Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Így kezeld a felhalmozódó stresszt, hogy ne robbanjon ki a legrosszabbkor

Vannak napok, amikor hazaérve bedőlünk az ágyba, lekapcsoljuk a villanyt és mély álomba zuhanunk. Van, akivel ez majdnem minden nap megesik. Ilyenkor a fáradtságunkat leggyakrabban valaminek a számlájára írjuk: nehéz a projekt, kiborító főnök vagy ügyfél. Pedig a kimerültség érzésünkhöz megannyi apró tényező együttállása szükséges.

Ezekről a “mikrostresszorokról” írt a Harvard Business Review, és tanácsokat is adott, mit tehetnénk ellene.

A kiváltó okok sokszor olyan forrásokból jönnek, amire leggyakrabban nem is gondolunk, és természetüknél fogva összeadódnak, hogy egy nagy stresszgócként legyenek jelen az életünkben. Mindettől megcsappan a motivációnk, a kreativitásunk és nehezebb lesz tenni a kiégés ellen.

A probléma ott kezdődik, hogy a stresszt már a mindennapi életünk részének tekintjük. Normális a jelenlétük, de a negatív hatásuk hosszú távon szinte elkerülhetetlen. A legijesztőbb gondolat, amire a cikk szerzője kutatási során rájött, hogy ezek mikrostresszorok leggyakrabban azoktól jönnek, akikhez a legközelebb állunk. 

A tízéves kutatás során tizenkét olyan gyakori forrást jelöltek ki a tudósok, amik észrevétlenül hatnak a stressz-szintünkre. Több tucat ágazatvezető cég dolgozóit vizsgálták a legkülönbözőbb szektorokban gyógyszeriparon át pénzügy és technológiáig. Ezek alapján három kategóriát különítettek el:

  • “Stresszorok”, ami a teherbírásunkat befolyásolják
  • “Stresszorok”, amelyek az érzelmi teherbírásunkra hatnak 
  • “Stresszorok”, amelyek az identitásunkat és az elveinket támadják

Kezdd a munkát két-három mikrostressz-forrással!

A cikkben lévő összefoglaló táblázat alapján különítsünk el néhány forrást, és nyomjuk meg rajtuk a szünet gombot. Csukjuk be a laptopot, menjünk ki a levegőre. Ezek után is kevéssel kezdeni egyszerűbb, lecsendesednek körülöttünk a körülmények, ami megengedi, hogy nyissunk mások felé, beszéljük ki a szorongásainkat és tegyünk rendet a fejünkben. Ekkor lehet megejteni a kínos, de szükségszerű beszélgetéseket, visszautasítani a romboló kommunikációt és közelebb engedni magunkhoz azokat, akiket eddig az “alapzaj” miatt nem tudtunk. 

Fordítsd az erőforrásaid nagyobb részét a személyes kapcsolataidra!

Hasznosak lehetnek a különböző mindfullness technikák, mint a naplóvezetés és a meditáció. A kapcsolataikban jobban involválódó emberek kevésbé vannak kitéve a stresszoroknak, mert képesek egy lépéssel hátrébbról szemlélni magukat és az életüket. Ezek a kapcsolatok az élet számos területéről találhatnak ránk: önkéntes munka, szociális vagy vallási szerepvállalás, könyvklubok és minden olyan, ami kitesz minket egy tágabb közösség impulzusainak, pozitív történeteinek. 

Szabj határokat az energiavámpíroknak!

Nehéz észrevenni azt a kollégát, akivel minden nap együtt dolgozunk, de leggyakrabban bosszúságot okoz és megnehezíti a feladatainkat. Ez ad nekik igazán teret arra, hogy mérgezzék a hatékonyságunkat. Fontos tisztázni, hogy ezek az emberek nem feltétlenül csak negatív hozzáállásukkal támadnak, de rávehetnek minket a halogatásra, panaszkodásra is. Ha nem is iktatod ki őket teljesen, tisztázd, mi az ami belefér a kapcsolatotokba, és mi az, ami nem. 

 

„Egy gyufaszálat sem számolok el a cégben, a telefonom is a saját nevemen van.”

Holló Gábor, milliárdos, a Hírkereső.hu alapítója