Idegesít, hogy a kollégád folyton fejhallgatóval dolgozik? Nincs mit tenni, az Y generációnak ez kell, ők ettől hatékonyabbak.
Van valami eredendően antiszociális a fejhallgatóban? Vagy csak ezt képzeljük? Mindannyian feltesszük néha a fejünkre, ha ki akarjuk zárni a külvilágot, és valami fontos dologra koncentrálnánk. Csakhogy a millennium generációsok (más néven Y generációsok, akik kb. az ezredfordulón váltak nagykorúvá) ezt új szintre emelték. Idősebb kollégáik meg hajlamosak azt gondolni, hogy ők maguk is zavaró tényezők, a kizárandó külvilág szerves részei.
Valójában azonban az Y generációnak pusztán azért van szüksége a zenére, hogy jobb és hatékonyabb legyen a munkanapja. Miért lesz a zenétől hatékonyabb a munka? – Sarah Landrum írta meg a Forbes.com-on.
A modern iroda zajos hely
Hiába gondolod, hogy az iroda hangszigetelt hely, ez aligha van így. Még egy viszonylag nyugodt munkahelyre is beszűrődnek mindenféle zajok, amelyek nagyon is el tudják terelni a figyelmet. A Digital Music News felmérése szerint a Y-osok 75 százalékkal több zenét hallgatnak naponta, mint baby-boomer szüleik. Ez az a generáció, amelyik alapvető változásokat élt át abban, ahogyan a zenét fogyasztjuk: váltottak CD-ről előbb MP3-ra, majd a korlátlan streamingre. Minden korábbi generáció életében fontos szerepe van a zenének, de az Y-nál ez szintet lépett, ők mintha érzelmileg erősebben kötődnének hozzá. És itt érünk vissza a munkához: kicsit is zajos, stresszes irodai környezetben szükségük van egy szoros kötelékre, amibe kapaszkodhatnak, ami az érzelmeikre hat és jó érzéseket kelt bennük.
A zaj stresszforrás
Nem meglepő, és több tanulmány is igazolta, hogy a zaj növeli a stresszt, a lágy dallamok – más néven: zene – viszont ugyanúgy segítik a dopamin (boldogsághormon) termelését, mint egy igazán jó étel vagy egy szemet gyönyörködtető műremek. Az már inkább meglepő, hogy a csendnek káros hatása lehet az emberi elmére. Teresa Lesiuk, a Miami Egyetemről azt mutatta ki, hogy a csendben elkalandoznak az ember gondolatai, ez pedig unalomhoz és eredménytelenséghez vezet.
A stressz a döntésképtelenség forrása
Egy Nielsen-kutatás szerint az amerikaiak 93 százaléka hallgat zenét, amiben inkább az a meglepő, hogy mit csinál a maradék 7 százalék. A zenét szinte mindenki szereti, a legtöbben autóvezetés közben is rádiót vagy CD-t hallgatnak, ugyanis kimutathatóan javítja a hangulatot, még ha ez sokszor nem is tudatosul az emberben. Bizonyos zenék megnyugtatnak, javítják a kedved vagy csak kizökkentenek az egyhangúságból – általában ezért szeretünk zenét hallgatni utazás közben, és igen, akár munka közben is. A zene munkába menet is elkíséri az Y-osokat, és ha menet közben hasznos, a munkában kétszeresen az. Bármilyen hihetetlen, segít fókuszálni, és ezért segít a döntésben – Teresa Lesniuk egyértelműen ezt hozta ki a kutatásából. Különösen, ha valaki atmoszférikus zenét, filmzenét vagy olyasmit hallgat, amiben kevés az énekhang.
Hogy kezeljük a helyzetet?
Ha nem vagy zenemániás Y-generációs: ne vedd magadra! Fiatalabb kollégáid máshogy kötődnek a zenéhez, és szeretnek elmenekülni, kivonulni. De jól dolgozni is nagyon szeretnek, ha ebben segíti őket a zene, ne sajnáld tőlük!
Ha Y-generációs vagy, neked is van pár tanácsunk. Az se jó, ha tényleg beletemetkezel a fejhallgatódba, és minden mást kizársz. A legkönnyebben mindig beszélgetések által nyílnak meg a kapuk. Az sem árt, ha tudod, mások hogyan értelmezik a zenehallgatásod, mert bőven van olyan munkahely még a világon, ahol óhatatlanul stigmatizálódik az, aki fejhallgatóval dolgozik. A külvilágnak ugyanis két dolog ugrik be elsőre: túl elfoglalt vagy, most nem lehet veled beszélgetni, és hogy szándékosan kivontad magad a közösségből.
Mindent összevetve: nyugodtan hallgass zenét, ha az jó a szívednek, de taktikusan járj el. A munkahelyen töltött időd nem csak a te időd, és a legjobb dolgok mégiscsak emberi interakciókból szoktak kisülni. De mindent összevéve, ha zenemániás vagy, vedd észre, hogy most jól megvédtünk.