2019 nyarán a vízügyi és civil oldallal összefogva a Coca‑Cola Magyarország vállalta, hogy segítenek megtisztítani a Tiszát. Most a Takarítási Világnap alkalmából számolt be a cég az elért célokról.
Az árvizek következtében minden évben jelentős mennyiségű uszadék, szerves anyag és kommunális hulladék vonul le a Tiszán. 2019 júliusában a helyzet megoldására indult el a Hulladékmentes Tisza program, célja a folyamatos védekezés, a felhalmozódott hulladék gyűjtése és lehető legnagyobb mértékű újrahasznosítása. A programba bevonták a PET Kupa civil szervezetet és az Országos Vízügyi Főigazgatóságot is.
A cél két év alatt legalább nyolcvan tonna hulladék begyűjtése és újrahasznosítása.
Ehhez az anyagi támogatást a Coca-Cola globális alapítványa, a The Coca-Cola Foundation biztosítja 250 ezer dollár értékű, azaz mintegy 73 millió forintos finanszírozással.
A program során a PET Kupa és az Országos Vízügyi Főigazgatóság segítségével eddig összesen több mint tízezer tonna hulladéktól és uszadékfától szabadították meg a Tisza környékét. Mintegy 5,5 tonnányi műanyagot szállítottak el a Waste Free Oceans szervezethez újrahasznosításra, az év során pedig közel nyolcvan tonna tonna hulladékot dolgoztak fel – ezzel egy év alatt majdnem teljesítve a kitűzött célszámot.
Az anyagi támogatáson túl a Coca-Cola Magyarország közel százhetven munkatársát is bevonva eddig három önkéntes napon vett részt. A hulladékgyűjtő akciók során összesen hét tonna hulladékot szedtek össze az önkéntesek a folyóból és a partjairól.
A legutóbbi kiskörei akciójuk során az önkéntesek négy nap alatt öt tonna hulladékot válogattak át,
csupán ennél az akciónál 1,1 tonna PET palackot báláztak az újrahasznosításhoz.
A hulladék útjának feltérképezése is folytatódik. A PET Kupa szakemberei nemrég a Felső-Tiszai Búvár és Mentő Egyesület közreműködésével GPS-jeladókkal felszerelt PET palackokat indítottak útjukra. A Vásárosnaménynál Tiszába dobott négy palack GPS-jelet vesz és rádiójelet ad le, hogy nyomon követhessék az útját.
Borítóképünkön a Coca-Cola önkéntesei // Fotó: Coca-Cola Magyarország