Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Mi legyen az online marketinggel járvány idején?

Válságidőszakban az első lépés gyakran a marketingbüdzsé megvágása, azonban ennél árnyaltabb döntéshozatalra van szükség. A helyes stratégiai alapokon nyugvó gyors döntések most a túlélést és akár növekedést is jelenthetik számodra.

Az elmúlt hetekben a koronavírus okozta járvány soha nem látott módon befolyásolta az életünket. Vállalkozások zárták be ajtóikat, embertömegeket köteleznek home office-ra, mindeközben pedig az egészségügy és gazdaság körüli bizonytalanság egyre növekszik.

A vállalkozások többsége egy ideig küszködni fog. Ez tény. Még ha le is lassul, majd véget ér a járvány, a vállalkozások nagy része legalább egy évig fogja érezni annak negatív hatását. Kínában például a kiskereskedelmi értékesítés 20,5 százalékkal esett vissza, a munkanélküliségi ráta pedig 6,2 százalékra ugrott februárban. 

Az Apple-höz hasonló cégek sorra zárják be üzleteiket a vírus terjedésének megállítása érdekében, ami nyilvánvalóan kevesebb jövedelmet és még kevesebb profitot jelent számukra. A nagyvállalatok jó ideig még így is képesek lesznek fizetni az alkalmazottaikat, de nem minden cég rendelkezik ennyire tőkeerős háttérrel. Az iparágak közül a turizmus szenvedi meg legjobban a válságot, tömeges elbocsátások zajlanak és dollármilliárdokat veszítenek a területen tevékenykedő cégek.

Így változott az organikus forgalom

A keresések mennyiségében meglepő adatokat látunk a piacon. Az elmúlt hetekben az organikus forgalom több szektorban is hatalmasat csökkent. A korábban említettekkel korrelál, hogy a turizmus területén a legnagyobb a negatív irányú változás. A pénzügyi, egészségügyi és hírközléssel foglalkozó weboldalak forgalma ezzel szemben drasztikusan növekedett. Az e-commerce áruházak esetében nehéz egyértelmű állításokat tenni. A luxuscikkek értékesítése (valószínűleg átmenetileg) csökkent, azonban például a babatermékeket és az ételkiszállítást vállaló cégek forgalma jelentősen emelkedett.

Forrás: https://neilpatel.com/blog/coronavirus/

A „költeni vagy nem költeni” dilemma

Aki online marketinggel foglalkozik, az tudatában van a fizetett hirdetések erejének. Befizetsz “x” összegű pénzt a Facebook vagy Google számára és percek múlva már láthatóvá is válik a promótálni kívánt terméked, sőt kiszámíthatóan tudsz profitot termelni. Mégis, bizonytalanság van most a szakemberek körében is a “költeni vagy nem költeni?” kérdést illetően. A helyes megközelítés a helyzetre adott gyors reakció.

Ha a szerencsésebbek között vagy, és a webáruházadat elöntötték a megrendelések, sőt, alig bírod kiszolgálni a megnövekedett rendelésállományt, akkor érdemes visszaskálázni a költéseket.

Ha az érzékenyen érintett területeken vagy, és a rendes tevékenységedet kénytelen vagy (remélhetőleg átmenetileg) szüneteltetni, akkor szintén nincs más megoldás, mint visszavenni, vagy akár teljesen leállítani a költéseket. 

Ugyanakkor számos iparág van, ahol most rettentően pörög a business, és a helyzetet lehetőségként lehet és kell kezelni. Néhány praktikus példa a teljesség igénye nélkül:

  • Otthoni szórakozás (pl. Netflix, HBO GO),
  • Egészséges tartós élelmiszerek, 
  • Távoktatáshoz kapcsolódó appok, 
  • Home office-hoz szükséges felhőalapú szolgáltatások, laptop-értékesítés,
  • Élelmiszereket vagy sporteszközöket értékesítő webshopok.

A vírus miatt az embereknek máshogy kell csinálniuk “dolgokat”, mint előtte. Gondolkozz, hogy

a te iparágadban mit kénytelenek most (és a jövőben) máshogy csinálni az emberek, és reagálj erre! Ha eddig nem volt online jelenléted, akkor itt a lehetőség, hogy a tettek mezejére lépj és beindítsd weboldalad, blogod vagy webshopod.

A saját felületeid értékesek

A fizetett hirdetések és ebből származó forgalom kiesése nagy érvágás most sok vállalatnak. A stabil forgalommal vagy visszatérő vásárlókkal rendelkező üzletek most óriási előnyben vannak – hiszen hatékonyan, akár ingyen tudnak vásárlókat szerezni. Ha kénytelen vagy teljesen visszavágni a marketingköltéseidet, akkor is van lehetőség a túlélésre, sőt az építkezésre is!

Ilyenkor előtérbe kerülnek a saját tulajdonú (owned) marketingcsatornák mint a  weboldal, blog, a közösségi média felületek vagy akár az e-mail küldés lehetősége. A home office kellemes környezetében biztosan több időd van most minőségi tartalmakat írni a blogodra, mint valaha. Csinálj egy alap (kulcsszó)kutatást, hogy milyen szavakra keresnek a potenciális felhasználóid és próbáld meg az egyes tartalmaidat a kialakult helyzethez igazítani. Publikálj olyan cikkeket, amelyek szakmailag kimagaslók és bizalomkeltő információkat közölnek ebben a nehéz időszakban. A SEO alapú tartalommarketinggel ingyenes látogatók tömegeit érheted el tartósan és erősítheted a márkádba vetett hitet. Emellett – ha indirekt módon is -, de a közjót szolgálod a pánikhangulat csökkentésével.  

Hogyan tovább?

1. Vedd komolyan a helyzetet, mert a céged túlélése a tét. Sőt, a versenytársaid már biztosan a tervezőasztal fölött ülnek, úgyhogy neked is muszáj most odatenni magad!

2. Végezz stratégiai analízist a cégeden! Valószínűleg kell módosítanod a működéseden, de ebben rengeteg lehetőség rejlik.

3. Mérd fel a marketingtevékenységed hatékonyságát. Ha muszáj, akkor csökkents költséget. Ha megengedheted magadnak, akkor feküdj rá a hatékony ügyfélszerzésre. Most van lehetőséged piacot szerezni!


Szesztay Péter,
A BP Digital SEO ügynökség ügyvezetője, a BP Legal csapatának tagja

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.

 

"Minden értelmes ember önfejűnek tűnik időnként."