Fotó: Carl Heyerdahl on Unsplash
Legyél jobb!

Hogyan dolgozzunk egy olyan napon, amikor folyton a híreket bújnánk?

Forbes
2020. november 05. 6 perc olvasás

Milliók követték percről percre az amerikai elnökválasztás fejleményeit, miközben persze dolgozniuk is kellett (volna). Miként lehet a munkára fókuszálni, amikor az ember legszívesebben egyfolytában az újságcímeket nézegetné, várva a nagy hírt?

Tegnapelőtt elnököt választott Amerika. A kampány küzdelmes volt, és mindkét oldal szavazói idegesen várták (és várják azóta is) az eredményt. Mindeközben persze dolgoztak – legalábbis elvileg. Határidős munkákat kellett befejezniük, emaileket elküldeni, ügyfelekkel bajlódni, a főnökre figyelni – holott a fejükben csak egy dolog járt egyfolytában, ezért legszívesebben nonstop az online híreket bújták volna munka helyett is.

Legyen szó politikai választásról vagy a Coviddal kapcsolatos sajtótájékoztatóról, kihívás lehet a munkára koncentrálni ilyen hírérzékeny időkben. Íme néhány jó tanács a bbc.com-ról, hogyan teljesíthetünk a lehető legjobban úgy, hogy közben a fő hírekről sem maradunk le, és a közösségi médiát sem kell kiiktatnunk az életünkből.

Fontos az előrelátás

Mindenekelőtt a legfontosabb, hogy előre elfogadod: ma nem leszel a munka hőse. „Az USA-ban a munkahelyeken, az iskolákban és más intézményekben is számítottak rá, hogy a választás napja nem lesz igazán hatékony nap” – mondja Craig Sawchuk, az egyik legnagyobb orvosi kutatási központ, a Mavo Clinic stresszkezelésekre specializálódott orvosa. „Négyévente egyszer belefér!”

Vagyis nyugodtan engedj meg magadnak egy kis lemaradást ilyenkor, ha pedig főnök vagy, kezeld megértőbben a helyzetet.

Elissa Epel, a Kaliforniai Egyetem pszichiátriaprofesszora azt mondja: míg akadnak, akik effajta helyzetekben kifejezetten el tudnak merülni a munkában, addig másoknak muszáj egy kis realitást belevinni a napjuk megtervezésébe, ha tudják, hogy sok érdekes hír terelheti el aznap a figyelmüket. „Azt javaslom, hogy ne szabjanak maguknak határidőket, és picit csípjenek le a teendőik listájából, hogy életszerűbbek legyenek a céljaik, hiszen kétség nem fér hozzá: nem lesznek túl hatékonyak aznap.”

Ha előrelátó voltál, és nem tervezted túl a napodat, máris kevésbé lesz stresszes. Ha úgy érzed, lehet, hogy nem ártana lemondani egy-két értekezletet, akkor tégy úgy! És ha attól tartasz, hogy a feszültség eluralkodik rajtad, szervezz magadnak valami megnyugtató tevékenységet a napra, például egy rövid csevegést egy barátoddal, vagy egy sétát a parkban.

Menedzseld a hírolvasást, kontrolláld a feladatokat!

Nehéz bármire is koncentrálni, ha máshol jár az agyad.

„Nincs gyors megoldás. Ahhoz, hogy koncentrálni tudj, az érzelmeidet kell stabilizálnod” – mondja Nir Eyal szingapúri író, a figyelemkontrollról szóló Indistractable című könyv szerzője. „Az első számú figyelemelterelő forrást a hírek jelentik, és képtelenek vagyunk az érzelmi kényelmetlenségeinket kezelni.”

Eyal azt ajánlja, hogy akinek muszáj dolgozni, az próbáljon meg tisztában lenni azzal, hogy mi idézi elő benne a hírek iránti kíváncsiságot. Vannak persze külső triggerek is, ezektől könnyebb megszabadulni, ha például lenémítjuk a telefonunkon az értesítésjelzést, a híreket elemző kollégákat pedig elkerüljük. Eyal szerint érdemes ilyenkor használni azokat a mobilalkalmazásokat, amelyek blokkolják a hozzáférésünket a figyelmünket potenciálisan elvonó szájtokhoz.

„Azt mondhatod magadnak: márpedig ehhez a négy híroldalhoz nem akarok hozzáférni most, mert tudom, hogy eltérítenék a figyelmemet.”

Chris Bailey Ontarióban élő író, aki a Hyperfocus című, a munkahelyi teljesítményről szóló könyvet írta, azt mondja: „A híreket tekinthetjük afféle jutalomnak, ha elvégeztünk a munkában valamilyen feladatot.” Ha valamivel megvagy, „kényeztesd magad egy hírekkel teli svédasztallal”. Ez pont úgy működhet, mint az „email-sprint”: az elképzelés szerint egy lendülettel annyi emailre válaszolj, amennyire csak tudsz, hogy az inboxod ne vonja el állandóan a figyelmedet a munkáról. „A hír-sprintek ugyanezt a célt szolgálhatják – mondja Bailey.

– Állíts be egy időzítőt tíz percre, de amikor ez az időtartam lejár, állj le a hírolvasással, úgyis jön hamarosan egy másik ilyen periódus – egy újabb fontos feladat elvégzése után.”

Bailey szerint meglepő módon éppen a nagy hírekkel teli napok a legjobbak egy új projekt elindítására. Ez azért van, mert az agyunkban van egyfajta beépített elfogultság az újdonságok iránt, ami boldogsághormonokat szabadít fel. Így egy olyan napon, mint az amerikai Election Day, a hírek iránti kíváncsiságunkat átkonvertálhatnánk egy-egy új feladat elindításához szükséges energiává.

Ha ez valakinél nem működik, akkor – ahogy Julie Morgenstein, a Never Check Email in the Morning című könyv szerzője javasolja – érdemes belefogni valamilyen rendrakásba, rendszerezésbe, amire máskor úgysincs időnk, legalábbis ezt mondjuk.

„Rendezzük újra a számítógépünkön a fájlokat vagy a papírjainkat, hajítsuk ki, amire már nincs szükségünk, és rendszerezzük a dolgainkat!”

Találd meg magadon az elengedés gombot!

Ha az eredmény késik, és a hírfolyamot napok óta izgatottan nézegeted, Sawchuck szerint muszáj lesz limitálnod a médiahasználatod, hogy csökkentsd a mentális stresszszintedet. A Covid-19 pandémia elején azt ajánlotta, hogy napi egyszer vagy maximum kétszer nézz rá a hírekre, alkalmanként 15-30 percre. Ennyi pont elegendő, hogy tájékozott légy, de ne legyen tele a fejed teljes mértékben a hírekkel.

Az is fontos, hogy a személyes kapcsolataidat ápold mindeközben. „Ügyelj arra, hogy tartsd a kapcsolatot a családtagjaiddal, a barátaiddal, a munkatársaiddal, akik az életedben egészséges társaid – mondja Sawchuck. – Őrizd meg a pozitív életszemléletedet olyan időszakban is, amikor a hírek és a munka is stresszt okozhat számodra!

Építs be a mindennapjaidba olyan tevékenységeket, amik feltöltenek, például menj el kocogni!”

Borítókép: Carl Heyerdahl / Unsplash