A Forbes-címlapos, aki Trumppal szelfizik

Kapitány István a Forbes címlapján mosolyog. Kapitány István a Fehér Házban, Trumppal szelfizik (és mosolyog). De kicsoda Kapitány István? Annak ellenére, hogy aligha van nála magasabb pozícióban dolgozó magyar menedzser […]


Bővebben

Fotó: Andrew Neel

Így kezeld a cégen belüli konfliktusokat

Ha az ember csapatban dolgozik, nagyon valószínű, hogy előbb-utóbb kialakulnak nézeteltérések, konfliktusos szituációk – egy munkahelyen ezt még a legjobban összeállított állásinterjú kérdések sem tudják kiküszöbölni. De ez nem is baj. 

Az amerikai Forbes összeszedett öt olyan tippet cégvezetőknek, melyek segíthetnek a konfliktusok megfelelő kezelésében (abban az esetben, ha az alkalmazottak képtelenek egymás között rendezni a helyzetet).

Advertisement
  1. A konfliktus nem feltétlenül rossz dolog

Minden rosszban van valami jó: egy-egy felszínesnek tűnő balhé komoly, mélyre gyökerező problémákat hozhat felszínre, ráadásul csapatépítésnek sem utolsó. A konfliktusoktól nem kell elmenekülni, de fontos még az eszkalálódásuk előtt kezelni őket. A vezető ilyenkor segíthet például a béketárgyalások moderálásában.

  1. Nyílt kommunikáció

A konfliktusok hosszú távú rendezésének egyetlen módja a kommunikáció. Bátorítsd a beosztottjaidat, hogy találkozzanak, akár kettesben, akár harmadik féllel együtt, a lényeg, hogy legyen elég idejük kibeszélni a nézeteltérés okait. Előre le kell fektetni néhány fontos szabályt: tilos a személyeskedés, egymás félbeszakítása, a beszélgetés dominálása, fontos, hogy csak az adott probléma legyen a téma és hogy mindenki kapjon ugyanannyi időt. Érdemes a helyzeteket konkretizálni, példákkal alátámasztani az érveket.

  1. Aktív hallgatás

A problémák kibeszélésének csak akkor van értelme, ha mindenki százszázalékosan odafigyel, amikor a másik beszél. (Azaz tilos titokban emailekre válaszolni, telefont nyomkodni, papírfecnikre firkálni.) Ha valami nem világos, a vezető (vagy a moderátor) kérdezzen bele, ismételtesse meg vagy fogalmaztassa át az elhangzottakat. Az is hasznos, ha a vezető újrafogalmazza azt, ami elhangzott (pl. „Azt érzed, hogy…, mert…, jól értem?”), hogy kiderüljön, ha valami nem érthető.

  1. Hangsúlyozd az egyetértést

A beszélgetés nagy része arról fog szólni, miben nem értenek egyet a felek, de ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne találni közös pontokat, amik segíthetnek a pozitív hangulat elősegítésében és a konfliktusos helyzet feloldásában. A közös pontokból, tűnjenek bármennyire is jelentéktelennek, a legkönnyebb építkezni.

  1. Semlegesség

Talán egyértelmű, de fontos pont: a vezető semleges maradjon a konfliktus során. A feladata csupán annyi, hogy segítsen a konfliktus rendezésében, irányítsa a beszélgetést, és tanácsot adjon. (És az, hogy megpróbálja kiküszöbölni a további konfliktusok kialakulását.)

Borítókép: Andrew Neel / Unsplash. 


Olvasd el Legyél jobb rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő