Szeptember 11-én lejárt az Amazon egykattintásos rendeléséről szóló szabadalma, ami elvben azt jelenti, hogy mostantól bárki használhatja a legendás eszközt az online rendelési arányok javítására.
Az Amazon alapítója, Jeff Bezos mindenkinél jobban értette az Internetet már a kezdetektől. A 90-es években megértette azt, amit manapság is gyakran külön el kell mondanunk az e-kereskedelembe újonnan belépő ügyfeleinknek: ha sikeres akarsz lenni, valami olyat kell nyújtanod, ami az online világon kívül nem elérhető. Másfelől a cég kezdettől fogva ügyfélcentrikus vállalat akart lenni, és minden későbbi döntés e cél érdekében történt.
A fentiek jegyében született meg például az Amazon korai éveiben a felhasználók által írt könyvkritikák lehetősége. A cég nemcsak az Interneten először tette lehetővé a vásárlók számára vélemények írását a megvásárolt könyvekhez, de biztosította a többi vevő számára a kritikák minősítését. Az ügyfélcentrikus gondolkodás jegyében pedig a negatív véleményeket is megtartották, ami a konkurencia kezdeti vélekedésével ellentétben szintén végül az Amazon sikerét végérvényesen eldöntő eszköz lett.
Legalább ennyire hatékony megoldás volt az egykattintásos vásárlás lehetősége is, ami az Amazon filozófiájának megtestesülése.
A hírhedt egykattintásos rendelés
A fejlesztést 1997-ben készítették el, amikor az Amazon még csak három éves volt, és még a Google sem létezett. A funkciót Peri Hartman programozó készítette el, aki az egész felhasználó felület kidolgozásáért felelt akkoriban.
Bezos leadta a rendelést Hartmannak, miszerint valami olyan megoldásra van szükség, ami teljesen zökkenőmentessé teszi a rendelés folyamatát. Hartman elmondása szerint Jeff Bezos azt mondta, hogy arra van szükség, ha egy felhasználó a vásárlás során rákattint egyetlen elemre, már kész is legyen a rendelés.
Az ötlet kivitelezése zseniálisan egyszerű, habár a szabadom 19 oldalon részletezi. A júzer és az általa választott fizetési módot az első alkalommal regisztrálják, így amikor legközelebb megnéz egy terméket, már látni fogja az egykattintásos rendelési gombot az oldalon.
Azzal, hogy az Amazon enyhíteni tudta a vásárlás során szükséges erőfeszítéseket, többmilliós extra bevételre tett szert, illetve behatárolta a versenytársak lehetőségeit is.
A rendszer szabadalmi kérelmét 1999 őszén fogadták el, és az Amazon levédette az 1-Click nevet is. A szabadalom 2017. szeptember 11-én járt le, szabad utat biztosítva az eszköz használatára a Google, a Facebook, az Apple de lényegében a kkv-k számára is.
Itt a végső megoldás a kosárelhagyások problémájára?
A magas kosárelhagyási arány – azok aránya, akik nem fejezik be a vásárlást – komoly problémát jelent az asztali, de különösen a mobil eszközökön is. A globális arány mind a mai napig rendkívül magas, a cikk megírásakor 69%-os.
A probléma meglehetősen tipikusnak mondható, esetenként mi magunk is a kosárelhagyási arány csökkentésében segítünk e-commerce cégeknek, a vásárlási folyamat különböző elemeinek, leginkább a felhasználói élményt érintő javításaival.
Habár a legtöbb kosárelhagyás az addicionális költségek miatt történik (például szállítási költség), az okok között a következő mindig a felhasználói élménnyel szokott összefüggésben állni. A nehézkes vásárlási folyamatok egyszerűsítése feltehetően nagyságrendekkel több befejezett vásárlást eredményezne.
Kinek lehet érdekes az egykattintásos modell?
A funkció csak a visszaérő látogatóknál jöhet szóba, értelemszerűen azok az e-commerce oldalak jelentős potenciállal rendelkeznek, ahol ez az arány magas. Általánosságban elmondható, hogy a visszatérő látogatók vásárlási aránya eleve magasabb az új vásárlókétól, így ebben a szegmensben masszív potenciál rejlik. Ha a weboldalad megfelel ezeknek a kritériumoknak, akkor érdemes megfontolni a funkció implementálását.
Ha az ágazatokat tekintjük, szintén azokban lehet a legjelentősebb potenciál, ahol a rendszeres, rutinszerű, vagy szezonális vásárlások jellemzők. Például az élelmiszervásárlás ilyen terület lehet, ahol rendszeresen nagyon hasonló termékeket vásárolnak, így az egykattintásos fizetés tehermentesítené a vásárlókat, és növelné a vásárlások esélyét.
Ha implementáljuk az egykattintásos rendelést, az több előnnyel is fog járni. Egyrészt a visszatérő látogatók várhatóan még gyakrabban térnek vissza a weboldalra, mert úgy érzik, hogy az adott webshopon tudnak a legkönnyebben vásárolni a szóba jöhető oldalak közül. Természetesen a PR potenciál is jelentős azok számára, akik az adott szegmensen belül elsőként implementálják a megoldást, mely így egyedi értékként kommunikálható.