Jó kommunikáció, ügyesen megtervezett stratégia, megbízható kollégák, körülhatárolt célok. Ennyi lenne? Közel sem. Az alábbi kötetekben a legsikeresebb üzletemberektől és kommunikációs stratégáktól tanulhatsz.
Sean Covey: A kiemelkedően eredményes fiatalok 7 szokása
Egy vállalkozó ismerősöm szerint Covey könyvét kötelező olvasmánnyá kéne tenni általános iskolás kortól, mert olyan alapvető tanításokat ad át az érvényesülésről, a helyes énképről, a kapcsolatokról, a csoport erejéről és az elvekről, amikkel rengeteg fájdalmas tapasztalatot spórolhatnánk meg mind a magánélet, mind a karrier terén. A könyv alapvetően a pályakezdő korosztályt – vagy a segíteni vágyó pedagógusokat és szülőket – célozta meg, de gyakorlati példáiból és személyes történeteiből bárki meríthet, aki épp most venne új lendületet egy projektjéhez. Egyébként a kötet nem csak informatív, de könnyed stílusa miatt gyorsan olvasható és szórakoztató is, tökéletes választás egy egyhetes nyaraláshoz.
Egy gondolat a könyvből:
„Mondjak valamit? Mielőtt az egész [egy repülő-szerencsétlenség] történt velem, tízezer dolgot csinálhattam. Mostanra kilencezer maradt. Tölthetném a hátralévő életemet azzal, hogy az elveszett ezer fölött siránkozom… De én azt választom, hogy a megmaradt kilencezerre összpontosítok.”
Olvasd el ezt is: Stephen R. Covey: A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása – az önfejlesztés könyve
A lehetetlen művészete
Talán a legnagyobb kedvencem az egész listáról Steven Kotler teljesítmény-szakértő, üzletember és flow-kutató könyve, aki több mint 20 éves tapasztalatára, az idegtudomány, az etológia és biológia eredményeire, valamint az extrémsportokban végzett megfigyelésére alapozott. Kotler szerint a lehetetlen a rendkívüli innovációk egyik fajtáját jelenti, és azokat a tetteket értjük alatta, amiket korábbi tapasztalataink alapján elképzelhetetlennek tartunk. Mint például a Holdra szállást. Aztán megkülönbözteti egymástól a kis- és nagybetűs lehetetlent is, külön kitérve arra, mi számít az egyén számára lehetetlennek, és mi számít globális szinten annak. Spoilermentesen annyit mondanék, Kotler a motiváció, a tanulás, a kreativitás és a flow élmény fontosságát hangsúlyozza – izgalmas tudományos felfedezésekkel, egy kis biosszal és sok jó sztorival alátámasztva.
Egy gondolat a könyvből:
„Ég és föld a különbség a személyes fejlődés és a lehetetlen megkísértése között: utóbbi jóval veszélyesebb, és sokkal kevésbé kellemes. Tapasztalataim szerint hatalmas érzelmi terhet vesz magára, aki valóban kimagasló eredményekre törekszik – ennél csak az a nyomasztóbb teher, ha nem törekszünk valódi kiválóságra. (…) a boldogság vagy a szomorúság mindössze a lehetetlen megostromlásának velejárója. A jelentőségteljesebb nem feltétlenül a kellemesebb út.”
Olvasd el ezt is: Csíkszentmihályi Mihály: Jó üzlet – Az értékteremtő vállalkozás pszichológiája
Simon Sinek: Kezdj a miérttel
Simon Sinek vezetés- és marketing-tanácsadó több könyvet is publikált arról, miről ismerszik meg a jó vezető. A Jó vezetők esznek utolsónak, a Találd meg a miérted és a Kezdj a miérttel különböző szemszögekből közelíti meg Sinek legfontosabb igazságát: a jó vezető inspirál és folyamatosan kérdez – magától és társaitól egyaránt. A szerző esettanulmányokon és saját tapasztalatain keresztül beszél a legfontosabb vezetői tulajdonságokról, a követőtoborzás technikájáról, a kihívásokról és az önismeretről, és azt sem rejti véka alá, hogy korábban ő maga is hibázott ezekben a kérdésekben.
A 8. fejezet címe akár a könyv szlogene is lehetne: kezdjünk a miérttel, de tudjuk, hogyan.
Egy gondolat a könyvből:
„A vezetés nem ugyanaz, mint vezetőnek lenni. Vezetőnek lenni azt jelenti, hogy te vagy a legmagasabb beosztásban akár érdem, jó szerencse vagy a belső politika navigálása által. A vezetés ugyanakkor azt jelenti, hogy mások készségesen követnek téged – nem azért, mert muszáj, nem azért, mert ezért kapnak pénzt, hanem mert akarják.”
Olvasd el ezt is: Angela Duckworth-Grit: Hogyan vezet sikerhez a kitartás és a lelkesedés
Limpár Imre: A siker tervezhető
A többihez hasonlóan Limpár könyve is az ambiciózus, célorientált embereknek íródott, azzal a különbséggel, hogy ő nem a pörgésre, hanem a lelassulásra buzdít. Ennek különös relevanciája van egy olyan korban, amikor a pszichológusok nem tudnak már időpontot adni, annyi burn-outtal küzdő munkavállalót látnak el – a szerző pont értük emel szót több fejezetében is. Limpár „a praktikus tudás lélektani könyvében” arra bíztat, és mások céljai helyett a sajátunkét valósítsuk meg, emellett segít átlendülni azon a lélektani határponton, ami megannyi embert gátol meg a siker elérésében. A kötetről olvasott kritikákban többen is kiemelték, mennyivel hitelesebb egy szakképzett pszichológus sorait olvasni, mint egy sokadik milliomos amerikai coachét.
Egy gondolat a könyvből:
„Mi a különbség a sikeres és a sikertelen ember között?” – teszi fel a kérdést számos önsegítő szakirodalom. A válasz ekképp hangzik: a sikeresnek csuda nagy könyvtára van, a sikertelennek meg roppant nagy tévéje!”
Olvasd el ezt is: Robin Sharma: Hajnal 5 óra Klub
Jim Collins: Jóból kiváló
Valószínűleg az egész világirodalom egyik legmegalapozottabb műve a Jóból kiváló, ugyanis Jim Collins és társai 1435 cég átvilágításával, 21 fős kutatócsoporttal, 6000 feldolgozott cikkből és tanulmányból és 2000 oldalnyi interjúból összegezték öt év leforgása alatt, hogyan válhat egy vállalkozás naggyá. A módszerük hatékonyságát semmi sem igazolja jobban, mint hogy a könyvpiacon is sikert arattak: a Jóból kiváló minden idők legnagyobb példányszámban eladott üzleti könyve. Collins ír többek között arról, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkezik a jó vezető, mi alapján kell maga köré gyűjtenie embereit, de szóba kerül a fegyelem, a technológia és a lendkerék is. Bár a kötet lassan 20 éves, továbbra is egy must have darab az irodai könyvespolcra.
Egy gondolat a könyvből:
„A kiemelkedő vállalatok nem elsősorban arra koncentráltak, hogy mi teheti őket kiválóvá, hanem legalább ugyanannyit foglalkoztak azzal, hogy mit NE csináljanak, és hogy mivel álljanak le.”
Olvasd el ezt is: Napoleon Hill: Gondolkozz és gazdagodj!
Ryan Holiday: Az akadály maga az út
Ha nekem nem hiszed el, hogy Holiday műve igazi kultuszkönyv, akkor hidd el Arnold Schwarzeneggernek, a Google-nek, a Twitternek vagy a YouTube-nak, ugyanis ők mind alkalmazták a szerző stratégiáit saját üzleti modellük megtervezésében. A PR-stratéga a sztoikus módszer híve, így ad tippeket a stresszkezelésre és a nehézségek leküzdésére – teszi mindezt többek között John D. Rockefeller és Steve Jobs esettanulmányain keresztül. A könyv egyik alapgondolata, hogy külön kell választanunk azokat a problémákat, amelyekre van ráhatásunk, és azokat, amikre nincs, és ennek megfelelően kell hozzájuk viszonyulnunk.
Egy gondolat a könyvből:
„Nem mi választjuk meg, hogy mi történjen velünk, de mindig megválaszthatjuk, hogyan érezzünk ezzel kapcsolatban. És mi az ördögért választanánk mást, mint azt, hogy jól érezzük magunkat?”
Olvasd el ezt is: Charles Duhigg: A szokás hatalma
Carmine Gallo: Beszélj úgy, mint a TED előadók
Nincs olyan pszichológiai témájú cikk vagy könyv, amiben ne hangozna el ezerszer, micsoda csodákra képes a jó kommunikáció. Ebben nyújt segítséget Carmine Gallo kommunikációs tréner, aki sorra vette a legjobb TED előadásokat, és összegyűjtötte azokat az ismérveket, amiktől hatásos és inspiráló lesz egy TED talk. A könyv gyakorlati tanácsai segítségével javíthatsz a kommunikációs skilljeiden, és sokkal magabiztosabban tarthatsz prezentációkat és előadásokat is. Gallo tippjeivel mind az érzelmekre, mind az értelemre hathatsz, és a lámpalázad is csökkentheted ezekben a sokszor rázósnak tűnő helyzetekben.
Egy gondolat a könyvből:
„A kutatók 128 dollár 74 cent értékben vásároltak össze mindenféle kacatot, amelyek eladásával pedig összesen 3612 dollár 51 cent bevételre tettek szert. Bebizonyították, hogy egy történet képes rendkívüli jelentőséggel felruházni egy hétköznapi tárgyat. Ez esetben ez átlagosan 2700 %-os árnövekedést jelentett. […]
A Significant Objects weboldala szerint „a történetek olyan komolyan fel tudják srófolni egy tárgy érzelmi értékét, hogy a tárgyak szubjektív értékére gyakorolt hatásuk objektíven mérhető”.”
Olvasd el ezt is: Garr Reynolds: A meztelen előadó