A home office ideje alatt egy addig őszinte légkörben is megrenghetett a bizalom mind a munkavállaló, mind a főnök oldaláról. Az irodába visszatérve újra össze kell szokniuk a munkatársaknak, de vajon mit tehetsz vezetőként a bizalmas légkörért?
Annak, hogy a beosztottaid nem mondanak el mindent, vagy néhány információt ferdítve adnak elő, számos oka lehet – viszont nemcsak a céges kultúrának, hanem a vállalat hatékonyságának is nagyon sokat árthat. A Harvard Business Review összegyűjtötte a három leggyakrabban előforduló indokot, amiért valaki hazudik a munkahelyén, és azt is, hogy ilyenkor vezetőként hogyan tudod feloldani a helyzetet.
Félnek a konfliktustól
Néhány alkalmazott retteg attól, hogy a főnöke vagy a munkatársai hogyan fognak reagálni az igazságra.
Attól félnek, hogy a vezetőjük csalódni fog bennük, ezért inkább nem mondják el, hogy miért nem tudtak jól teljesíteni egy célszámot.
Vezetőként a feladatod, hogy megértesd a munkatársaiddal, hogy csak úgy tudsz segíteni nekik abban, hogy jól teljesítsenek, ha őszintén elmondják, hogy hol akadtak el. Fontos, hogy olyan légkört teremts, ahol megengedhető a hibázás is, hiszen ekkor kisebb eséllyel fogják elrejteni előled a nem tökéletesen elvégzett feladatok eredményeit.
Nem akarják felfedni a hiányosságaikat
Lehet, hogy a munkatársad egy olyan problémába ütközik, amivel még nem találkozott, de közben fél attól, hogy alkalmatlannak tűnik, ezért nem mer segítséget kérni. Így belekerülhet egy ördögi körbe, hiszen kifelé az alkalmasságát próbálja mutatni, de közben egyre nagyobb gondot okoz saját magának és a cégnek is. Ahhoz, hogy ez ne forduljon elő, érdemes lehet akár egy szervezetfejlesztő segítségét kérni abban, hogy kiderüljön, hogy kinek milyen erősségei vannak a csapatodban.
Lehet, hogy csak arról van szó, hogy nem megfelelő időközönként és formában kell beszámolniuk a munkatársaidnak az elvégzett feladataikról, de az is előfordulhat, hogy egy kollégád
egy másik pozícióban sokkal felelősségteljesebb és jobb munkát tudna végezni, csak a rossz kommunikáció miatt eddig nem vetted észre néhány képességét.
A saját céljaik érdekében direkt ártanak
Az előző két esetet könnyebb kiszűrni és kezelni, de azokkal a beosztottaiddal, akik a saját karrierjük felfutása érdekében hazudnak, már nehezebb lehet megbirkózni. Lehet, hogy van olyan alkalmazottad a cégben, aki azért igyekszik más munkáját hazugsággal aláásni, mert így akar jobbnak tűnni és feljebb kerülni a ranglétrán.
Neki szigorúan ki kell jelölnöd a határokat és egyértelműen kommunikálni, hogy ezzel nem csak a munkatársainak, hanem a vállalkozásnak is árt. Ha időben jelzed számára a problémát és időközönként ellenőrzöd, hogy fejlődött-e, még javíthatsz a helyzeten, de ha ismétlődően ezt a megküzdési stratégiát választja, akkor mindenkinek jobb, ha inkább megválsz tőle, még mielőtt nagyobb károkat okoz a céges kultúrában.
Fotó: Annie Spratt / Unsplash