Az világos, hogy legyen szakmailag és emberileg rendben, de honnan lehet ezt felismerni? 18 praktikus tanács.
Számos helyzetben vontam be beszállítót és kimondottan marketinges segítséget korábbi cégek építésében. Emellett sok barátom, mentoráltam találkozik a dilemmával, és kérdezi tőlem: mégis kiben bízhat meg, és hogyan ellenőrizheti egy online marketinges munkáját? Íme néhány praktikus tanács, amelyek mentén könnyebb a választás.
Emberileg legyetek közös nevezőn!
Ez elsőre talán nem tűnik fontosnak, mégis az a tapasztalatom, hogy az emberi kapcsolatokon múlik a legtöbb. Régi mondás, hogy nem cégek kötnek üzletet cégekkel, hanem emberek emberekkel. Ez rád és a cégedre is igaz. Neked (vagy kollégáidnak) együtt kell dolgoznod leendő partnereddel, így fontos, hogy olyan embert válassz a feladatra, aki emberileg is rendben van. Hogyan tudod ellenőrizni, hogy megvan a közös hang?
El tudja magyarázni konyhanyelven is, hogy mit és hogyan csinál. Rengeteg menő (vagy annak hangzó) rövidítést lehet felsorolni anélkül, hogy bármi értelme is lenne. Ugyanakkor egy jó szakember képes érthetően átadni a tudását.
Elérhető – nem tűnik el hetekre. Sajnos számos cég megengedi magának, hogy hetekig eltűnik, és nem válaszol az ügyfele kérdéseire. Figyeld meg, hogy a potenciális partnered mennyire gyorsan válaszol az üzeneteidre és elérhető-e telefonon.
Megbízható. Hogyan tudod ellenőrizni egy cég vagy szabadúszó megbízhatóságát? Kérdezz utánuk ismerősöknél! Kérj kapcsolatot korábbi vagy meglévő ügyfeleikhez. Nézd meg, mit találsz róluk az interneten. Kis kutatással rengeteg információt tudsz megszerezni leendő partneredről.
Szimpatikus. Nem kell, hogy legjobb barátok legyetek, de mindenképpen előnyös, ha szimpatikus a leendő partnered.
Őszinte, ellent mer mondani neked. Nem egy bólogató pajtásra van szükséged, hanem valakire, aki az üzleti érdekeidet követi és azon dolgozik. Mivel szakmai segítséget vonsz be, ezért el kell fogadnod, hogy van, amihez a szakértő jobban ért, és alkalmanként ez véleménykülönbségre vezet. Az a marketinges, aki nem meri megmondani neked, ha nincs igazad, hosszútávon ellened dolgozik.
Legyen szakmailag kiváló!
Az online marketinges partnered szakmai kiválósága sokat segíthet abban, hogy vállalkozásod akár exponenciális növekedési pályára álljon stagnálás helyett. Ha a növekedés a célod, akkor rettentő fontos, hogy profi, nagy tudású céget vagy szabadúszót válassz. Hogyan tudsz meggyőződni leendő partnered szakmai kiválóságáról?
Rendelkezik referenciákkal. Ha van számodra releváns iparági tapasztalata, az még jobb. Ha csak a munkamódszereit tudja eredményekkel igazolni, sokszor az is elegendő.
Méri a munkájának az eredményét, és erről transzparensen be is számol. Egy magabiztos, eredményeket ígérő szakember nem riad vissza az elszámolástól. Ha partnered kerüli a projekt rendszeres értékelését (vagy „nem tartja fontosnak”), akkor villanjon fel a fejedben egy piros lámpa.
Számok mentén gondolkozik, és nem beszél félre. Mindannyian találkoztunk már olyan emberrel, aki simán beszél húsz percet anélkül, hogy értelme lenne. Ez lehet szórakoztató, de online marketinges partnered esetén inkább a lényegre törő és egyenes válaszokat értékeld.
Az üzleti célod érdekli, és nem az, hogy milyen szolgáltatást szeretnél megvenni. A marketing önmagában egy eszköz, ami márkaértéket erősít, és új vásárlókat hoz neked. Neked elsősorban növekedésre van szükséged és ehhez kell megtalálnod a legjobb eszközt. A tapasztalatom szerint tízből legalább hat potenciális ügyfél nem tudja, hogy pontosan mire van szüksége. Segíteni kell neki ezt felderíteni.
Tudja, hogy a céljaid eléréséhez milyen mérőszám (KPI) növelésében tud segíteni. Ahhoz, hogy tudd, hova tart az együttműködésetek, mérőszámokra van szükséged. Neked is és a partnerednek is. A célok kijelölése közös feladat, de elsősorban partnerednek kell irányt mutatni ebben. Mik lehetnek jó mérőszámok? ROI – a befektetett pénz hogyan térül meg? Elérés/forgalom növekedés? Ahány terület, annyi jó mérőszám van.
Nem ért mindenhez, sokkal inkább T-szintű online marketinges. Aki mindenhez ért, az általában igazából semmihez nem ért. Olyan partnert kell találnod, aki átlátja az online marketing teljes spektrumát, és 1-3 terület kimondott szakértője.
Nem olcsó. Aki olcsón dolgozik, az valamin spórol. Szoftvereken, amivel hatékonyan és eredményesen tud dolgozni. Az adataid és jelszavaid biztonságos tárolásán. Képzéseken, amivel önmagát és csapatát fejleszti. Vagy épp a munka minőségén.
Örök igazság, hogy az olcsó megoldások hosszú távon mégis drágák.
A kérdéseid 95 százalékát azonnal meg tudja válaszolni. A többire 24 órán belül visszajelez. Furcsa az a szakértő, aki igazából hebeg-habog a kérdéseid hallatán.
Diktálja a tempót és irányítja a folyamatokat. Egy jó partner fogja a kezedet, és irányítja az együttműködést. Szól, ha információra van szüksége, és mindig tájékoztat, hogy mi fog következni. Ugyanakkor szem előtt tartja, hogy az elsődleges felelőssége a munka és az eredmények szállítása, csak másodsorban a riportolás.
Mire figyelj még?
Versenyeztesd és ismerd meg a jelölteket! Ahogy minden vásárlásnál, az online marketing ügynökség kiválasztásánál is érdemes több ajánlatot megnézned, és minél több információ birtokában döntened. Ki adja a legalaposabb ajánlatot? Ki veszi fel egyből a telefont? Ki találkozik veled személyesen és ki akar telefonon „elintézni”?
Legyél az adott ügynökség legjobban (vagy nagyon jól) fizető ügyfele! Ha nagy ügynökséggel dolgozol – lehet, hogy a pénztárcádhoz mérve sokat fizetsz, mégis az olcsó ügyfél kategóriába esel. Ez esetben nem leszel „fontos ügyfél”, és nem fog rád figyelem jutni, a junior munkatársak fognak veled foglalkozni. Ezzel szemben egy kisebb ügynökségnél ugyanazzal az összeggel a jobban fizető ügyfelek között leszel és több figyelmet kapsz. Fontos, hogy a költségkeretedhez megfelelő partnert válaszd.
Ne válaszd a legolcsóbb megoldást! Hosszú távon sokkal jobban megéri egy etikus és szakmailag kiváló ügynökséget választanod. Ezek a cégek jellemzően nem a legolcsóbbak – mégis óránként 15-25 ezer forintos nagyságrendért már nagyon jó szakembereket lehet találni.
Tudd, meg, hogy kivel fogsz dolgozni! Akár kis ügynökségeknél is szétválhat már az értékesítés és az ügyfél-munkát végző csapat. Mielőtt megveszel egy szolgáltatást, ismerkedj meg legalább a csapat szakmai vezetőjével!
A fenti tanácsok mentén biztos vagyok benne, hogy jó döntést fogsz hozni és remek online marketing partnerre fogsz találni. Sok sikert hozzá!
Szesztay Péter
A BP Digital SEO ügynökség ügyvezetőjeként közepes- és nagyvállalatoknak segít növekedni online marketing eszközökkel. Emellett a a Hiventures kockázati tőkealap mentoraként segít befektetett cégek alapítóinak.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.