A válasz nagyon egyszerű: minél jobban fejlesztjük a sajátunkat, annál könnyebben kiszúrjuk a másét.
Milyen könnyen alkalmazkodsz a munkában a változásokhoz? Jó vagy abban, hogy egy távoli csapattal tartsd a kapcsolatot? És mennyire veszed észre a rasszizmus jeleit, mennyire törekszel a sokszínűségre kapcsolat- és csapatépítésnél?
Ezek az önértékeléssel kapcsolatos kérdések jó indikátorai az érzelmi intelligenciának (EQ), és mindennap előkerülnek, ha emberekkel van dolgod. Minden szervezet egy csomó napi megbeszélésen, interakción és döntésen keresztül éri el a célját. Ezek pedig szükségszerűen kollégák és külső kapcsolatok közt zajlanak, és minél magasabb az érzelmi intelligenciánk szintje, annál hatékonyabbak leszünk az efféle interakciókban, állítja az enterpreneur.com cikke.
Vegyük például az önuralom kérdését. Amikor a munkában stresszhelyzetbe kerülsz, mennyire tudsz uralkodni magadon érzelmileg, hogy a reakcióddal még ne zavard a társaidat? Ha magadon vagy egy kollégádon azt tapasztalod, hogy érzelmi alapon jó döntést hoz, akkor az érzelmi intelligenciát éled meg. Ha kellemetlen helyzetben találtad magad, akkor az alacsony EQ-val találkoztál.
Az érzelmi intelligencia a sima intelligenciához képest annyiban más, hogy azt mondja meg rólunk, mennyire vagyunk okosak az emberi kapcsolatainkban – más szóval milyen hatékonyan tudjuk menedzselni magunkat és a kötelékeinket. Az EQ fejlesztése azért fontos, mert segítségével jobban megértünk másokat és pozitív kapcsolatokat tudunk felépíteni a munkahelyen belül is és az üzleti világban is.
Ez pedig hatékonyabb eredményekhez vezet mindenben, a kommunikációtól az üzletkötésig.
Négy dolog
alapján szúrhatod ki, hogy valakinek magas az EQ-ja. Először egy picit állj le
a munkával, és gondolkodj el a kollégáidon. A velük folytatott interakciók
alapján mit tartasz a két legnagyobb értéküknek? Egy picit a saját értékeiden
is gondolkodj el!
- Mennyire
jól ismered magad? Gondold át az értékeidet, az erősségeidet és a
gyengeségeidet, és próbáld meg összevetni azt, ahogy te látod magadat azzal,
ahogy mások látnak téged.
- Mennyire
jól alkalmazkodsz az újhoz? Az önkontroll arról szól, mennyire hatékonyan és egészségesen
tudod kontrollálni az érzéseidet és a cselekedeteidet.
- Milyen
a konfliktuskezelési stílusod?
- Tudod,
milyen érzés az empátia? Mások megértése azt jelenti, hogy ismered az
érzéseiket és a szükségleteiket, a képességeiket, a preferenciáikat.
Minél jobban
megfigyeled, hogyan működnek körülötted a kollégák, annál könnyebben tudsz
velük majd őszinte kommunikációt folytatni, hatékony célokat kitűzni és a
konfliktusokat lehetőségekké alakítani. És van egy jó trükk is: minél jobban
fejleszted a saját EQ-dat, annál könnyebben kiszúrod, hogy a kollégáidnak
milyen az érzelmi intelligenciája. Ha elmerülsz önmagad megismerésében, jobban látod
majd mások hasonló tulajdonságait is, előbb tisztában leszel az érzelmeikkel,
az értékeikkel, a készségeikkel és a munkastílusukkal.
Gyakorold a másik megértését a munkahelyeden
Ha egyszer rájöttél a kollégáid fő értékeire (meg persze a sajátjaidra), megpróbálhatod megerősíteni a megérzésedet úgy, hogy egyszerűen rákérdezel: „Sokat gondolkodtam a saját pozitívumaimon, és érdekelne, hogy mik a tiédek. Elmondod, mik azok és miért?”
Persze
mindenképp válassz alkalmas időpontot és helyet ehhez a beszélgetéshez! Meg
fogsz lepődni, mennyire nyíltak az emberek, amikor esélyt kapnak arra, hogy
erről a témáról beszéljenek.
Az az igazság, hogy az érzelmi intelligencia lényegében inkább erőfeszítés kérdése, mintsem vele született adottság.
Szóval szánj időt arra, hogy megfigyeld a kollégáidat! Ahogy elkezded megérteni a körülötted lévőket, sokkal közelebb kerülsz a sikerességhez is. És ahogy az EQ-d nő ezeken a munkahelyi beszélgetéseken keresztül, te is fejlődni fogsz.