Jeff Bezos már a 90-es években megjósolta, hogy a jövő az e-kereskedelemé. Igaza lett: 1994-es alapítású cég, az Amazon mára a világ leggazdagabb emberének trónjára repítette az egykori álmodozót. Nem jutott volna ide azonban, ha nincsenek olyan vezetői tulajdonságai, amik időtállónak bizonyulnak, és garantálják, hogy mindig kezében maradjon az irányítás – ezt a hét stratégiát gyűjtötte össze a Business Insider.
1. A tizennégyes szabály
Az Amazonnak van egy tizennégy pontból álló vezetői princípiuma, ami felvázolja, milyen szabályok mentén hozhatnak döntéseket a cég munkatársai. Vannak egyértelmű pontjai, mint a „találj fel és egyszerűsíts” vagy a „legyen gerinced és ne érts mindig egyet”, de akadnak absztraktabbak; ilyen az „elfogultság, mint cselekvés” vagy az „ügyfélmegszállottság”.
Ezek az értékek mutatják, hogy Bezos az erősen szabályozott struktúrák híve, szerinte ezek szükségesek a minőség megtartása és a felelősségvállalás szempontjából. A negyedik pont egyébként az, hogy „a jó vezetőnek sokszor van igaza”, ez pedig Bezos bevallása szerint gyakran meglepi az embereket.
„Nem mindig lesz igazad, de úgy vélem, gyakorlással többször igen, mint ahányszor nem.”
2. Bátorság, kíváncsiság, és az ügyfél minden előtt
Bezos egyszer azt mondta, a nagyapja farmján töltött évek fontos leckét tanítottak meg neki. „Ha probléma akad, megoldás is lesz.” Sydney Finkelstein, a Dartmouth University professzora úgy látja, ez a fajta gondolkodás állandó kíváncsiságba torkollik: mivel mindig van valami, amit meg lehet oldani, a cégvezér agya nem pihen, hanem folyton új, jobb ötleteken jár. Ilyen húzás, hogy a vezetői értekezleteken Bezos gyakran üresen hagy egy széket, hogy a jelenlévők odaképzelhessék a vállalat ügyfelét.
„Ő a legfontosabb ember a szobában.”
Szintén különös húzás, hogy nyilvános az e-mailcíme: a [email protected] küldött vásárlói visszajelzéseket személyesen böngészi, és ha releváns levelet kap, továbbítja azt a megfelelő vezetők felé. „Mi nem a következő negyedévre fókuszálunk” – mondta Bezos az amerikai Forbesnak még 2012-ben. „Hanem arra, hogy mi lesz jó az ügyfeleinknek.”
3. Jól delegál, kockázatot vállal
Finkelstein szerint az is érdekes Bezosban, hogy felsővezető
kollégái véleményeit is versenyezteti – nem csak egymással, hanem saját magával
is. „Bezos nagy delegátor” – mondja a professzor. „Sőt, több annál: hajlandó
mások feje után menni, akkor is, ha nem hisz benne, hogy jó úton haladnak. Ha
viszont megfelelően érvelnek, hallgat rájuk – csak akkor veszi át az
irányítást, ha valóban tévednek. Ekkora cégek vezetőitől ez nagyon szokatlan
viselkedés.”
Bezos sikerének egyik fontos eleme, hogy megfelelő emberekkel veszi körül magát, tudja, hogyan kell jó csapatot csinálni. Húsz főt számláló csapatában olyan emberek fordultak meg, mint Greg Greeley, aki 2018-ban tizennyolcévnyi munka után hagyta el az Amazont, hogy az Airbnb-hez csatlakozzon.
4. Rengeteg adatot használ
Az Amazon hozzávetőlegesen ötszáz mutató alapján követi le a
saját teljesítményét – ezek 80 százaléka ügyfelekkel kapcsolatos. A cég
adatfelhasználása az évek során a megacégek adatstratégiájának példamutatója
lett. Elutasították a klasszikus marketingmegoldásokat, és nem csoportosítják
az ügyfeleket. Helyette személyre szabott élményt nyújtanak, elsősorban saját
technológia segítségével. Az eredményeket pedig komolyan veszik – az amerikai
Forbes szerint a weboldal betöltésének 0,1 másodperces késése már 1 százalék
körüli aktivitászuhanást eredményez a vásárlók részéről.
Ez a fajta pontosság az utóbbi időben visszaütött, az Amazon dolgozói panaszkodtak, hogy néha még vécére sem tudnak kimenni, annyira szoros időbeosztásuk van.
Bezos ezt annyival intézte el, hogy „itt nem könnyű dolgozni”, mert az Amazon bizony metrikusan vezérelt cég.
A gondok egyébként, úgy tűnik, a cég alacsonyabb szintű folyamataiban részt vállaló dolgozók esetében a legsúlyosabbak, de Finkelstein szerint lehetséges, hogy a helyi vezetők cégfilozófiával kapcsolatos félreértései állnak a jelenség hátterében.
5. Tartja a „két pizza” szabályát
Bezos nem szereti az értekezleteket. Csak azokon vesz részt,
amiken feltétlenül szükséges. És akkor is tarja a „két pizza” szabályát: nem
tart nagyobb meetinget annál, mint ahol két pizzával jól laknak a résztvevők. Abban
hisz, hogy minél kevesebben értekeznek, annál hatékonyabb az egész folyamat.
„Nem használunk PPT-ket” – mondta Bezos. Helyettük
kiosztanak egy hatoldalas memót, amit minden meeting előtt el kell olvasnia a
résztvevőknek, hogy tudják, pontosan mibe vágnak bele. „Rendes mondatok vannak
benne, igék, főnevek, nem csak bullet pointok.” Szerinte ezek a memók egy „jó
beszélgetés” alappillérei.
6. Hisz a táguló sikátorokban
Az Amazonnál úgy tekintenek az innovációra, mint egy
sikátorra. Ha az ötletek elfogynak, zsákutcába jutunk, az ügyfelek viszont hajlamosak
új távlatokat mutatni, melyek hatására a sikátor sugárúttá változik. Bezos abban
hisz, hogy hallgatni kell az ügyfelekre; azt kell tenni, amit ők szeretnének,
nem pedig azt majmolni, amit mások csinálnak. „Ha a versenytársaidra figyelsz,
valószínűtlen, hogy sok dolgot találsz fel te magad” – fogalmazta meg
filozófiáját.
7. Még mindig úgy vezeti a cégét, mintha startup lenne
Bezos az elsőnaposság elvét követi, azaz a cége bizonyos aspektusait még most is olyan szellemmel közelíti meg, mintha friss startupot vezetne billiódolláros konglomerátum helyett. Ilyenek többek közt a kiadások, amiket, ahol tud, lefarag. Nincsenek ingyen ebédek a cégnél, és a vezetők sem első osztályú repülőjegyekkel utaznak.
Bezos szerint a második nap elve az, amikor már biztos vagy a vállalkozásod sikeres működésében – ekkor kezdesz felelőtlenül költekezni. Visszaállni az elsőnaposság elvére szinte lehetetlen. Nem is szeretne abba a helyzetbe kerülni, hogy valaha is elbízza magát.
Kép: Twitter // Jeff Bezos