Az empátia az egyik legfontosabb vezetői tulajdonság, mondta Satya Nadella a Linkedin „Hello Monday” podcastjében. A redmondi megacég vezérét fia betegsége ébresztette rá, hogy az együttérzés valóban pótolhatatlan készség.
Zain Nadella cerebrális parézissal született, a húszas éveiben járó férfit kerekesszékbe kényszerítette a bénulással járó betegség. Apja kezdettől fogva mellette volt.
Satya Nadella tőle tanulta, hogy mások érzéseinek megértése a körülötte lévő világot is segít értelmezni.
Az empátiát a karrierjébe is beépítette, egy munkahelyen ez annyit tesz, hogy valóban érdeklődünk a munkatársaink érzései és jólléte iránt.
„Az empátia talán a legjobb mód arra, hogy haladj a karriereddel. Ha együttérzést tanúsítasz az embereid felé, a legjobbat fogják nyújtani a munkában, te pedig haladást érsz el” – mondta Nadella.
Persze neki sem ment a dolog egyik napról a másikra. Bevallása szerint a fia betegségével nehezen birkózott meg, hosszú ideig „gyászolta a változást”, ami az egész életére hatással volt. Lassan kezdett együttérezni Zainnal. Kiemeli, hogy ez nem gombnyomásra megy, idő kell hozzá, hogy az ember beletanuljon az empátiába. Igaz, Nadella úgy véli, mindenkiben ott rejlik a képesség magja.
„A fiam nehézségekkel küzd, nekem pedig apaként, szülőként kell fellépnem, hogy a lehető legtöbb támogatást nyújtsam neki” – magyarázta, majd hozzátette, hogy Zainból rengeteg inspirációt merített, ez által igyekezett hozzáférhetőbb munkahellyé tenni a Microsoftot is. Ahogy egyre közelebb került fia érzéseihez, úgy került közelebb az egész családjához.
Ezt a stratégiát pedig beépítette a cégbe: megtanulta meghallgatni a dolgozóit és felismerni az igényeiket.
Az empátián túl a Microsoftnál igyekeznek segíteni a
dolgozók fejlődését is, a munkatársak teljesítményét például azért is
monitorozzák, hogy felismerjék, kinél mely területen jön jól a segítség. „Az üzlet
arról szól, hogy találod meg a kimondatlan, és még most is rejtett piaci
szükségleteket. Úgy gondolom, hogy a tervezett gondolkodás maga az empátia.”
Az empátia üzleti bevetése nem teljesen új módszer, a Business Insider emlékeztet, hogy több kutatás is bizonyította az együttérző főnökök hatékonyságát. Amennyiben a vezető nem érez együtt a dolgozóival, azok hosszú távon elveszítik az érdeklődésüket és demotiválttá válnak, esetleg új munkahely után néznek
Főoldali kép: Twitter