Ha a főnök feltűnik egy meetingen, abból tudhatod, hogy fontos témáról van szó. Egyesek ilyenkor inkább csöndben maradnak, hogy véletlenül se hibázzanak, mások észreveszik a lehetőséget arra, hogy kicsit megcsillogtassák a tehetségüket, így amikor eljön az előléptetések és más értékelések ideje, emlékezni fognak ránk.
A Business Insider összegyűjtött néhány olyan kérdést, amik mentén eldönthetjük, valóban hasznos-e felszólalnunk az értekezleten, vagy jobb, ha tényleg csendben maradunk.
Ha az alábbi három kérdésből legalább egy igaz a kérdésre, ami kikívánkozik belőled, megéri feltenni:
- Nem veszel el a részletekben, a nagyobb képet nézed.
- Megmutatja, hogy a megoldás foglalkoztat, nem a probléma.
- Innovatív és formabontó ötleted van.
Fontos az önreflexió, és az, hogy megfigyeljük magunkban, tényleg a megoldásért szólalunk meg vagy csak okoskodni szeretnénk.
Mindannyian láttunk már ilyen kollégát. Ne akarjunk ők lenni! Ehelyett a következő nyolc ötlet segíthet megfelelően fogalmazni.
„Hogyan tudok ebben segíteni?”
Ez a kérdés a vállalkozói szemléletet mutatja meg, ami az egyik leghasznosabb készség a főnököd felé. Ettől tűnsz olyasvalakinek, akit érdekel is a munkája, nemcsak elvégzi, letudja. Emellett az is meghallhatja belőle, hogy csapatjátékos vagy, és tudod, hogy számodra is van egy fontos feladat azon a csapaton belül, csak mondják meg, hogy mi az.
„Úgy láttam, hogy az ABC cég XYZ fejlesztésekre készül. Hogy látod, ettől erősödhet a verseny?”
Megmutatja, hogy felkészült vagy, tisztában vagy a cég piacának trendjeivel és valóban hasznos információhoz juttattad a cég döntéshozóit.
„Mit gondolsz, tudnánk növelni a bevételt ezzel az új fejlesztéssel?”
Tanácsolj új stratégiát, de végezd el előtte a házi feladatot – legyen valóban hasznos. Ezzel egyszerre innoválsz és megoldásra törekedsz.
„Hosszú távra tervezünk ezzel az újdonsággal? Része a jövőbeli stratégiánknak is?”
Ezt a kérdést nyilván egy nagyobb bejelentés után teheted fel, erősíti az elköteleződésedet és a főnököd is kifejtheti bővebben a vízióját a cég jövőjéről, amire lehet, hogy ritkán nyílik lehetősége.
„Gondoltatok már XY-ra ennek a feladatnak a megoldásához?”
Ajánld egy kollégádat, ez megmutatja, hogy észreveszed a csapattagok tehetségét és előtérbe helyezi a vezetői kvalitásaidat. Fontos, hogy nem kell XY menedzserének lenned ahhoz, hogy ajánld őt. Lehet, hogy épp tegnap mesélte neked, hogy új feladatokra vágyik, de ha ilyen nem történt, nyugodtan tedd hozzá az ajánlásodhoz, hogy „nem tudom, van-e rá ideje, de én úgy látom, tökéletesen megfelel a feladatra.”
„Látom, hogy ez a mi részlegünknek nagyon hasznos lesz, de aggódom, hogy másokat esetleg hátrányosan érintene. Van bármilyen stratégiánk arra, hogy hogyan tudjuk ezt kiküszöbölni?”
Újra – csapatjátékos. Szimpatikus és a cégnek hasznos hozzáállás, ha nem csak magadat nézed, hanem a nagyobb képet, a teljes struktúrát.
„Számodra mit jelent a siker?”
Eggyel elvontabb, de nagyon fontos kérdés. Nagyobb bejelentéseknél, terjeszkedésnél fontos tisztázni a víziót a csapat számára, honnan tudják, hogy jó úton haladnak. Ennek a víziónak a vezetőtől kell jönnie, így lehet a része a közös gondolkodásotoknak.
„Mit gondolsz, van még olyan fontos kérdés, ami nem hangzott el?”
Ez a kérdés kisebb meetingekre való, ahol előidézheti a közös, kreatív előregondolkodást.
Borítókép: Campaign Creators // Unsplash