Sokaknak a Facebook már most az elsődleges hírforrás, de az oldal még tovább is növelheti befolyását az Instant Articles nevű mobil megosztói platformmal. Ha a híroldalak közvetlenül akarják elérni a közönségüket, innovatív megoldásokkal kell előállniuk. Vendégszerzőnk írása.
Jelenleg a Facebook a hírportálok első számú forgalom generáló forrása és egyre meghatározóbb platformmá válik a hírolvasók számára is az egész világon. A Reuters Institute for Study of Journalism 26 ország médiafogyasztási szokásait vizsgálta, és ennek alapján megállapították, hogy az online felhasználók közel fele minden héten a közösségi média platformokon olvas híreket. Közülük sokaknak ez jelenti a fő információforrást is. Ha mindez nem volna elég: a Facebook befolyása nagy valószínűséggel még tovább fog nőni a jövőben, a mobil megosztói platformja, az Instant Articles miatt.
Hatásos olvasói élmény
Ez az új formátum segít a cikkíróknak a tartalom optimalizálásában, amit aztán közzétesz Facebookon, hogy mobil készülékekről forgalmat generáljon. Számos beállítást lehet elvégezni rajta: a felhasználói képesek beágyazni a cikkekbe videókat, nagyítható fotókat, vagy térképeket, amelyek a Facebook applikáción keresztül meg is nyílnak.
A Facebook szerint az instant cikkek tízszer gyorsabban töltenek be, és harmincszor többen osztják meg őket, mint a hagyományos webes cikkeket. Az indulásnál csak néhány portál számára volt elérhető, de jelenleg sokkal nyíltabb. Azok a platformok, akik részt vesznek a programban, vásárolhatnak hirdetési rovatot a saját instant cikknek, vagy megbízhatja a Facebookot, de ez esetben a forgalom által generált bevétel 30 százalékáról le kell mondania a közösségi médiacég javára.
Több megosztás, kevesebb idő híroldalakon
A platformok kezdeti reakciója a fokozott megosztásokról összhangban van a Facebook felhasználókéval. A videojátékokkal és médiával foglalkozó IGN Entertainment szerint az Instant Articles használatával közel kétszer annyi közösségi média felhasználót lehet elérni, mint a hagyományos posztokkal, és még azt is hozzátette, hogy pozitív hatása van a hirdetési költségekre. Ugyanakkor, azok a felhasználók, akik egy instant cikkre kattintanak, általában kevesebb időt töltenek a médiumok oldalán, mint azok, akik böngészőben nyitják meg.
Chris George, a PopSugar szenior termékmenedzsere azt nyilatkozta a Digidaynak, hogy az időmennyiség, amit az instant cikkek olvasói az oldalon töltöttek, kevesebb, mint a fele annak, amit egy átlagos olvasó eltölt. Ennek több oka is lehet, többek között a gyorsabb és könnyebb tartalomfogyasztás – azonban ez még nem tekinthető iparági trendnek.
Számos jól ismert amerikai hírportál meglehetősen nagy csökkenést tapasztalt a weboldaluk forgalmát illetően, míg az instant cikkeik látogatottsága jelentős növekedést mutatott, ami arra enged következtetni, hogy ez az új formátum jelentős hatást fog gyakorolni az online megjelenésre.
Hirdetési költségek
Ha egy fórum ugyanannyival tudná növelni a bevételét a közösségi médián keresztül, mint a kiadásait más csatornán keresztül, úgy tűnhet, hogy a jelenlegi változások nem veszélyeztetik a helyzetét. De ez nem teljesen így van.
Az online kiadóknak kevesebb információjuk van azokról az olvasóikról, akik Facebookon keresztül jönnek, mint azokról, akik a weboldalukat látogatják. Az applikációt használók kevésbé hajlandóak feliratozni a hírlevelükre, vagy ráklikkelni az ajánlásaikra.
Ez megnehezíti számukra, hogy közvetlenül eladják a reklámokat, így végül lehet, hogy olyan platformokban kell bízniuk, amelyek nehezebben tudják pénzé tenni a forgalmukat. Ha a jelenlegi trend folytatódik, és egyre több és több ember tekint úgy a közösségi médiára, mint elsődleges hírforrás, ezek az online médiumok a Facebooktól fognak függeni.
Piacvezető platform?
Az Instant Atricles írókat támogatva még egy okot adunk az olvasóknak, hogy közösségi médián olvassanak híreket. Ahogy szokták mondani, a fagyi visszanyalhat, hiszen így egy bizonyos szint után a kiadók saját maguk elérését és kontrollját veszélyeztetik.
Minél nagyobb irányítást szerez a Facebook a forgalom felett, annál jobb pozíciója lesz meghatározni a hirdetési költségeket. Ha a legfontosabb hírforrásunkká válik, előbb vagy utóbb a kiadóknak is fizetniük kell majd az elérésért. De ez csak akkor fog megtörténni, ha a mostani trend folytatódik, ami egyáltalán nem biztos.
A Facebooknak is megvannak a saját problémái. Az oldalon aggasztóan lecsökkentek az egyedi megosztások az elmúlt 3 évben. Habár az összesített megosztási ráta ugyanaz maradt, a felhasználók kevesebbet posztolnak a személyes életükről. Ez pedig komoly kihívás az oldalnak: ameddig az ismerőseink és saját személyes élményeink megosztása a fő indok, amiért látogatjuk az oldalt, ezen tartalmak nélkül egy hatalmas tartalommegosztó platformmá válna. Ebben az estben a Facebook egy kiélezett versenyben találná magát, hiszen mind a Google, mind az Apple azon munkálkodik, hogy egy olyan platformot hozzon létre az emberek számára, amin az érdeklődésüknek megfelelő aktuális híreket és tartalmakat olvashatnak.
A hírolvasási szokásaink megváltoztak. A közeljövőben elképzelhető, hogy nem online kiadók oldalait fogjuk böngészni, hanem más platformokat, ha jól informáltak akarunk lenni. De még mindig kérdéses, hogy milyen szerepet fog betölteni a Facebook az online publikációk jövőjében.