Az, hogy a munkahelyi stressz kihat a magánéletünkre, nem újdonság. Arról azonban kevesebbet tudunk, hogy milyen hatást gyakorol a párkapcsolati konfliktus a munkahelyi teljesítményünkre. Íme egy friss kutatás eredményei.
Az a baj, hogy mindig hazahozza a munkát”
– mondják gyakran arra, aki a munkahelyi feszültséget az esti, családdal töltött órákban sem tudja letenni. Az, hogy a munkában átélt stressz kihat a magánéletre, nem újdonság, A Harvard Business Review-n közzétett legújabb kutatás szerint viszont ez fordítva is igaz: a magánéleti konfliktusok hatással vannak a kollégáinkkal töltött óráinkra, de egészen máshogy, mint elsőre gondolnánk.
Több konfliktus, nagyobb empátia?
A Journal of Applied Psychology kutatói 111 pár munka-magánélet dinamikáját vizsgálták meg két héten keresztül egy kérdőív segítségével. Mindegyik esetben egy kollégát is kijelöltek, aki a pár valamely tagjával dolgozik, és az ő megéléseit is radarozták.
Míg a kutatók azt feltételezték, hogy egy otthoni konfliktus után a munkában töltött idő is feszültségekkel teli lesz, meglepő módon ennek épp az ellenkezőjét tapasztalták: azok a munkavállalók, akik leterhelten, családi viszály után érkeztek a munkahelyükre, sokkal segítőkészebbnek bizonyultak kollégáikkal szemben – mind a munkával kapcsolatos feladatok, mind a magánéleti beszélgetések terén. Emellett az is kiderült, hogy akik a munka során kifejezhették törődésüket, empátiájukat egy kolléga felé, a nap végén nyugodtabban és jobb hangulatban tértek haza.
Bár elsőre meglepő lehet ez a fordított reakció, a pszichológusok egy korábbi kutatása magyarázatot ad rá: ha másoknak segítünk, az nem csak a kapcsolataink minőségén javít, de erősíti bennünk a kompetencia érzését, ami hatására jobbnak ítéljük majd meg az adott munkanapot.
Néhány fontos konklúzió és tanács
- Amennyiben családi konfliktusban volt részed, akár tudatosan is készülhetsz arra, hogy a munkahelyi környezetben pozitívabb érzelmeket és empátiát élsz majd meg. Ha egy ilyen helyzetben fokozott érzékenységgel állsz kollégáidhoz, nem csak a saját hangulatod billentheted jobb mederbe, de a munkahelyi kapcsolataidat is építheted.
- Az átkeretezés sokat segíthet. A kutatás kimutatta, hogy azok a munkavállalók, akik megpróbálták a másik fél szemszögéből nézni a konfliktust, könnyebben konszenzusra jutottak és a stresszt is csökkenthették.
- A kollégáknak és a szervezetnek szintén fontos szerepe van abban, hogy érzi magát a munkavállaló a munkahelyén. Ideális esetben a szervezeti kultúra része, hogy pozitív és inspiráló környezetet várja az irodában a kollégákat, és hogy megtartó, biztonságos légkör vegye körbe őket. Bár a cikkünkben elsősorban a hétköznapi konfliktusokra fókuszáltunk, egy munkahelyi csapat fontos védőhálót biztosíthat akár egy bántalmazó kapcsolattal szemben is.
- Félreértések elkerülése végett, a szakemberek nem javasolják, hogy a munkaadó és a kollégák pszichológusi szerepbe lépjenek, vagy a családi konfliktust a munkahelyre csatornázzuk. A kutatók csupán arra mutatnak rá, hogy a magánélet és a munka hatással van egymásra, éppen ezért érdemes olyan szervezeti kultúrát kialakítani, ami nem csak a karrierbeli, de a mentális egészségügyi szempontokat is figyelembe veszi a munka strukturálásában.