A világ második leggazdagabb embere, Bill Gates mostanában szokatlanul aktív: pár hete arra figyelmeztetett, hogy a koronavírusnál is súlyosabb katasztrófa elé néz az emberiség; később a malária veszélyeire hívta fel a figyelmet; most pedig arról írt blogposztot, hogy miért nem elég, ha csak az elektromos autóktól várjuk a zéróemissziós közlekedés csodáját.
Persze Bill Gates is elismeri, hogy előbb-utóbb ezek a járművek lesznek azok, amik valóban lenullázzák a személyi közlekedés károsanyag-kibocsátását. Ez egyébként a bolygónkat károsító anyagok kibocsátásának mindössze 16 százalékáért felel – oké, ez is sok, de Gates szerint sokkal több kárt okozunk az esztelen gazdálkodással és az energetikai megoldások frissítésének halogatásával.
Hogy akkor miért fontos a közlekedésről beszélni?
„Azt akarjuk, hogy még több ember és termék utazhasson. A világ legszegényebb emberei számára, mint amilyenek az afrikai kisgazdálkodók, annak lehetősége, hogy a terményeiket eljuttassák a városokba, élet-halál kérdése. Hogy ezt megtehessék, biztosítani szeretnénk, hogy a közlekedés mindenki számára megfizethető legyen” – fogalmaz.
A megoldás tehát nem az, hogy nem jövünk-megyünk – ezt megsínyli
a gazdaság, elég megnézni, mi történt a tavaszi bezárkózás alatt. Helyette az
olcsó közlekedés támogatását kell fokozni. Jelenleg a fosszilis üzemanyagok a
legolcsóbbak, az ezeket használó járművek pedig világszerte elérhetők. Gates
szerint az elektromos járműpark valóban lenullázza a kibocsátásokat, és 2010
óta 85 százalékot esett az akkumulátorok ára. Ráadásul egyre több konkurens cég
jelenik meg a piacon, a verseny pedig az innovációt is gyorsítja.
És ez tulajdonképpen a megoldás: a sebes, egyre gyorsabb
innováció.
„Az a baj az akkumulátorokkal, hogy nagyok és nehezek. Minél nagyobb tömeget akarsz megmozgatni, annál erősebb akkumulátorra van szükséged. De minél erősebbet használsz, annál nagyobb lesz a tömeg – és megint csak több energia kell. Még ha nagy áttörések lesznek sem valószínű, hogy az elektromos motorok ideálisak lesznek egy nyolckerekes kamion, egy szállítóhajó vagy egy utasszállító repülőgép meghajtására.”
Itt jönnek képbe az alternatív üzemanyagok. Ezek közül Gates szerint messze a bioüzemanyagok a legismertebbek, ám az etanolos idők már elmúltak, sokkal modernebb és hatékonyabb termékek vannak a piacon. Ezek közül sok olyan növényekből készül, amik nem ehetők, azaz nem kell őket trágyázni, tovább csökkentve így a károsanyagok kibocsátását. Akadnak, amik már létező termékek előállításának, pl. a papírgyártásnak a melléktermékei – ezekre ráállva gyorsan lehetne fenntartható és olcsó üzemanyagot előállítani.
Vannak továbbá szintetikus üzemanyagok. Úgy készülnek, hogy elektromossággal vegyítik a vízben lévő hidrogénatomokat a szén-dioxidban található szénnel – az eredmény egy olyan üzemanyag, ami a most is létező motorokkal kompatibilis, viszont a szén-dioxidot a légkörből vonja be, azaz tulajdonképpen nem fokozza a károsanyag-kibocsátást. Ez az eljárás meglehetősen költséges, akár hétszer annyiba kerülhet, mint a sima benzin.
Szóval marad az innováció, a fejlesztés – ahogy az elektromos
motorok és a bioüzemanyagok gyártási költsége egyre megfizethetőbb lesz, ezek
az eljárások is szép lassan átveszik majd a klasszikus motorok helyét.
„Hogy megelőzzük a klímaváltozás legrosszabb hatásait, 50 éven belül el kell jussunk a zéróemisszióig, minden iparágban. Hosszú út áll előttünk.”
Borítókép: Bill Gates újságot olvas // Fotó: Bill Gates hivatalos Facebook-oldala