Egy kicsit őrültnek fog hangzani, amit vendégszerzőnk, Karafiáth Balázs mond. De ha Einsteinnek bejött a dolog, neked miért ne jönne össze?
A minap abban maradtunk, hogy ha már úgyis Te kreálod a saját valóságodat, akkor már csináld jól. Ehhez a figyelmed minőségében új szinteteket kell meglépni. Elmondom, hogyan.
A kvantum fizikából tudjuk, hogy a figyelmünk minősége meghatározza, mit kapunk vissza, mint valóságot. Mire és hogyan figyelünk? A figyelmünket pedig meghatározza a nézőpontunk. Ma három nézőpontot javaslok megfontolásra.
Az alap nézőpont: Szereplő vagy. Hozott anyagból dolgozol, megvan a forgatókönyv és a rendező utasításai. Milyen szereplő vagy? Erős? Okos? Vagy éppen áldozata vagy a körülményeknek? Úgy érzed valami korlátoz, nem tudsz tovább lépni?
Az egó sugallata az, hogy „ilyen vagyok, amilyen, pont”. Éppen most is, és mindig, állandó minőségem ez, én mindig pont ez a Szereplő vagyok. De ha elkezded megnyitni a figyelmedet, észreveszed, hogy még nagyon sokfajta módon cselekedhetnél. Más helyzetekben más vagy, és ha „nyomkodják a gombjaidat”, akkor az megint mást hoz elő belőled.
Most válts nézőpontot. Végy egy mély levegőt, fújd ki, és ezzel ülj át a Produceri Székbe. Milyen az új helyzet? Nézz körbe! Kicsit távolabb és kicsivel feljebbről látod át a pályát. A játék maga is új, te döntesz: melyik Szereplőt küldöd pályára?
Más Szereplőt érdemes beküldeni, ha a munkahelyeden éppen nyugi van és kreatívkodsz, vagy ha őrült a pörgés. Más, amikor csapatoddal tervezel, más amikor a főnököddel beszélsz, és más, amikor észt osztasz az all-staff meetingen ezer embernek.
Szereplőként beesel ezekbe a helyzetekbe. A produceri megoldás ezekre a kihívásokra az, hogy a megfelelő Szereplőt küldöd be a megfelelő időben a pályára.
Most pedig lépjünk még egy figyelmi szintet a Teremtő nézőpontba, a kreativitás szintjére, oda, ahol Einstein relativitáselmélete született.
Einstein elméjében vagyunk és egy nagysebességű vonaton utazunk, mely egyre gyorsul… a vonat már olyan gyorsan száguld, hogy beérjük a bal oldalon mellettünk süvítő fénysugarat! Fej-fej mellett haladunk vele. Aztán elhagyjuk a vonatot és távolról szemléljük. Hirtelen villám csap a vasúti sínbe, két távoli ponton a vonat előtt és mögött. És így tovább…
Einstein Gedankenexperimente-nek nevezte, ahogy éberen álmodozott, gondolati mezőjét tágítva. Hagyta, hogy a változó képek vezessék a tudatát. E kreatív tudatosságában ébredt rá az emberiség egyik legnagyobb felfedezésére.
Carl Gustav Jung, aki maga svájci volt, a Szereplőket úgy nevezete: archetípusok. Univerzális és archaikus mintáknak tekintette őket, melyek évezredek óta az emberi létezés részei, hiszen számos ősünk volt már ott és csinálta ugyanazt, amit ma mi is tenni fogsz a vezetői tárgyalóban.
Einstein és Jung tapasztalataiból kirajzolódik az a kreatív tudati tér, melyben Teremtőként lehetünk jelen. Itt megismerhetjük vezetői archetípusainkat is, megfigyelhetjük őket, iránymutatást kérhetünk és kaphatunk tőlük. Egy kicsit őrülten hangzik, nem? Nos, ha Einsteinnek működött, Neked miért ne működhetne?
Mindannyiunknak van hozzáférése ezekhez a különböző a szintű tudatosságokhoz. Megtanulható, hogyan használhatjuk eszközként a produceri nézőpontot vagy az einsteini mezőt a mindennapokban. Képzeld csak el egy pillanatra, hogy segíthetne gondolataid terének kinyitása vezetői készségeid kibontakoztatásában?
Ha izgat, milyen vezetői archetípus vagy, töltsd ki a Vezetői Archetípus Kvízt!
Karafiáth László Balázs, lélekjelenlét coach, www.purposeandplay.com
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tajgai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.