Minél elkötelezettebb egy munkavállaló, annál több erőfeszítést tesz a munkahelyén, és annál tovább marad ott, akár a rossz körülmények ellenére is. Az elkötelezett munkavállaló nem késik el, lelkiismeretesen dolgozik, hajlandó túlórázni, és vannak ötletei, amelyekkel hozzájárul a cég sikereihez. A lojalitást azonban nem lehet kikényszeríteni vagy megvásárolni, úgyhogy öt egyéb módszerrel segítünk a forbes.com cikke alapján.
- Ne hagyd ki a beavatást és a tréningeket!
Ha a munkavállalónak nincs mankója, amely segítséget nyújthat neki a munkája során, az könnyedén elveheti a kedvét a nehezebb időkben. Frusztrálttá válhat, és ha sikerélményei is elmaradnak, el fog gondolkodni a felmondáson. Ha viszont segítséget kap a munkája során, és büszke lehet az így elért eredményeire, elkötelezetté válik. Személyes célokat tűzhet ki maga elé, amelyek hozzájárulnak majd a cég céljainak eléréséhez is. Ezért fontos tehát az új munkatársak kiképzése és folyamatos továbbképzése. Fontos, hogy ha a dolgozónak kérdései vannak, bátran fordulhasson azokkal kompetens munkatársakhoz, különösen a kezdeti időszakban. Esetleg érdemes lehet egy mentort megnevezni a számára, és információs dokumentumokat, például cégpolicy-t is a rendelkezésére bocsátani, ha van már ilyen.
A beszélgetések, oktatások a munkavállalók közti személyes kapcsolatokat is jelentősen javíthatják, ami összességében megint csak a produktivitást és az elkötelezettséget növeli. Egy kutatás szerint azoknak, akiknek nincsenek barátaik a munkahelyükön, mindössze 28 százaléka elkötelezett a cége mellett, miközben a 25 vagy annál is több munkahelyi baráttal rendelkezőknek 69 százaléka állítja magáról ugyanezt.
- Lőj be cégcélokat!
Üzleti terv és egy lista a célokról egyébként is kell a sikeres működéshez. Ahhoz, hogy a dolgozóid kedvvel hozzájáruljanak ezek eléréséhez, meg kell osztanod ezeket velük. Még jobb, ha már a célok kitűzésének folyamatában is részt vehetnek.
Éves, féléves, negyedéves, és havi célokat is ki kell tűznöd, pontos haladási irányokat meghatározni. Ha sikerül elérniük ezeket, az növeli az elkötelezettségüket. A munkavállalók szeretik tudni, hogy pontosan milyen szerepet töltenek be a cég életében. A delegált célok által ezzel is tisztában lehetnek.
- Ismerd el a munkavállalóidat!
A dicséret, vállveregetés, köszönet önmagában kevés az elkötelezettséghez. Azonban ezek elmaradása elég lehet az elkötelezettség megtöréséhez. Egy Gallup-felmérés szerint, azok, akik nem érzik, hogy a munkájukat elismerik, kétszer nagyobb valószínűséggel mondanak fel.
Néha elég lehet kedvesen köszönni, megkérdezni, hogy van, milyen volt a családi vakációja (így fejlesztve a feljebb már emlegetett baráti kapcsolatot is). A munkavállalók plusz erőfeszítéseit, ötleteit külön fontos kiemelni.
- Léptesd elő a munkavállalóidat!
Sokan a fizetés vagy egyéb juttatások miatt váltanak munkahelyet, másoknak azonban ennél sokkal fontosabb, hogy előrébb lépjenek a karrierjükben. Különösen az Y generáció tagjai között van ez így, egy másik Gallup-felmérés alapján az Y-ok 87 százaléka (más generációknak pedig 69 százaléka) fontosnak tartja az előléptetést.
Persze egyáltalán nem csak a kinevezések, hanem a kihívást és a változatosságot jelentő feladatok is javítják a munkamorált; olyan feladatok, amelyek által tanulni, fejlődni is lehet. Ha egy kis cégen belül nincs lehetőség előléptetésre, segíthet a rotáció a feladatokban, feladatcserék a dolgozók között, csapatprojektek. A továbbképzések, akár az egynapos tanfolyamok is segíthetnek.
- Felejtsd el a mikromenedzsmentet!
Ha részletesen megmondod az alkalmazottadnak, hogy mit hogyan csináljon, jó eséllyel el fogja veszíteni a motivációját. Egyes eredmények szerint az ilyen esetekben a dolgozók 68 százalékának lanyhul a munkamorálja, és 55 százalékuk esetében csökken a produktivitás. Ez pedig ugye, nem segíti az elköteleződést sem.
Adj lehetőséget a munkavállalóidnak, hogy önállóan dolgozzanak, ötletelhessenek, döntéseket hozhassanak feladatkörükben. És persze, méltányold az erőfeszítéseiket.