; ne arra használd, hogy te magad megkönnyebbülj, megtisztulj (csak akkor mesélj a kudarcról, ha már feldolgoztad!);
- ne legyen panaszkodás, sirám;
- ne legyen túlzottan kitárulkozó; ha nem a hallgatóságodat szolgálja, akkor ne meséld el;
- ne legyen igazságtalan saját magaddal szemben; ne kicsinyítsd, és ne hozd méltatlan helyzetbe magad.
Arról, hogy nagymama történetének van-e helye a vezetői előadásban, a folytatásban olvashatsz.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tajgai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.