Az egészséges konfliktus arra ösztönzi a csapatot, hogy hatékonyabban tudjanak együttműködni és jobb közösséggé válhassanak. De mit lehet tenni azokkal a parttalan vitákkal, amelyek amellett, hogy a munkamorált rombolják, értékes erőforrásokat is rabolnak a munkatársaktól?
A legtöbb szervezetben legalább egy olyan kolléga előfordul, aki a saját pozíciószerzési céljai miatt direkt szítja a konfliktust a csapaton belül. Az egyik megoldás, hogy minél távolabb tartjuk magunkat tőlük, de ha közvetlenül függ egymástól a munkánk és közös projekteket viszünk velük, akkor más eszköztárhoz kell nyúlnunk, hogy kezelni tudjuk őket. A Harvard Business Review néhány tippje segíthet abban, hogy hogyan kezeljük a konfliktusszító munkatársainkat:
Tanuld meg őket felismerni!
Az első lépés ahhoz, hogy megtanuld őket kezelni az, hogy felismered: ki az, aki állandóan olyan viselkedési mintákat követ, amellyel időről-időre felborítja a cég belső harmóniáját. Azt azonban tartsd szem előtt, hogy mindenkinek lehetnek rossz napjai, időnként panaszkodhat, esetleg nem ért egyet a vezetője minden döntésével!
Ez még nem azt jelenti, hogy áskálódni szeretnének. Aki a problémagyártással és másnak vermet ásással akar előre jutni, az hétről-hétre ismétli ezeket a mintákat.
Figyeld a munkatársaid negatív megnyilvánulásait, de ne ítélkezz elhamarkodottan!
Tölts velük több időt!
Ahhoz, hogy megértsd a konfliktuskereső kollégáidat tölts velük időt, hallgasd meg az álláspontjukat, és vedd fontolóra a véleményüket!
Lehet, hogy a kritikus gondolkodásmódjuk rávilágít olyan problémákra a cégben, amiért még hálás is lehetsz nekik.
Kösd le az energiáikat!
Ha egy munkatársad panaszkodik a vállalatban felmerülő problémákról, akkor add ki neki azt a feladatot, hogy dolgozzon ki egy komplex megoldást. Így azokat az energiáit, amit a csapatszellem és hangulat rombolásába fektetett most átfordíthatod a cég javára.
Alakítsd ki az egészséges konfliktusok kultúráját!
A jó konfliktus segíti a cég és a csapattagok fejlődését is, de ehhez szükség van a megfelelő keretrendszerre és vitakultúrára is, amit nem kis energia kialakítani a vállalaton belül. Ebben segíthetnek az alábbi pontok:
- Ha problémád van valakivel, akkor menj oda hozzá és neki mondd el először, mielőtt másoknak mondanál róla!
- Amikor panaszkodsz valamiről, ajánlj fel egy lehetséges megoldást is!
- Tegyél fel minél több kérdést őszinte kíváncsisággal!
- Találj a cégen belül egy megfelelő mediátort, aki kéznél van, ha a két vitázó fél nem tudja egyedül feloldani a nézeteltérést!
- Ne vegyél részt a rosszindulatú pletykák terjesztésében!