Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Mit tanulhat egy magyar vállalkozó a pucéran szaunázó finnektől?

A finneknek kijutott az extrém helyzetekből, és nem voltak restek előnyt kovácsolni belőle.

Az amerikai Forbes újságírója Helsinkibe látogatott, ahol 2011 óta megnégyszereződött a startupok száma. Vajon mi az, amit ők másként csinálnak?

Sisu

Egy önmagában nem igazán lefordítható szó, a „csak azért is megcsinálom”-mentalitásra használják. A Wikipédia szerint egy „metaforikus kifejezés, amely a finn nemzeti felfogást, a bátorságot, elszántságot, és a sikertelenség ellenére is kitartó ösztönt jellemzi.” Szóval ha munka van, akkor azt végig kell vinni, tök mindegy, hogy esik vagy fúj, nincs kedv és hiányzik a motiváció, sisu-üzemmód bekapcsol, és nincs megállás, amíg a munkát be nem fejezik.

A pucér szauna

A finn szauna mindenkinek ismerős, Finnországban átlagosan egy háztartásra jut is egy szauna, szóval nem egy kihalófélben lévő tradícióról beszélünk. A finnek a nap végén szeretnek beülni a gőzbe, ádámkosztümben. De mi köze a vállalkozások sikerének egy padon izzadó csomó pucér pacákhoz? A szerző szerint a ruha nélküli szaunázás elfogadásra tanít. Vagyoni, társadalmi helyzettől függetlenül a forró dobozban mindenki meztelenül üldögél „így születtél, így is halsz meg” – mondják ők. A hétköznapokban ez az együttműködési hajlandóságot erősíti.

Innováció és gyakorlatiasság kéz a kézben

Összesen hatmillió ember, hónapokig tartó sötétség, vagy éppen éjfélkor is az égen lévő Nap, egy forró dobozban ücsörgés után hirtelen bombát ugrani a jeges vízbe  – a finnek hozzászoktak az extrém végletekhez.  A hatmillió lakosra évente átlagosan 15 ezer új találmány jut, a startupok pedig mindig nagyban gondolkoznak, és gyorsan elvetik azokat a módszereket, amik nem működnek – és ez úgy tűnik, hogy működik, a világ összes startup-exitjének 10%-a Finnországban található, és átlagosan évente legalább egy egymilliárd dolláros exit is befigyel. Nagyon jól pörögnek a gamer startupok, 2015-ben 2,4 milliárd (!) dolláros forgalmuk volt. Az ökoszisztéma támogató, és nem vetik el a szórakozást sem közben: a Polar Bear Pitching például egy olyan pitch verseny, amiben a jelentkezőknek a Botteni-öböl jegébe vájt lékbe kell beugrani, és a dermesztően hideg vízből kell megtartani a pitch-et.

Oszd meg!