Hogy tervezi meg az Instagram-feedjét egy influencer? Mi alapján dönt a reklámokról és szponzorált tartalmakról? Hogy maradhat hiteles, önazonos anélkül, hogy másokat koppintana? Többek között ezekben a témákban adott nekünk tanácsokat a Nem akarok beleszólni trió egyik tagja, Bányai Judit.
1. Nem a megkomponált feedtől lesz hiteles az Instagramod
Mikor arról kérdezem Juditot, megtervezi-e előre a feedben szereplő fotókat és posztokat, elmondja, hogy intuitív, teljesen ad-hoc módon építette fel az Instáját.
A megkomponált feednél fontosabbnak tartom a nyersebb posztokat, ezekkel a követők is sokkal jobban tudnak azonosulni.”
Hozzáteszi: egy időben például nagyot ment Intán a puzzle-feed trend, amit sokan lemásoltak, holott a legtöbb közösségi média felhasználó számára nem kényelmes ezek nézegetése.
2. A szeretteid védelme fontosabb, mint a lájkvadászat
Bár hatalmas követőbázist és lájkáradotot lehet generálni néhány jól beállított, cuki babafotóval, Judit következetesen nemet mond az ilyen jellegű tartalmakra.
„Már nem mutogatom a gyerekeimet az oldalon, és a férjemnek is kikérem a véleményét, mielőtt róla megosztok valamit. Mindemellett a gyerekekről már olyan intimnek számító információt sem osztok meg, minthogy mi a kedvenc kisállatuk vagy milyen mókás dolgot csináltak aznap. Van, hogy megemlítek pár apróságot, de mélyen nem írok ezekről.
Az oldalam az én kis világom, nem az övék.”
3. Inspirálódni szabad, másolni nem
Judit úgy gondolja, a sok jó külföldi tartalomgyártó mellett van sok dicséretreméltó hazai influencer is van, akikkel érdemes felvenni a kapcsolatot és kölcsönösen támogatni egymást. Persze, meghatározott kereteken belül.
Az inspiráció egy nagyon hasznos dolog, főleg ha alkotói válságot él meg az ember, de arra mindenképp érdemes figyelni, hogy a saját stílusunk keretein belül maradjunk, ne kezdjünk el lemásolni valakit.”
4. Legyen az önazonosság az első
Mikor arról kérdezem Juditot, ő kiket követ, és kiknek az oldalát tartja inspirálónak, elsősorban olyan influencereket említ, akik bár különböznek egymástól, mint önazonosak.
“Aki most hirtelen eszembe jutottak azok ők: ciklusmesek, oltaikata, tothmeszti, hedinke, vaszonzsakoslany, kovirami_fit.
Beszélhetnek a közéletet érintő bármilyen dologról is, azt mindig a saját kompetenciájuk keretein belül teszik.
Mindemellett mindannyian más módon, de megtalálták a magánélet és social media közti határt a számukra kényelmes módon.”
5. Különböztesd meg a negatív kritikát a rosszindulattól
És itt nem a negatív kritikáról van szó, mert azt is kapok és már nagyon sokat meg is fogadtam, ha eleinte meg is leptek, amit innen is köszönök azoknak a követőimnek, akik vették a fáradtságot arra, hogy egy értelmes privát levélben leírják kritikájukat.
Szerintem egy alkotónak nagyon fontos mind a negatív mind a pozitív dolgokra reagálniuk, amíg azok nem mennek át egy határon, ahol csak a máson való feszültséglevezetés a cél.
6. Influencerként feladatod megmutatni, hogy a te életed sem tökéletes
Bár a mai napig éles kritika éri a közösségi média felhasználóit a valóság eltorzításáért, szerencsére egyre több influencer dönt úgy, hogy kendőzetlenül mutatja meg élete kevésbé örömteli és szép részeit is. Judit is közéjük tartozik.
„Szerintem nagyon fontos lenne egy influencernek megmutatnia, hogy az élet nem fekete-fehér, nem csak a tökéletes feedek világáról szól. Alap kellene, hogy legyen a környezettudatosság és a karitatív munkák népszerűsítése, hiszen egy influencer kezében nagy dolog van: a követői figyelme.
Hatalmas eléréseket tudunk generálni, és kötelességünk ezt jó célra felhasználni, főleg ha már mi, influencerek is profitálunk az oldalunkból.”
7. Végig kell gondolni, milyen reklámokra mondasz igent
Az influencer élet egyik legvonzóbb része talán a rengeteg szponzoráció és hirdetés, amik nem csak anyagi hasznot, de szuper termékeket is ajánlanak. Nem könnyű önkontrollt gyakorolni, ha teljes erővel hálóz be a fogyasztói társadalom, de Judit ebben is mértéktartásra és tudatosságra sarkall.
„Könnyű elveszni a sok hirdető között, és a kezdeti lelkesedésben mindenfélét elfogadni. Egy ajánlat beérkeztekor érdemes hátralépni és külső szemmel nézni a projektet. Önazonos lenne egy ilyen poszt? Mennyire áll hozzám közel a projekt? Megérné ez nekem? Engem is naponta keresnek meg mindenfélével, de alig van reklám az oldalamon, pontosan ezért. Nem tartanám hitelesnek a reklámokat, amikkel megkeresnek.
Olyat pedig nem teszek közzé az oldalamon, ami nem én vagyok, amitől van egy mélyen lapuló kis gyomorgörcsöm. Nincs baj a reklámmal, ha az önazonos es a felépített énmárkához kapcsolódik.”
8. Ha jön az alkotói válság, le kell tenni a telefont
Pláne, ha az elsőszámú munkahelyed a virtuális világ, és még a hobbijaid is ahhoz kötnek.
Visszafogom a social média felületeket és jobban elmerülök, lelassulok az engem körülvevő környezetben. Ez lehet fél nap, de lehet akár egy hét is, érzi úgy is az ember mikor kezd el visszatérni belé az erő.”