Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Ismerd a gondolkodásodat és kezeld tudatosan – egy Nobel-díjas tanácsai

Könnyen lehet, hogy néha nem is tudod, miért hozol ilyen vagy olyan döntéseket, és hogy a saját gondolkodásmódod megváltoztatásával okosabban is dönthetsz. Daniel Kahneman, aki 2002-ben kapott közgazdasági Nobel-emlékdíjat, a Gyors és lassú gondolkodás című könyvében azt állítja, kétféle rendszer irányítja a gondolkodásunkat. Az izraeli-amerikai pszichológus szerint, ha tudjuk, mikor melyiket használjuk, akkor váltogatni is tudjuk őket, ez pedig az előnyünkre válhat.

1-es típusú gondolkodás: a robotpilóta üzemmód

Az 1-es típusú rendszer fő funkciója, hogy fenntartsa és frissítse a személyes világod modelljét, tulajdonképpen mindazt, ami számodra megszokott és normális.

Például képzeld el, hogy éppen kocsit vezetsz, otthonról a munkába tartasz. Ha tudsz vezetni, és ismered az utat, akkor értelmezni tudod az autód jelzéseit, tudod azt irányítani, tudod, hogy mitől gyorsul és lassul – a folyamat intuitív, automatikus.

Hasonló, amikor megismersz valakit például egy állásinterjún. Már a kézfogás és a bemutatkozás pillanatában megszületik egy érzésed, gondolatod az illetővel kapcsolatban, könnyen lehet, hogy rögtön azt is tudod, lehet-e ő az új munkatársad.

A két példában közös, hogy automatizmusokat szemléltet. Az egyik esetben azonban tanult képesség esetén alakult ki az automatizmus, míg a másik esetében a tudatalattitól származik és érzelmeken alapul.

2-es típusú gondolkodás

Ez a rendszer fokozott figyelmet igénylő mentális feladatoknál lép elő, mint amilyenek például a komplex számítások, ugyanakkor gyakran kapcsolódnak szubjektív választásokhoz és műveletekhez. A 2-es számú gondolkodási rendszer működése során tehát találkozik a szakértői tudás és a tudatos erőfeszítés.

Képzeld el például, hogy a csapatoddal egy új termék marketingkampányára ötleteltek. Akár órákon keresztül beszélgethettek célokról, elvárható eredményekről, büdzséről, feladatokról. Egy ilyen munka hosszan igénybe veszi a figyelmedet, és szükséged van hozzá a kiterjedt iparági ismereteidre.

Hasonlóan ahhoz a helyzethez, amikor vezeted a kocsidat egy megszokott úton, de baleset történik. Ilyenkor a nem várt esemény a környezetedre irányítja a figyelmedet, és azonnal alkalmazkodsz.

Hogyan használd az 1-es és a 2-es típusú gondolkodást egyszerre?

Mit gondolsz, tudod használni egyszerre a két rendszert, hogy segítségükkel megoldj egy problémát?

Kahneman szerint limitált a figyelmünk, amit egy-egy cselekvésre tudunk fordítani, és hiába próbáljuk meg, a limitet nem fogjuk tudni meghaladni. Az erőfeszítést igénylő feladatok jele, hogy ütköznek egymással, ezért érezzük nehéznek vagy lehetetlennek egyes feladatok párhuzamos elvégzését.

Például, ha remeg a gyomrod egy felvételi beszélgetés után, akkor valószínűleg az 1-es számú rendszeredet használod éppen. De a 2-es típusú gondolkodásmódod előhívásával csökkentheted annak kockázatát, hogy rossz embert kérj fel adott munkára. Például ellenőrzöd a referenciáit, próbafeladatot adsz neki, mások véleményét is kikéred az ügyben.

Ugyanakkor az 1-es számú rendszer is fontos, különösen a kreatív munkák során; ezért mondja sok művész és író, hogy amikor dolgozik, szabadjára kell enegdnie a gondolatait és az intuícióit.

Hasonló történhet, ha miután egy egész délutánt töltöttél az új termék marketingkampányának kidolgozásával, ellágyulhatsz a büdzsé kidolgozásánál. Előfordulhat, hogy az érzelmeid vezérelnek (1-es rendszer), és túlköltekezel. Ilyenkor a 2-es rendeszert kell inkább előhívnod.

 

„Egy gyufaszálat sem számolok el a cégben, a telefonom is a saját nevemen van.”

Holló Gábor, milliárdos, a Hírkereső.hu alapítója