Csendben világhírű, 200 éves és magyar. Mi az?

Talán olvastad – mert még a Washington Post és a New York Times is lehozta –, hogy januári számunkat idő előtt vissza kellett hívni az újságárusoktól. A Hell Energy tulajdonosai kértek ideiglenes intézkedést […]

Bővebben

Jeff Bezos hét legfontosabb vezetői stratégiája, ami sikerre vitte az Amazont

Jeff Bezos már a 90-es években megjósolta, hogy a jövő az e-kereskedelemé. Igaza lett: 1994-es alapítású cég, az Amazon mára a világ leggazdagabb emberének trónjára repítette az egykori álmodozót. Nem jutott volna ide azonban, ha nincsenek olyan vezetői tulajdonságai, amik időtállónak bizonyulnak, és garantálják, hogy mindig kezében maradjon az irányítás – ezt a hét stratégiát gyűjtötte össze a Business Insider.

1. A tizennégyes szabály

Az Amazonnak van egy tizennégy pontból álló vezetői princípiuma, ami felvázolja, milyen szabályok mentén hozhatnak döntéseket a cég munkatársai. Vannak egyértelmű pontjai, mint a „találj fel és egyszerűsíts” vagy a „legyen gerinced és ne érts mindig egyet”, de akadnak absztraktabbak; ilyen az „elfogultság, mint cselekvés” vagy az „ügyfélmegszállottság”.

Ezek az értékek mutatják, hogy Bezos az erősen szabályozott struktúrák híve, szerinte ezek szükségesek a minőség megtartása és a felelősségvállalás szempontjából. A negyedik pont egyébként az, hogy „a jó vezetőnek sokszor van igaza”, ez pedig Bezos bevallása szerint gyakran meglepi az embereket.

„Nem mindig lesz igazad, de úgy vélem, gyakorlással többször igen, mint ahányszor nem.”

2. Bátorság, kíváncsiság, és az ügyfél minden előtt

Bezos egyszer azt mondta, a nagyapja farmján töltött évek fontos leckét tanítottak meg neki. „Ha probléma akad, megoldás is lesz.” Sydney Finkelstein, a Dartmouth University professzora úgy látja, ez a fajta gondolkodás állandó kíváncsiságba torkollik: mivel mindig van valami, amit meg lehet oldani, a cégvezér agya nem pihen, hanem folyton új, jobb ötleteken jár. Ilyen húzás, hogy a vezetői értekezleteken Bezos gyakran üresen hagy egy széket, hogy a jelenlévők odaképzelhessék a vállalat ügyfelét.

„Ő a legfontosabb ember a szobában.”

Szintén különös húzás, hogy nyilvános az e-mailcíme: a Jeff@amazon.com-ra küldött vásárlói visszajelzéseket személyesen böngészi, és ha releváns levelet kap, továbbítja azt a megfelelő vezetők felé. „Mi nem a következő negyedévre fókuszálunk” – mondta Bezos az amerikai Forbesnak még 2012-ben. „Hanem arra, hogy mi lesz jó az ügyfeleinknek.”

3. Jól delegál, kockázatot vállal

Finkelstein szerint az is érdekes Bezosban, hogy felsővezető kollégái véleményeit is versenyezteti – nem csak egymással, hanem saját magával is. „Bezos nagy delegátor” – mondja a professzor. „Sőt, több annál: hajlandó mások feje után menni, akkor is, ha nem hisz benne, hogy jó úton haladnak. Ha viszont megfelelően érvelnek, hallgat rájuk – csak akkor veszi át az irányítást, ha valóban tévednek. Ekkora cégek vezetőitől ez nagyon szokatlan viselkedés.”

Bezos sikerének egyik fontos eleme, hogy megfelelő emberekkel veszi körül magát, tudja, hogyan kell jó csapatot csinálni. Húsz főt számláló csapatában olyan emberek fordultak meg, mint Greg Greeley, aki 2018-ban tizennyolcévnyi munka után hagyta el az Amazont, hogy az Airbnb-hez csatlakozzon.

4. Rengeteg adatot használ

Az Amazon hozzávetőlegesen ötszáz mutató alapján követi le a saját teljesítményét – ezek 80 százaléka ügyfelekkel kapcsolatos. A cég adatfelhasználása az évek során a megacégek adatstratégiájának példamutatója lett. Elutasították a klasszikus marketingmegoldásokat, és nem csoportosítják az ügyfeleket. Helyette személyre szabott élményt nyújtanak, elsősorban saját technológia segítségével. Az eredményeket pedig komolyan veszik – az amerikai Forbes szerint a weboldal betöltésének 0,1 másodperces késése már 1 százalék körüli aktivitászuhanást eredményez a vásárlók részéről.

Ez a fajta pontosság az utóbbi időben visszaütött, az Amazon dolgozói panaszkodtak, hogy néha még vécére sem tudnak kimenni, annyira szoros időbeosztásuk van.

Bezos ezt annyival intézte el, hogy „itt nem könnyű dolgozni”, mert az Amazon bizony metrikusan vezérelt cég.

A gondok egyébként, úgy tűnik, a cég alacsonyabb szintű folyamataiban részt vállaló dolgozók esetében a legsúlyosabbak, de Finkelstein szerint lehetséges, hogy a helyi vezetők cégfilozófiával kapcsolatos félreértései állnak a jelenség hátterében.

5. Tartja a „két pizza” szabályát

Bezos nem szereti az értekezleteket. Csak azokon vesz részt, amiken feltétlenül szükséges. És akkor is tarja a „két pizza” szabályát: nem tart nagyobb meetinget annál, mint ahol két pizzával jól laknak a résztvevők. Abban hisz, hogy minél kevesebben értekeznek, annál hatékonyabb az egész folyamat.

„Nem használunk PPT-ket” – mondta Bezos. Helyettük kiosztanak egy hatoldalas memót, amit minden meeting előtt el kell olvasnia a résztvevőknek, hogy tudják, pontosan mibe vágnak bele. „Rendes mondatok vannak benne, igék, főnevek, nem csak bullet pointok.” Szerinte ezek a memók egy „jó beszélgetés” alappillérei.

6. Hisz a táguló sikátorokban

Az Amazonnál úgy tekintenek az innovációra, mint egy sikátorra. Ha az ötletek elfogynak, zsákutcába jutunk, az ügyfelek viszont hajlamosak új távlatokat mutatni, melyek hatására a sikátor sugárúttá változik. Bezos abban hisz, hogy hallgatni kell az ügyfelekre; azt kell tenni, amit ők szeretnének, nem pedig azt majmolni, amit mások csinálnak. „Ha a versenytársaidra figyelsz, valószínűtlen, hogy sok dolgot találsz fel te magad” – fogalmazta meg filozófiáját.

7. Még mindig úgy vezeti a cégét, mintha startup lenne

Bezos az elsőnaposság elvét követi, azaz a cége bizonyos aspektusait még most is olyan szellemmel közelíti meg, mintha friss startupot vezetne billiódolláros konglomerátum helyett. Ilyenek többek közt a kiadások, amiket, ahol tud, lefarag. Nincsenek ingyen ebédek a cégnél, és a vezetők sem első osztályú repülőjegyekkel utaznak.

Bezos szerint a második nap elve az, amikor már biztos vagy a vállalkozásod sikeres működésében – ekkor kezdesz felelőtlenül költekezni. Visszaállni az elsőnaposság elvére szinte lehetetlen. Nem is szeretne abba a helyzetbe kerülni, hogy valaha is elbízza magát.

Kép: Twitter // Jeff Bezos

 

Megtanulhatsz néhány vállalkozói készséget, de a vállalkozói attitűdöt nem lehet megtanulni.