Megújult a Forbes magazin, odatették magukat Amerikában

Új dizájnt kaptunk Amerikából, és boldogok vagyunk vele. A legtöbb változáshoz kell egy kis idő, míg hozzászokik az ember, ehhez nekem igazán nem kellett. Kézbe vettem az új amerikai lapot […]

Bővebben

Mi az a shadow coaching? – És megéri-e az időt, pénzt és vesződséget?

Egy extrém példán mutatjuk be, hogyan működik és mire használható a shadow coaching. Azért nem kell megijedni, nem mindig egy erdő közepén zajlik 160 méter magas daruk között.

Reggel 4 órakor ki az ágyból, irány a reptér. Álmosan figyelsz, nehogy rossz gépre szállj. Megvan, irány Belgium. Két óra hánykolódás után bérelt autóval újabb két óra utazás. Dél körül megérkezel az Ardennek havas, jeges tájára. A kocsid elakad az utolsó 500 méteren, a belgák nem használnak téli gumit, ritkán esik errefelé a hó. Innen gyalogtúra a havas erdőben, míg végre eléred az ügyfél irodáját. Nem egy tipikus shadow coaching-kezdés. Ha ehhez hozzáteszed, hogy az erdő közepén egy szélerőműtelepre érkezel a Siemens Gamesa site manageréhez és két napot konténerekben, illetve 160 méter magas daruk, óriásturbinák között töltesz, akkor mondhatod: ez már Extrém Shadow Coaching.

A shadow coaching egy olyan kiegészítőtevékenység, amelyet coachingokhoz, tréningekhez, szervezetfejlesztési folyamatokhoz használunk. Ideális esetben coach-ként egy vagy több napján végigkísérjük az adott vezetőt. Árnyékként részt veszünk az összes találkozóján, megbeszélésén, prezentációján, one-to-one-ján, értékelésén, megmozdulásán, eseményein. A háttérből, szinte észrevétlenül figyeljük, mit mond, mit csinál, hogyan reagál, nézzük a vezetői működésének összes aspektusát. Nem lépünk közbe, nem kérdezünk, nem adunk visszajelzést, csak figyelünk és jegyzetelünk. A testbeszédét, a hanghordozását, a szeme villanását, a gesztusait. Figyeljük azokat is, akikkel találkozik, beszélget: rájuk hogyan hat a vezető, ők hogyan reagálnak a vezetőre.

Ezt a rengeteg információt aztán beépítjük a coaching-folyamatba, az adott tréningbe, vezetőfejlesztésbe, szervezetfejlesztési folyamatba.

Olyan minőségű információkhoz juthatunk hozzá, amit sem a vezető, sem az ő vezetője, vagy direkt riportjai nem tudnak, vagy nem akarnak megosztani velünk.

Ez pedig sokkal élesebb, pontosabb és hatékonyabb interakciókat tesz lehetővé. A shadow coachingban megtapasztaltak alapján visszajelzéseket adunk, mélyítő-értelmező kérdéseket teszünk fel, tisztába teszünk eddig homályosabb területeket, szembesítjük a vezetőt a saját, igazi működésével.

A Siemens Gamesa esetében az volt a cél, hogy a főleg külföldi megbízásokon dolgozó site managerek és installation leadek vezetőfejlesztő programját finomhangoljuk: pontosan lássuk, milyen közegben dolgoznak, ez milyen vezetői feladatokat ró rájuk, és testre szabottan milyen fejlesztésekre van szükségük. A telepen eltöltött két nap olyan felismeréseket és megértést hozott, amelynek eredményeképpen a vezetőfejlesztő program tökéletesen idomul hozzájuk és hatékonyan segítheti a vezetői fejlődésüket.

A shadow coachingnál vannak alapvető szabályok, amelyeket muszáj betartani:

  • A legelején meg kell teremteni azt a bizalmi légkört, ami lehetővé teszi az őszinte kommunikációt. Ezt úgy lehet elérni, hogy transzparenssé tesszük a beavatkozást mindenki számára, elmondjuk a célját, a beérkező információk kezelését, felhasználását. Az információkkal nem élünk vissza, nem kötjük nyilvánosan személyekhez, nem juttatjuk el a szervezet más tagjaihoz.
  • A shadow coachingot végző coach mindvégig a háttérben marad, nem avatkozik be, nem minősít, még a testbeszédével, gesztusaival sem. Lehetőség szerint öltözködésével, mozgásának visszafogásával is segíti az „árnyékhatást”. Ezzel könnyedén el lehet érni, hogy pár perc múlva a megfigyelt találkozón az résztvevők szinte teljesen elfeledkeznek róla, és a napi működésüket hozzák, ne pedig szerepet játsszanak.
  • Nagyon fontos a megfelelő jegyzetelés is, hiszen a coach ezek alapján tud majd magának olyan összegzést elkészíteni, amit hatékonyan felhasználhat az adott folyamatban. Fontos figyelni és feljegyezni az apró részleteket, metakommunikációs morzsákat, a sorok közt elrejtett mondanivalókat, megjelenő érzéseket is.

Volt szerencsém az elmúlt évben még két másik shadow coachingban részt venni. Mindkettő felsővezetői coaching-folyamat szerves része volt, egy gyógyszergyárban és egy pénzintézetben. Teljes mértékben megérte a ráfordított időt és energiát. Mindkét folyamat sokkal gazdagabb, mélyebb és hatékonyabb lett, olyan információk mutatták meg magukat, amelyek aztán fontos felismerésekhez vezetett.

Az egyik folyamatban például a vezető napi működésének alapjait befolyásolta: ezáltal az időmenedzsmentje, embereivel való kommunikációja és energiaszabályozása elkezdett átalakulni, és egy tudatosabb, hatékonyabb szintre ért. A másik coaching-folyamatban többek között a felsővezető peerjeivel való együttműködésében találtunk meg olyan pontokat, amelyekkel egyértelműbbé váltak a fókuszok, a jövőbeli akciók.

A legelején feltett kérdésre, miszerint megéri-e belefektetni pénzt, idő, energiát a shadow coachingba, a válaszom határozott IGEN. Akár extrém körülmények között, akár szimplán az irodában vagyunk jelen és figyeljük meg a coach-olt vezetőnket, mindig a gyakorlatban jól használható és máshogyan nem mindig megszerezhető információhalmazzal leszünk gazdagabbak. Ez pedig azt segíti elő, hogy a coaching-folyamatunk, a tréningjeink vagy akár egy egész szervezetfejlesztési programunk testre szabottabb, fókuszáltabb, mélyebb hatású lesz és így jobb eredményt érhetünk el.

Ezért pedig megéri néha hajnali 4-kor is felkelni és akár átutazni érte a fél kontinenst.

Bruckner György
Coach, tanácsadó, Neosys

A kiemelt kép a szerző fotója.

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.

 

„Az én vallásosságom úgy van, hogy isten ránk hagyta a teremtést, a többi marketing”

Palásti József, a Fornetti alapítója